Waarom moeten de ogen van een dobbelsteen aan elkaar weerszijden samen 7 zijn?

Bij een dobbelsteen is de voor- en achterkant 1 en 6, 2 en 5 of 3 en 4. Waarom is dat eigenlijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

ik weet het niet zeker, maar dit is wat mij logisch lijkt:
een dobbelsteen is een dobbelsteen omdat hij op elk van de 6 vlakjes kan vallen, even grote kans, alle kanten tegenovergesteld zijn 7, als dit ongelijk zou zijn, is het gewicht ongelijk verdeeld en klopt de dobbelsteen niet meer. (vaak zijn de getallen van die kleine gaatjes/hapjes uit de dobbelsteen en zelf dit heeft gewicht.)
dus om het eerlijk te houden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo hou je een gelijke dobbesteen niet dat de 6 naast de 4 zit;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
volgens mij zit de 6 naast de 4 op deze manier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies anneliez een 6 zit natuurlijk naast elk getal behalve 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat wist ik zo niet maar bewijze van spreken.
zo houd je gelijk, ja. maar het klopt niet als je een 5 en 6, 4 en 2, 3 en 1 zou doen. bijv. dan maar.