Kan ik met hardlopen alleen goed afvallen?

De laatste periode ben ik door medicatie behoorlijk aangekomen. Niet dik, maar voor mij wel te veel en wil graag terug naar mijn oude gewicht.

Eerlijk gezegd heb ik niet echt behoefte om naar de sportschool te gaan en zou het dus het liefst bij hardlopen alleen houden.

In het verleden heb ik ook vaak gewandeld, soms drie kwartier tot een uur. Wel flink doorstappen waarbij ik ook goed transpireerde, buiten adem was na afloop en in rap tempo gewicht verloor.

Kan ik dit patroon aanhouden de komende tijd; bijvoorbeeld om de dag? Dus hardlopen, wandelen, hardlopen, wandelen...etc? En is het dan ook nog steeds noodzakelijk om rustdagen in te plannen?

Toegevoegd na 4 dagen:
Mijn voedingspatroon is relatief goed;

Mijn ontbijt bestaat meestal uit magere yoghurt met havervlokken en wat zaden en/of noten, geen zoetstoffen. Soms een banaan er doorheen.

In de middag eigenlijk ook yoghurt, afgewisseld met volkorenbrood belegd met kaas, maar ben eigenlijk geen broodmens.

Tussendoor weleens een cracker of een stuk fruit.

's avonds eet ik altijd groenten met vegaproducten ook afgewisseld met aardappelschijfjes, zilvervliesrijst of pastagerechten. Ook weleens chips of een keer snoep of iets anders zoets. Maar wel weinig en drink sowieso geen frisdranken anders dan Bar Le Duc Citroen. Ook geen alcohol.

Ik kan niet echt heel veel veranderen behalve porties verkleinen en dus sporten...

Ik ben altijd al bewust met voeding bezig geweest, vandaar ook mijn vraag..

Toegevoegd na 4 dagen:
En veel water!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
Ivana
7 jaar geleden
Als het aankomen echt door medicatie komt, kan je dat goed overleggen met je behandelend arts. Bewegen is natuurlijk goed. Je hoeft echt niet naar de sportschool. Lopen, fietsen en traplopen, alles helpt. Maar daarnaast moet je ook een goed voedingspatroon hebben. Iedere huisartsenpraktijk of ziekenhuis, kan je een lijst meegeven van goede voeding. Meer persoonlijk kan ook een voedingslijst worden samengesteld.
Ritsuka
7 jaar geleden
Het gaat vooral om je voeding, het verbruik met sporten valt vaak best tegen, en sommige mensen gaan door sporten juist meer bankhangen daarnaast.
Ritsuka
7 jaar geleden
Vraag je huisarts eventueel om een doorverwijzing naar een dietist
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs met de meest intensieve sporten kun je alleen maar afvallen als je minder eet dan je nodig hebt. Of meer verbrandt dan je eet. Minder eten heeft per saldo ALTIJD meer effect dan meer bewegen ; de mens is nu eenmaal een buitengewoon efficiente machine. Bewegen is altijd goed, gezond - maar wel genoeg - eten ook. Overdrijven echter nooit. Noch te veel sporten noch t e weinig eten levert uiteindelijk blijvend resultaat. De kunst is de balans te vinden. Als je uitsluitend DOOR medicijngebruik bent aangekomen en je voelt je nu weer fit en je gebruikt ze niet meer, zullen langzaam maar zeker die kilo's ook wel weer verdwijnen. Je lichaam past zich aan aan wat je eet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Voorgaande tips zijn allemaal nuttig, ik sluit me daarbij aan. Als toevoeging: als je gaat sporten, kies dan een sport die je LEUK vindt. Die houd je namelijk vol en doe je telkens opnieuw, in tegenstelling tot een sport die je niet leuk vindt en die dus alleen maar een plicht is. Die houd je niet vol.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik blijf toch maar hardlopen en bewegen zoals het nu 'verloopt.' Ben in een week al vier kilo afgevallen. Dus wat mij betreft prima. Bedankt voor de tips!
Ritsuka
7 jaar geleden
4 kilo in 1 week is wel erg snel afvallen hoor, pas op dat je niet teveel spiermassa verliest.

Het beste antwoord

Je schrijft niet waaruit jouw voedingspatroon bestaat. Zonder dat te weten is het onmogelijk te raden of jij door alleen hard te lopen zou kunnen afvallen. Het is de combinatie van wat je eet en drinkt en hoeveel je daarbij beweegt die uitmaakt of je daardoor gewicht zou kunnen kwijtraken. Zit je behalve de tijd dat je hardloopt verder stil op de bank of achter de computer terwijl je de ene na de andere snack eet, dan gaat dat nooit lukken. Maar hou je je aan de schijf van vijf, eet je niet meer dan jouw lichaam nodig heeft, en loop je daarnaast ook geregeld hard dan kan dat heel goed zijn om te bereiken dat je minder kilo's mee hoeft te zeulen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn voedingspatroon is relatief goed; Mijn ontbijt bestaat meestal uit magere yoghurt met havervlokken en wat zaden en/of noten, geen zoetstoffen. Soms een banaan er doorheen. In de middag eigenlijk ook yoghurt, afgewisseld met volkorenbrood belegd met kaas, maar ben eigenlijk geen broodmens. Tussendoor weleens een cracker of een stuk fruit. ‘s avonds eet ik altijd groenten met vegaproducten ook afgewisseld met aardappelschijfjes, zilvervliesrijst of pastagerechten. Ook weleens chips of een keer snoep of iets anders zoets. Maar wel weinig en drink sowieso geen frisdranken anders dan Bar Le Duc Citroen. Ook geen alcohol. Ik kan niet echt heel veel veranderen behalve porties verkleinen en dus sporten… Ik ben altijd al bewust met voeding bezig geweest, vandaar ook mijn vraag..
Ritsuka
7 jaar geleden
je eet niet echt veel eiwitten van wat ik kan zien, alleen wat yoghurt. Op hoeveel kcal en dergelijke zit je op een dag? (koolhydraten, eiwitten, vetten)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee; in m'n leven nog nooit ook maar 1 calorie geteld eigenlijk. Ik ga iig letten op eiwit inname.

Andere antwoorden (1)

Als je wil afvallen zonder jojo-effect raad ik je aan om te gaan zwemmen. Ik weet dat veel mensen niet graag in een badpak of bikini staan maar toch is dit een goede manier om vet te verbranden. Er hangen wel enkele voorwaarden aan vast zoals: Je moet regelmatig gaan zwemmen, ik zou zeggen2x in de week een uurtje. De eerste weken ga je gewoon koolhydraten gaan verbranden maar daarna gaat dat over op vetverbranding. Je doet maar waar je je goed bij voelt ;-)