Heeft het mensenleven een specifiek doel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel veel min duimpjes en vreemd genoeg geen onderbouwing hetzij commentaar. Het is en blijft een gevoelige en kwetsbare categorie waarin (persoonlijk)geloof en wetenschap het maar niet met elkaar eens (kunnen) worden en regelmatig tot heftige discussies leidt. En waarom? Om ons gelijk te halen? We hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn. Laat gerust weten hoe jij jouw mensenleven ervaart / ziet. We kunnen er alleen maar beter van worden. Welke gedeelde informatie wil je eigen maken of links liggen. Ook dat is leerzaam te weten. De mens is een ziel die voor zijn aardse lessen (evolutie) hier gebruik maakt van een aards lichaam. De uitdaging / beproeving van elke ziel is om zijn liefde en inzicht te vergroten: zijn eigen waarheid te volgen en uit te dragen / te leven. Dat is m.i. het doel van het 'mensenleven en tevens zijn bijdrage aan zowel zijn eigen groei als de groei van de mensheid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Computoon en aimeeTJE
Er is geen bewijs dat de Christelijke God bestaat. Ook geen bewijs van de honderden andere Goden zoals Wodan Zeus Poseidon enzovoorts.
Hoe kunnen we op aarde zijn om God te dienen of te eren als er geen bewijs is dat er een God is?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Los van geloof of religie heeft het mensenleven het zelfde doel als elk ander leven waarvan wij weten; het in stand houden van je soort.
Ik denk dat een mooi doel zou zijn om de wereld beter achter te laten dan hoe je er in bent gekomen. Dat is een mooi maatschappelijk doel, maar helaas niet het doel van ons leven.

Antwoorden (9)

Daar is onmogelijk een algemeen antwoord op te geven. Ieder mens heeft zijn/haar eigen talenten. Het doel is om die talenten zo goed mogelijk te gebruiken. Als je dat doet en er niet alleen jezelf maar ook je naasten mee helpt dan is jouw leven zinvol.
5 jaar geleden
Het doel van elk levend wezen is, het in stand houden van de soort.
5 jaar geleden
Een mensenleven is een ‘praktische tijd’, om de Ziel van een mens verder te doen groeien in Liefde. En dan is Liefde te omschrijven als: ‘de volmaakte harmonie tussen energie van de Ziel en naar de Ziel.’ Daar zijn verschillende vormen van te geven, om dat te doorgronden. En een daarvan is religie. Het nadeel van religie is, dat de vormgeving als belangrijker wordt beschouwd dan de inhoud.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De oude (katholieke) Schoolcatechismus gaf op de vraag "Waartoe zijn wij op aarde?" (vraag 1) het antwoord:

"Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn."

(Prediker 12,13: Vrees God en onderhoud zijn geboden; dat is de gehele mens.)

Algemeen christelijk gezien: jezelf geven voor de ander, voor het geluk van de ander en daarmee gelijktijdig tot eer van God.
5 jaar geleden
GOD heeft mensen gemaakt met een schitterend doel. Toen hij de eerste mensen, Adam en Eva, maakte, mochten ze in een prachtige omgeving wonen. God wilde dat ze kinderen zouden krijgen, van de hele aarde een paradijs zouden maken en voor de dieren zouden zorgen (Genesis 1:28; 2:8, 9, 15)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je aan (bijvoorbeeld) een schilderij begint heb je als doel iets te schilderen wat aan jou wensen en/of eisen voldoet, de keuze om te beginnen met schilderen heb je in dat geval zelf gemaakt.

In tegenstelling tot het schilderen is geboren worden niet iets wat je zelf in de hand hebt. Je bent 9 maanden daarvoor verwekt om vervolgens op een dag geboren te worden zonder enig specifiek doel die meegegeven is uit "hogere sferen".

Het enige doel wat de mensheid (in mijn beleving) voor ogen heeft is een bestaan voor zichzelf te creëren die voor hem of haar prettig is om ook mee af te sluiten.

De één zet zich in voor de mensheid (naasten helen, 3e wereldlanden bezoeken etc) en de ander zet zich volledig in voor zijn of haar gezin of heeft lak aan alles wat los en vast zit en levert geen nuttige bijdrage aan de maatschappij.

Dus of we een specifiek doel hebben meegekregen behalve een beetje normaal tegen elkaar te doen en de wereld een beetje heel te houden, nee.... ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat denk ik niet.De natuur is amoreel.Als er al een doel is dan is het proberen te overleven en bij de meeste mensen leeft het biologische instinct de soort verder te zetten.Het komt erop neer jezelf doelen te stellen waarvoor je elke morgen je bed uit wil komen.Voor de ene mens zijn deze ambities reuzegroot, voor de andere eerder klein..Als er echt niets meer is dan worden sommigen depressief en willen eigenlijk niet meer verder.Een doel kiest de mens eigenlijk zelf, het doel zelf kan ook amoreel zijn.Er zijn mensen die alleen veel winst willen maken, oorlog voeren, andere mensen vermoorden.Of dat aangeboren is of niet, grosso modo goede of slechte bedoelingen hebben,daar bestaat discussie over.Voor de rest is het antwoord open voor iedereen, heb je grote of kleine dromen,ben je al of niet religieus,hou je van de stad of van het platteland, sport je graag of niet, ben je muzikaal, schrijf of lees je veel, en ga zo maar door..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, zegt de islamiet.
Het doel van het leven is in God te geloven en Hem te aanbidden:
“En Ik heb de Djinns en de mens slechts geschapen om Mij te dienen.” [Edele Koran 51:56]

Ja, zegt de hindoe.
Het doel van het leven is moksha of verlossing, loskomen van de cyclus van samsara. Hoe beter iedere hergeboorte, des te dichter kom je bij moksha. Moksha wordt ook gezien als het moment waarop je individuele ziel, atman, opgaat in de opperste geest Brahman.

Ja, zei de atheïst Epicurus.
Het doel van het leven is ervan genieten.
“Ik weet niet, hoe ik een voorstelling van het goede zou moeten maken als alle genietingen van de smaak, van de liefde, van het zien en van het horen, niet zouden bestaan.”
5 jaar geleden
Het leven van een mens heeft tot doel om God te leren kennen. Hij wil een liefdevolle Vader zijn en Hij wil de zonden vergeven, zodat de mens voor altijd bij Hem kan wonen in de hemel na het sterven. Hier is nooit meer verdriet en pijn, zegt de bijbel. Ook staat er in: ’Allen die Hem (Jezus) aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.’
God wil voor de mens zorgen zoals een goede herder voor zijn schapen zorgt. En zoals een goede vader voor Zijn kinderen zorgt.
Het 1ste gebod van de 10 geboden is: Heb de Here, Uw God, lief, met geheel je ziel, met geheel je verstand en al je kracht en houdt van een ander zoals je van jezelf houdt.

Aan dit gebod kun je voldoen, wanneer je ervaart dat God echt als een Vader voor je zorgt. Dan ervaar je Zijn liefde en kun je de liefde die je ontvangen hebt, delen met een ander.