Dat idee komt van de Vlaamse meester Pieter Bruegel uit de zestiende eeuw.
De heks zoals wij die kennen, die op een bezem door de schoorsteen naar buiten vliegt terwijl de heksenketel in de haard staat te pruttelen en haar kat zich bij de open haard warmt, is ondenkbaar zonder Bruegels prototype.
Vóór die tijd vloog de heks nog niet op een bezem.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit is een Nederlandse verklaring.

Andere verklaringen zijn:
- De bezem was een symbool van vrouwelijke huiselijkheid, maar de bezem was ook fallussymbool. Dus rijden op een bezem werd een symbool van een losgeslagen vrouw.
- De bezem diende om hallucinerende middelen in de vagina te schuiven.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
En dan nog de vraag waarom zou Pieter dat hebben gedaan?
SimonV
7 jaar geleden
Ik ben nog eens door gaan zoeken, en als je de vraag in het Engels stelt, kom ik de hele Bruegel niet meer tegen...
Dan worden andere verklaringen gegeven (zie antwoord).