Dobbelstenen zijn de oudste spelonderdelen die er bestaan. Hun precieze oorsprong is onbekend, maar ze hebben een lange en rijke geschiedenis.
Sophocles(496 – 406 v.C.), de Griekse poët en acteur, claimde dat dobbelstenen uitgevonden waren door de Griek Palamedes, tijdens de belegering van Troye om de tijd te doden voor de soldaten.
Herodotus (rond 484 v.C), historicus en kennis van Sophocles, zei juist dat de Lydians van klein Azië (het gebied dat tegenwoordig Turkije is)
Maar eigenlijk dateren dobbelstenen veel verder terug dan dat. Er zijn Egyptische tombes, die terug dateren naar 2000 v.C., gevonden die dobbelstenen bevatten. Maar er worden ook regelmatig opgravingen gedaan, bij verschillende grote beschavingen over heel de wereld, waarbij dobbelstenen worden gevonden die gedateerd worden tot wel 6000 v.C..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel oud, de oude germanen speelden het al.
Op deze site zie je ze dobbelen in het jaar 1283. Kun je nagaan..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dobbelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn Egyptische tombes, die terug dateren naar 2000 v.C., gevonden die dobbelstenen bevatten. Maar er worden ook regelmatig opgravingen gedaan, bij verschillende grote
beschavingen over heel de wereld, waarbij dobbelstenen worden gevonden die gedateerd worden tot wel 6000 v.C.

De eerste spellen waren waarschijnlijk race spelletjes (zoals tegenwoordig ganzenbord), maar deze zijn in de loop de geschiedenis verloren gegaan.
De Farao’s uit het oude Egypte werden al afgebeeld terwijl ze dobbelden, ook de Romeinen en de Grieken waren erg fanatieke dobbelaars. Romeinse keizers waren beruchte spelers en gokkers met dobbelstenen. In de middeleeuwen werden dobbelspellen erg populair in europa, nadat Franse academici ze aan hun leerlingen hadden geleerd. I
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al eerder. Dit staat in mijn geschiedenisboek:

Een generaal mocht met zijn leger niet op italiaans grondgebied komen. Dat was te bedreigend voor de machthebbers in Rome. De Noord-Italiaanse rivier de Rubicon vormde hier de grens. Caesar aarselde en bleef hier een paar dagen bivakeren. Het verhaal gaat dat hij 's nachts langs de kampvuren van zijn soldaten liep - die ook niet konden slapen. Ze zaten te dobbelen. Opeens riep een van hen: "Alea iacta est" oftewel de dobbelsteen is geworpen. Dit fliste door Ceasars hoofd: Dat geldt ook vooor mij. De volgende dag gingen ze de Rubicon over en veroverde rome.

Hier uit kan je opmaken dat er toen al gedobbeld werd. Dus ik neem aan ook al iets eerder. :)