Mag je zomaar overal gaan varen met je zeilbootje?

Ik heb een tijdje terug een zeilbootje gekocht. Maar ik weet niet of je overal zomaar het water in mag gaan? Bijvoorbeeld op de Maas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
6.7K

Antwoorden (4)

Je mag officieel niet zomaar over elke waterweg gaan varen, daarvoor heb je toestemming nodig van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je mag van elk bevaarbaar water gebruik maken.

Zorg wel dat je een paar scheepvaartregels kent zodat je weet hoe het hoort als je een andere boot tegen komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag in een natuurgebied varen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Je hebt namelijk geen motor, gebieden waar je niet mag varen worden met een boeienketting afgesloten en is dus opdat moment niet meer bevaarbaar.
Nee, je mag niet overal gaan varen met je zeilboot.

Je mag ook niet zó maar gaan varen, tegenwoordig heb je een vaarbewijs nodig. Dit is vergelijkbaar met een rijbewijs, je moet de regels op het water kennen

Vaarbewijs
Klein Vaarbewijs I
Klein Vaarbewijs II

Afhankelijk van type boot, of vaargebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het bootje kleiner is dan twaalf meter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*theo ! You got me :
´t is nog erger/beter, als ´t bootje kleiner is dan *15* meter... dus een zeilbootJE mag ...wel... zonder !
was een foutje, sorry ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach we zijn allemaal mens, alleen een computer maakt geen fouten.
*In principe* mag je met een (klein) zeilbootje overal varen.

Er zijn echter beperkingen mogelijk. Je dient daar vooraf naar te informeren.

Eén mogelijke beperking is een algeheel vaarverbod, bijvoorbeeld in sommige natuurgebieden. Of, in andere natuurgebieden, een vaarverbod voor motorvaartuigen - maar dat is voor een zeilboot niet van belang.

Een andere mogelijke beperking geldt bijvoorbeeld op het Prinses Margrietkanaal. Daar mag je alleen varen wanneer je beschikt over een (hulp)motor met een bepaald aantal pk die bedrijfsklaar is.

Andere gebieden, bijvoorbeeld delen van de Rotterdamse Haven, zijn alleen toegankelijk vanaf een bepaalde afmeting en een bepaald motorvermogen. Dit is puur vanwege de veiligheid - een groot containerschip heeft vanuit de stuurhut een dermate grote dode hoek (tot een paar honderd meter) dat kleinere vaartuigen simpelweg onzichtbaar zijn.

Het antwoord op je vraag is dus: nee. Informeer vooraf naar de regels die op jouw gewenste vaarwater van toepassing zijn.

Daarnaast helpt het natuurlijk als je de vaarregels kent: kruisende koersen, hoofdvaarwater en nevenvaarwater, stuurboord wal, opkruisen, over bakboord zeilen of over stuurboord zeilen, voortstuwing met spierkracht, windkracht of motorkracht, beroepsverkeer en recreatieverkeer - dit is zomaar een lijstje van termen die in mij opkomen en die allemaal te maken hebben met voorrangsregels. Als hier termen tussen staan die je niet kent, is het misschien wettelijk wel toegestaan om te gaan zeilen, maar dan is het misschien niet verantwoord.

Toegevoegd na 6 minuten:

Voorbeeldje voor de Maas: als jij daar aan het zeilen bent en er komt een vrachtschip aan dat ineens een vierkant blauw bord toont - wat betekent dat bord? Op de Maas zie je regelmatig schepen die dat bord tonen. Het is voor de veiligheid van groot belang dat je de betekenis kent!

Ook op de Maas: jij vaart daar, een sneller schip komt achter jou aan en geeft een geluidssein: twee lange stoten gevolg door één korte stoot. Is dat sein voor jou bedoeld? Zo ja, wat wil de schipper ermee vertellen?

(Antwoord: ja, dit teken is voor jou bedoeld, en het is van groot belang dat je weet wat de schipper bedoelt. Zie http://www.geldersepoort.nu/varen/geluidsseinen.htm voor de betekenis.)
Cryofiel