Welke rechten heeft deze gamesite?

Voor mijn gamesboek wil ik graag gameinformatie gebruiken van deze site: http://www.mobygames.com. Het gaat over dingetjes als onder andere een beschrijving van het spel, een afbeelding, de categorie (shooter, platform, adventure, action etc). Op deze site wordt veel informatie bijgedragen door de gebruikers. Wat mag ik WEL zonder verleende toestemming van hen gebruiken en wat absoluut NIET? Ik heb het al aan iemand van de site gevraagd, en na 3 maanden (!) aan het lijntje te zijn gehouden kreeg ik een dikke weigering. Vandaar mijn vraag. Wie helpt mij??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games

Antwoorden (2)

Je mag niet zo maar content van sites overnemen. De site leeft van zijn bezoekers en zullen moeite gedaan hebben [of geld betaald] om aan deze content te komen die hun 'klanten' leuk en interessant vinden.
Als je echt iets wilt opzetten zul je zelf iets moeten gaan doen. Beschrijf bv eens wat jij wel en niet leuk vindt, wat je bevalt, wat je van je van je vrienden hoort etc. Wie weet contacten andere sites dan jou wel om jouw content te kopieren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk onderaan de site, en je ziet staan: "MobyGames™ Copyright © 1999-2012, MobyGames". Dan is het simpel: je mag de inhoud niet gebruiken of copieren en zeker niet voor een boek.

Maar je mag natuurlijk best iets. Als er 300 spellen op die site worden besproken, mag je daar rustig gegevens vandaan halen van 10 games, en die publiceren in je boek. Want in dat geval kun je stellen, dat je openbare gegevens hebt geraadpleegd. Dat iets iets heel anders dan klakkeloos een hele site kopieren, of je halve boek baseren enkel en alleen op Mobygames.

En als je niet letterlijk kopieert mag er nog veel meer. Hoe krachtig je computer moet zijn voor een bepaalde game, hoe duur het spel is, hoelang het al bestaat, wanneer er nieuwe versies uitkomen en door wie het gemaakt is, dat komt ook allemaal neer op informatie die niet specifiek door Mobygames geclaimd kan worden.

Je kunt niet zo snel in de problemen komen als je het omdraait. Stel jij was eigenaar van Mobygames, wat zou jij dan acceptabel vinden, wat er in een te publiceren boek van jouw site afkomstig zou zijn. Als je dat goed in de gaten houdt, kan het niet zo snel misgaan. En natuurlijk is het altijd netjes om bronnen in je boek te vermelden. Dat is zelfs soms ook nog te omzeilen als je op Mobygames info vindt, en vervolgens kijkt of je exact die zelfde informatie ook ergens anders kunt vinden.
Succes!