Wij doen het zo:

Een stapeltje kleine papiertjes (memovelletje)
Pennen
Woordenboek

Iedereen krijgt een velletje en een pen. Eén iemand begint met het zoeken van een woord waarvan hij zeker weet dat niemand het kent. Dat woord noemt hij op en iedereen schrijft het op zijn papiertje.

Vervolgens bedenkt iedereen er een betekenis bij. Deze papiertjes worden ingeleverd bij diegene die het woord heeft gevonden in het woordenboek.
Deze persoon husselt de velletjes en leest een voor een de betekenis voor. Zelf heeft hij natuurlijk de ware betekenis van het woord opgeschreven en die zit er ook gewoon tussen.

Vervolgens ga je iedereen langs en vraagt wat volgens hem de betekenis van het woord is.

Wanneer het juiste woord wordt gekozen, dan krijg je 20 punten. Kies je het woord van een ander, dan krijgt die persoon 10 punten. Dus als vijf mensen toevallig jouw betekenis hebben gekozen, dan krijg je 50 punten in die ronde.

Dan is de volgende aan de beurt om een woord op te zoeken.

Erg leuk en vermakelijk spel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leuk spel! :-) Stel, je bent met 5 mensen. Iedereen krijgt een vel papier en pen, en er liggen ook wat woordenboeken op tafel om een onbegrijpelijk woord op te zoeken.

Iedereen zoekt één woord op, waarbij er van uitgegaan wordt, dat bijna niemand het kent en dus ook de betekenis niet.

Schrijf dat woord helemaal onderaan het blad papier. B.v. excrement, fiorituur, intransigent, pardel, en spanseren. Vervolgens schrijft iedereen bovenaan het blad:
1) de juiste betekenis en daaronder
2) een betekenis die nergens op slaat, maar wel geloofwaardig klinkt.

Bijvoorbeeld:
excrement = een onderdeel van het altaar in de RK kerk fiorituur = Belgisch frituurvet
intransigent = licht doorzichtig
pardel = de kunststof roeispaan van een westrijdkano spanseren = het drukken met de duim op een kaas, om te kijken of 'ie al belegen genoeg is, of nog verder moet rijpen.

Dan vouw je het blaadje bovenin 2 keer zó naar buiten om, dat de fakebetekenis en de werkelijke betekenis niet zichtbaar meer zijn. Dan geeft iedereen zijn papier aan de buurman. Iedereen ziet onderaan het blad het woord staan wat moet worden verklaard, en schrijft bovenin ook een fake-betekenis. Vouw het blad weer 2 keer om, en geef weer door, net zolang totdat iedereen zijn eigen papier weer heeft. Vouw de bladen open en je hebt 1 echte betekenis, en 5 onzin omschrijvingen.

Dan krijgt iedereen een beurt om zijn bedachte woord op te lezen, EN de echte betekenis EN de 5 onzin betekenissen. De overige 4 mensen in de groep mogen zeggen wat ze de juiste betekenis vinden, en dat wordt genoteerd. Let op dat bij het oplezen van de betekenissen dat in willekeurige volgorde gebeurt. Anders weet iedereen direct dat het betekenis 1 is ;-)

Natuurlijk kun je een punt geven aan de mensen die de juiste betekenis hebben geraden, maar de mensen op wie veel is gestemd (de fake omschrijving was zo goed dat veel mensen die kozen) krijgt meer punten (b.v. 3)
De winnaar is dus diegene die het meest creatief is in het verzinnen van geloofwaardige betekenissen, en daar anderen in kan laten stinken.

Mijn ervaring is, dat het tot een serieuze puntentelling nauwelijks komt, omdat iedereen al snel onder de tafel ligt van het lachen. ;-) Veel plezier!

excrement - uitwerpsel
fiorituur - versiering in vocale muziek
intransigent - onverzoenlijk
pardel - soort panter
spanseren - statig stappen, wandelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijke uitleg +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik had hier direct willen vragen of je die andere manier hier eens zou willen schrijven. Maar ik zie dat ik al op mijn wenken ben bediend! ;-) Het nadeel van jouw manier is, dat mensen moeten wachten, totdat 1 van de deelnemers zijn moeilijke woord heeft opgezocht. Maar het grote voordeel van jouw manier, lijkt me, dat het een stuk overzichtelijker is, met memovelletjes, en dat al dat ingewikkelde gevouw niet nodig is! + voor de alternatieve manier. Ik ga het de volgende keer eens proberen hoe dat gaat, met die memovelletjes.
Onlangs verscheen het nieuwe boek 'Woordenboekspel'. Daarin staan bijna 4.000 onbekende en grappige woorden om dit spel te spelen.
Ook staan de spelregels er uitgebreid in beschreven. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=TO3DCspXUBc