Hoe kan het eigenlijk dat Massa nog doodgewoon rond rijd in de f1 terwijl die crash in hongarije zo zwaar was??

Omdat hij super hard die banden stapels in kwam zou het toch bijna een dodelijk ongeluk moeten zijn??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Formule 1
1.2K

Antwoorden (2)

Coureurs in de Formule 1 zijn tegenwoordig veel beter beschermt dan vroeger het geval was. De banden vangen hem, ondanks de hoge snelheid, redelijk goed op. Wel is het zo dat hij zwaargewond raakte bij het ongeluk in 2009, dus dat hij nu weer 'doodgewoon' rondrijd klopt niet helemaal; hij is er lange tijd uit geweest om te herstellen van het ongeluk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is Massa na zijn revalidatie getest, en uiteraard waren zijn resultaten goed. Hij kan nog steeds heel verdienstelijk met een Formule 1 auto overweg, dus is hij per definitie een topatleet. Alleen is niet bekend hoe zijn resultaten zich verhouden met de “oude” Massa. Hierin schiet de Formule 1 tekort. In de Amerikaanse Indycar serie hebben ze dat beter geregeld, want aan het begin van ieder seizoen worden de rijders onderworpen aan een zogenaamde ImPACT test. Hiermee worden de rijders getest op reflexen, geheugen en dergelijke, en wordt aldus de baseline bepaald. Na een crash is er dan referentie materiaal, en is precies te meten of belangrijke cognitieve functies zijn afgenomen.

Het is dus onmogelijk te meten of Massa minder is dan vroeger, maar er zijn wel degelijk aanwijzingen die deze mogelijkheid suggereren… Maar toch, laten we de prioriteiten niet vergeten, en gewoon blij zijn dat Massa, net als Wendlinger en Hakkinen, weer gezond is geworden. En laten we tevens hopen dat dit zo blijft.

Deel 1 http://www.f1.nl/analyses/1367/is-massa-wel-helemaal-van-zijn-ongeluk-hersteld/
Deel 2 http://www.f1.nl/analyses/1429/is-massa-wel-helemaal-van-zijn-ongeluk-hersteld-deel-2/
Deel 3 http://www.f1.nl/analyses/1471/is-massa-wel-helemaal-van-zijn-crash-hersteld-laatste-deel/

Toegevoegd na 3 minuten:
Om op je directe vraag een antwoord te geven. Als iemand zijn been breekt is die al zwaar gewond dus zwaar gewond zegt mij niet zoveel.

Dit was wat ze eerst zeiden: Zijn schedel is gebroken, er wordt gevreesd dat hij blind zal worden aan zijn linkeroog, hij heeft een zware hersenschudding en wordt 2 dagen in coma gehouden.

Achteraf bleek het mee te vallen, hij herstelt snel en aan het begin van 2010 staat Massa weer aan de start, dus hij racet al weer heel lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord, was van plan om min of meer hetzelfde te schrijven maar je bespaard me weer wat werk. +1
PS: Als een coureur (zwaar) gewond raakt en naar het ziekenhuis moet, maken de doktors het vaak veel erger als dat het in werkelijkheid is. Dit om zichzelf in te dekken, omdat belangrijke/bekende personen vaak een hoog risico zijn voor deze doktors. Als het verkeerd afloopt kunnen ze altijd zeggen dat ze van te voren al hadden gezegd dat het niet best was en als het goed afloopt zijn ze de gevierde dokter. Het is een soort spelletje voor eigen belang, maar je kunt het ze uiteindelijk ook niet echt kwalijk nemen.