Hebben de auto's in de formule 1 allemaal hetzelfde vermogen?

Ik heb weleens gehoord dat sommige auto's grotere vermogens (pk's?) hebben dan andere. Is dat juist? Zo ja, is dat geen oneerlijke strijd dan? Een tour de france rijden met een motortje mag toch ook niet.

7 jaar geleden
in: Formule 1
7.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was vroeger zo maar thans zijn de regels zo erg aangescherpt dat alle auto's nu ook op dezelfde banden rijden...! Het gaat dus nu om de beste constructeurs en piloten... dus ten voordele van Max!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fff Dat is een verwarrende reactie. Wat was vroeger zo? Tegenwoordig zit er nog steeds verschil in de motoren. @erotisi
Formule 1 is een sport waarin niet enkel de strijd gaat om de beste coureur, eigenlijk is het een wedstrijdje wie bouwt de beste motor en beste auto. Het team dat dat voor elkaar krijgt zal ook de beste coureurs aantrekken, maar soms is dat niet eens nodig, een veel betere auto wint makkelijker een wedstrijd dan een betere coureur. Daarnaast zijn er een hoop teams die zelf geen motor bouwen, maar er een afnemen van een motorbouwer. Hoe meer geld je in een auto kan pompen, hoe meer je kan winnen. Je kon heel goed zien wat het verschil is tussen teams door naar het verloop van Max Verstappen te kijken in dit seizoen. Max Verstappen werd van Torro Rosso (Red Bulls tweede team voor beginnende coureurs) naar het echte Red Bull team gezet door de baas van het Red Bull team. Eerst reed hij altijd iets van 8ste plek ofzo, na de overstap was hij direct nr1 (was ook toeval maar goed in een Torro Rosso was het nooit gelukt). Dus de beste coureur kan nog geen deuk in een pakje boter slaan als deze in een zwak team rijdt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met de Tour de France is dat iets anders. Er is weinig verschil tussen de fietsen en een motor mag niet, maar als je een betere fiets ontwerpt conform de regels van de wielerbond dan kan je een voordeel hebben. F1 is daarop gebouwd. Het is veel meer een constructeurssport dan een coureurssport. Dat zie je ook altijd terug in de startlijn Grofweg:
1 mercedes
2 mercedes
3 red bull
4 red bull
5 ferrari
6 ferrari
Dit jaar dan, volgend jaar met een andere motor en andere auto (wat door de rijkere teams veroorloofd kan worden), kan het weer omslaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/345353/sauber-volgend-seizoen-met-2016-motoren-van-ferrari/ En dat is helemaal de doodsteek, rijden met spul van vorig jaar. Ontwikkeling blijft doorgaan, maar aan een ouder type motor kan je weinig meer ontwikkelen. Teams als Sauber en Torro Rosso zullen op die manier nooit ver komen.

Het beste antwoord

Nee beslist niet. Team Mercedes met hun eigen Mercedes motoren domineren nu de strijd.

(Red Bull rijdt met TAG Heuer/Renault)
http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-het-pk-verschil-tussen-red-bull-en-mercedes-89476

De mannen van Renault/TAG Heuer hebben in kaart gebracht hoeveel pk's hun krachtbron achterloopt op het oppermachtige Mercedes-blok. Ook zo benieuwd?

Teambaas Christian Horner heeft uit de doeken gedaan dat het gat tussen de Mercedes- en de Renaultmotor zo’n 35 kW bedraagt. Een simpel rekensommetje leert dat de gap uitdrukt in pk’s neerkomt op ongeveer 47 paarden. Op een totaal van ergens rond de 900 stuks lijkt dat geen enorme marge, maar toch is het dat wel. Zeker als je de snelheid van de Silberpfeile op de rechte stukken in acht neemt.

Helaas voor de fans van Max en Daniel komen er dit jaar geen updates meer voor de TAG Heuer-motor. De mannen van Renault focussen zich namelijk op 2017 en dus hoeven we geen pk-sprongen te verwachten zoals in Monaco (Ricciardo) of Montréal (Verstappen). Jammer, want we hoopten op een mooie upgrade voor de GP van Japan.

Over eerlijk: Iedereen heeft gelijke regels om een motor te bouwen en een chassis te ontwikkelen. In de regel komt het er dus op neer welk team het beste zijn zaken voor elkaar heeft, dat is dus in veel mindere mate de beste coureur aantrekken (hoewel dat net een plekje kan schelen), maar veel meer een constructeurs en ontwerpwedstrijd. Of een kwestie van geld. Je kan ook een motor kopen van de best presterende F1-motorbouwer dat jaar en miljoenen steken in een beter chassis, dat heeft Red Bull gedaan en dit jaar weer geprobeerd echter dit jaar is de Mercedesmotor niet te evenaren. Gecombineerd met de betere coureurs die ze daardoor makkelijk aan kunnen kopen is het gewoon 1 en 2 rijden, zelfs als de Mercedescoureurs elkaar van de baan af rijden hier en daar lukt het ze nog.

Je ziet dus naast de coureursstand ook de constructeursstand.

http://www.bbc.com/sport/formula1/drivers-world-championship/standings
Als Max het hele jaar Red Bull had gereden was deze 3de of 4de en had je precies kunnen zien dat Mercedes 1 en 2 pakt, Red Bull 3 en 4 en Ferrari 5 en 6.
Team(motor+chassis) is belangrijker dan coureur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh ja, die Kyvat werd teruggezet naar Scudero en meteen erna won Max (in de wagen van Kyvat)...!
jacob46
7 jaar geleden
Daarom is het nooit "ECHT" spannend
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De enige spanning zit hem in domme fouten van (Mercedes)coureurs en hele gekke tactische bandenwissels, of eigenlijk zoals Max een keer presteerde een hele bandenwissel overslaan en dan hopen dat je de race uitrijdt zonder klapband. Maar in de long run is het gewoon de sterkste motor in een goed chassis met een adequate coureur en dan geen domme fouten maken (of zoals Hamilton en Rosberg weten te presteren elkaar een paar keer van de baan af rijden en alsnog 1 en 2 worden in het eindklassement). Dat is jammer, ik zou liever een wedstrijd zien die puur op coureurskwaliteiten is gebouwd. Indycar heeft dat meer. Maar die ringraces vind ik dodelijk saai. Andere races hebben weer niet de focus die F1 kent.

Andere antwoorden (2)

blijkbaar niet:Grofweg moet een Formule 1-motor aan vier voorwaarden voldoen: Hij moet over zo veel mogelijk paardenkrachten beschikken, hij moet betrouwbaar zijn, hij moet een soepel karakter hebben tijdens het rijden (driveability) en hij moet zuinig zijn.

Sinds de introductie van de hybridemotoren in 2014 is er maar één fabrikant die dat goed voor elkaar heeft: Mercedes-Benz. De krachtbron van Mercedes lag zeker in 2014 een straatlengte voor op die van Renault en Ferrari. Ook Honda, dat er in 2015 bij kwam, kan de Mercedes-motor niet benaderen. Sinds bleek dat de Mercedes-motor zo oppermachtig is, doet de concurrentie er alles aan om in te lopen.
7 jaar geleden
Nee, het vermogen is niet van alle auto's gelijk. Dit wordt ook gezegd in de interviews. Red bull komt vermogen tekort op Mercedes.
Er worden eisen gesteld aan het aantal cilinders, de banden, etc. etc.
Waar het aan het einde van het liedje op aan komt, is voornamelijk de afstellingen (voornamelijk software-matig) en uiteraard het inzicht en de kunde van de coureur.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afstellingen? Software? Nonsens. De beste motor bouwen en de beste auto bouwen. 90% van het winnen zit hem in de beste hardware de rest is idd de coureur, maar gooi alle coureurs maar om (dus de coureurs van Mercedes naar het laagste team en andersom) en dan is de eindstand nagenoeg gelijk na een race of 3 (als de coureurs het verschil in de auto's ontdekt hebben) en dan bedoel ik dus dat de Mercedes auto's en Red Bulls/Ferrari's gewoon weer in de top 6 rijden. Als het enkel in een softwarematige afstelling zit of aan de coureur zou liggen zou je zelden de dominantie zien die je vaak zelfs jaren achtereen hebt. Ferrari won jaren achtereen, nu doet Mercedes dat met gemak. Mooiste voorbeeld dat bijna alles aan de auto ligt is de overstap van Max Verstappen van Torro Rosso naar Red Bull. De eerste race direct een podiumplek (nr1 wat natuurlijk vooral geluk was). Of wilde je beweren dat dat met wat afstellingen in de software ook met een Torro Rosso was gelukt? Zijn inzicht is niet verandert binnen 1 wedstrijd. De dominantie van Mercedes ligt volgens mij voornamelijk aan het feit dat de Mercedesmotorendivisie al heel wat ervaring had met hybride motoren en accupacks (in de consumententak). Ferrari als echt sportautomerk heeft dat voordeel niet en moet nu technisch heel wat inhalen. Ben je er wel van bewust dat er een totaal andere motor in de Mercedessen ligt dan in de Red Bulls? Je kan een Red Bull (Renault/TAG Heuermotor) nooit zo afstellen dat het een Mercedesmotor wordt. Zelfde geldt voor de auto zelf, andere ontwerpen.