Is het mogelijk de koning Schaakmat te zetten met enkel een dame en een paard?

Dit ervan uitgaande dat de koning geen fouten maakt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie voor een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=OLPm0jObpc0
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sad: "ervan uitgaande dat de koning geen fouten maakt" ....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
RT, dat had ik even gemist inderdaad :)

Antwoorden (2)

Het is mogelijk om de koning schaakmat te zetten met alleen een koningin en een paard, maar absoluut niet als de tegenstander perfect zijn koning zet, als bonus kan hij zelfs een patstelling eruit slepen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, en het is zelfs kinderlijk eenvoudig. Ik neem aan dat wit hier de partij is met paard + koningin, en zwart de koning alleen.

De dame alleen is al krachtig genoeg om zonder hulp van het paard of welk stuk dan ook de koning naar een hoekveld te drijven. Dit komt omdat de zwarte koning de witte dame niet zelf kan benaderen, zolang zij maar zorgt dat er een veld tussen hen blijft en systematisch velden aan de opgedreven koning ontneemt.

Daarom kan wit met de juiste zetten ongeacht het tegenspel van zwart de zwarte koning in maximaal een zet of 10 bij een hoekveld (en één ander veld ernaast zodat het geen pat wordt) 'opsluiten'.

Neem dus aan dat de dame de koning richting a8 drijft, en opsluit door op d7 te gaan staan. (b5 mag ook, dan draait de situatie een kwartslag). Nu kan de vijandelijke koning alleen nog maar heen en weer pendelen tussen a8 en b8.

Speel nu je paard naar a5. De enige zorg is hier dat je niet zo moet lopen dat het paard op zijn route naar a5 ergens veld a8 of b8 bestrijkt en dus de koning pat zou kunnen zetten, dus liever langs de andere kant van het bord.

Nu heb je je paard op a5, en je dame dus op d7.

Of de zwarte koning nu in zijn zet van a8 naar b8 speelt, of juist van b8 naar a8, maakt niet meer uit, want de volgende zet is het Db7, mat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens zeg ik niet dat de manier die ik geef de snelste is, waarschijnlijk kan het zelfs nog sneller als paard en dame samenwerken. Maar dit is wel de manier waarbij het het meest eenvoudig is om te zien dat zwart niets kan doen om het mat te voorkomen.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Is inderdaad kinderlijk eenvoudig als je zorgt dat het paard de koningin dekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis: "Is inderdaad kinderlijk eenvoudig"
Het is alleen kinderlijk éénvoudig als je ook tegen een kind van 4 speelt, in het geval van een gemiddeld tot zeer goede tegenspeler is het niet zo éénvoudig als jij denkt dat het is....
kierkegaard47
7 jaar geleden
Dat heb ik dus maar eens geprobeerd tegen Stockfish, een van de sterkste vrij verkrijgbare schaakengines ter wereld. Die heb ik op 40 zetten in 2 en half uur gezet - ruim voldoende bedenktijd dus. Hoe sterk mijn 'tegenstander' precies was valt moeilijk te zeggen, maar gezien het feit dat de beste schaakprogramma's tegenwoordig al grootmeesterniveau op een mobieltje kunnen halen, lijkt het me veilig ervan uit te gaan dat het minstens dat niveau was. In ieder geval veel, héél veel sterker dan mijn eigen niveau als eenvoudig amateurschaker. Ik heb een tamelijk willekeurige beginpositie opgezet (wit Dh8, Ph1, Kh1 (die witte koning moet nu eenmaal op het bord, anders accepteert het programma het niet, maar ik ga hem niet gebruiken), Zwart: Kd5). En vervolgens ben ik met wit gaan spelen. Het resultaat? Mat in 13 zetten. Daarbij gebruikte de computer 17 minuten bedenktijd in totaal, en ik 40 seconden. Terwijl de computer aan het rekenen was deed ik andere dingen, zoals het forum bijlezen. Dus ja, het is echt kinderlijk eenvoudig, ongeacht de kracht van je tegenstander.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Oh ja, ik geef hieronder nog even de "partij" (Beginopstelling:
Wit: Kh1, Dh8, Pa1
Z: Kd5 (de Ph1 die ik in mijn vorige reactie noemde was een abuis, mijn excuses) 1. Dh8-c3 Kd5-d6
2. Dc3-a5 Kd6-e6
3. Da5-c5 Ke6-f6
4. Dc5-d5 Kf6-e7
5. Dd5-c6 Ke7-f7
6. Dc6-d6 Kf7-g7
7. Dd6-e6 Kg7-f8
8. De6-d7Kf8-g8
9. Dd7-e7 Kg8-h8
10. Pa1-c2 Kh8-g8
11.Pc2-e3 Kg8-h8
12. Pe3-f5 Kh8-g8
13. De7-g7, mat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kiekegaard: "Daarbij gebruikte de computer 17 minuten bedenktijd in totaal, en ik 40 seconden." Ja, dat vind ik dus geen match... als de computer 17 minuten moet denken en jij 40 seconden dan ben je dus niet even sterk.... Proof of the pudding is gewoon een GM proberen mat te zetten met je paard en koningin...
kierkegaard47
7 jaar geleden
@RoqueTrader, Dat is dus het punt. Het schaakprogramma is zelfs nog veel STERKER dan een grootmeester. Kan je op googlen als je me niet gelooft. Zie bv. deze vraag op quora over de kansen van een grootmeester tegen dit schaakprograma: https://www.quora.com/Will-a-human-grandmaster-be-able-to-defeat-a-chess-engine-like-Stockfish Dus betekent dat dat ik OF een zeldzaam en onvermoed schaaktalent heb, en dat ik er onmiddellijk mijn beroep van zou moeten maken, omdat ik met twee vingers in de neus een programma kan verslaan dat op zijn beurt grootmeesters moeiteloos verslaat, OF dat dit eindspel bij lange na niet zo moeilijk is als jij denkt. Het tweede lijkt me toch echt waarschijnlijker.
Thecis
7 jaar geleden
@RoqueTrader.
Ik heb weinig aan Kierkegaard47 toe te voegen. Waarom doet het programma en 17 minuten over? Omdat het alle mogelijkheden uitrekent en daar de beste van kiest. Daarom is er 17 minuten nodig! En ja, er zijn veel mogelijkheden, maar het komt allemaal op hetzelfde neer, namelijk dat de stelling een verloren zaak is, hoe goed je ook bent.
Sterker nog, de computer geeft niet op. Een GM zal na een paar zetten waarschijnlijk gewoon opgeven omdat hij / zij zijn / haar tijd beter kan besteden dan een verloren zaak te blijven spelen...
kierkegaard47
7 jaar geleden
@Thecis, "Sterker nog, de computer geeft niet op." Het grappige was, dat deed het programma dus wèl. Een aantal malen zelfs in die 13 zetten. Alleen heb je als gebruiker de optie dat niet te accepteren en de computer te dwingen door te spelen (wat in het echt natuurlijk anders is).
Thecis
7 jaar geleden
Hahaha, dank voorde toevoeging!