Mag een koningin bij schaken ook op de E-lijn staan ?

De koningin bepaalt de kleur van het veld hierbij
Als je het bord omdraait staan de koninginnen op de E lijn ,dus de ene keer staat de koning links naast de koningin en de andere keer recht daar naast.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
ronron1212
8 jaar geleden
Heeft te maken met de kleur van het veld koning kiest kleur.
Erna55
8 jaar geleden
Officiele regels : de koningin staat op eigen kleur.
Persoonlijke regels kunnen altijd afwijken.
Maar dat de koning een kleur kiest snap ik niet. Elke speler heeft een koning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de koningin kiest kleur staat overal ,alleen als ik het bord omdraai staat zij niet meer op de D -lijn
Erna55
8 jaar geleden
Bedoel je soms bij het tossen, voordat je gaat spelen ? Want voor het spel staat de koningin op haar eigen kleur. Ook wanneer je het bord een halve slag draait.
Kijk maar even bij de bron van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55 ,de info klopt overal ook die van jouw.Alleen wat niet vermeld wordt,is hoe het bord moet staan.De witte speelstukken moeten altijd op het zelfde speelveld staan.dus waar het A1 veld links onder bevind.Dit wordt niet vermeld.Anders klopt het hele verhaal niet en komt de dame op het E veld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna door het bord een halve slag te draaien gaan de Dames niet goed staan.
Erna55
8 jaar geleden
Klopt, ik bedoel een halve slag draaien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken geen variant van het schaakspel dat met een gedraaid bord wordt gespeeld, in de link een aantal varianten
http://www.onlineschaak.nl/varianten-op-het-schaakspel/

Antwoorden (1)

De koninginnen staan altijd op de D-lijn.

Uit wiki :
Plaats de witte koningin op het lege witte veld in de onderste rij. De zwarte koningin wordt op het lege zwarte veld in de bovenste rij geplaatst. Met andere woorden, elke koningin start het spel op een veld van de eigen kleur. Koninginnen kunnen horizontaal, verticaal en diagonaal over het veld bewegen, zolang die velden leeg zijn (en ze kunnen stukken van de tegenstander slaan door op het desbetreffende veld te landen). In wezen zijn ze een combinatie van toren en loper.

Wanneer je het bord een kwartslag wilt draaien, dan mag je dat wel doen als je het leuk vind. Alleen is het onhandig als je alles over schaken wilt leren.