Is van iemand die in coma ligt , zijn / haar ziel uitgetreden ? Of zit zijn ziel nog in zijn/ haar hersenen ?

Hoe is dit spiritueel gezien geregeld ? Graag met een toelichting ( astraal ) . En hoe is dit geregeld als we aannemen dat de ziel onderdeel is van de hersenactiviteit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Reddie
12 jaar geleden
Volgens mij zit de ziel niet in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je nu een boel verschillende antwoorden krijgt. De ziel zit in het lichaam. Coma lijkt op slapen. Ook tijdens je slaap zit de ziel daar binnen in. Als je in coma ligt, zit je ziel nog steeds in je lichaam. Is de persoon hersendood, dan heeft de ziel het lichaam verlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat heeft dit met astraal te maken?
astraal
1) Aangaande de sterren 2) Betreffende de sterren 3) Betrekking tussen of tot hemellichamen 4) De sterren aangaand 5) De sterren betreffend 6) De sterren betreffende 7) Geestelijke manifestatie 8) In nauwe betrekking tot de hemellichamen staand. Mooieendje:
Bronnen?
Bewijzen?
Wanneer is iemand hersendood?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag wilde ik ook stellen, in die zin dat ik me afvraag dat,wanneer het lichaam kunstmatig 'in leven gehouden wordt' de ziel / geest intussen al op reis is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is niet eens duidelijk of er wel zoiets bestaat als een geest die in het uit het lichaam kan dus je vraag is niet te beantwoorden op een manier die je zekerheid en een duidelijk antwoord geeft die niet is gebaseerd is op een idee of opvatting. als jij denkt dat de geest eruit is op het moment dat iemand koud is en niet meer ademd dan is dat zo. als jij denkt dat het in de hersenen zit als iemand in coma ligt dan is dat weer zo voor jou. hoe kan en geest op reis zijn als iemand nog leeft danzij beademing? heeft de geest een retourtje als de persoon weer uit coma komt of hoe gaat dat astraal gezien in zijn werk volgens sommigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist @Katoen, dat vroeg ik mij ook af . @eucalypje dat vroeg ik mij af.

Het beste antwoord

het ligt eraan wat je onder ziel verstaat, waar je de ziel in kan herkennen, en wat je verstaat onder (hersen)dood of het moment waarop je voor jezelf kan zeggen dat iemand dood is.

onder ziel verstaan veel mensen het bewustzijn.
iemand die bewust kan reageren dus geen reflexen of pijnprikkels omdat deze vanuit het ruggenmerg gestuurd worden.

iemand in coma kan bijkomen dus zal nooit zijn 'ziel' zijn verloren en hem weer terug hebben gekregen.

zonder besef van de omgeving kan je stellen dat iemand ziel is uitgetreden, maar dat er een ziel bestaat en kan uittreden is nog nooit bewezen. wellicht is het daarom wel zo onduidelijk om te bepalen waar de ziel zich in het lichaam bevind, en wanneer je met zekerheid kan zeggen dat de ziel in of uit een lichaam is.

dat de ziel in de hersenen zit lijkt me een vreemde aanname aangezien de 'structuur' en 'stevigheid' van de hersenen van iemand die hersendood is veranderen in een bepaalde substantie (om het maar even netjes te zeggen) als men door blijft gaan met het 'in leven' houden van de persoon.

bovendien zijn er verschillende fases tussen leven en dood (zie link 3: let op, want niet iedereen kan hier goed tegen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet echt lekker leesvoer. ;-(
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de waarschuwing; kon ik me even geestelijk wapenen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dooie boel hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wellicht dat het na het 'spookuur' wat geestiger gaat worden?
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt het over mensen die de geest geven, aan wier geven ze die dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, volgens mij kloppen ze aan ergens, en dan noemt men het klopgeesten. 'ik ben een dakloze/lichaamsloze geest, kan ik hier even rondspoken tot ik een bestemming of een nuttiger doel heb'? als ze me maar niet in de weg lopen en leuk verpakt zijn áls ze gegeven worden vind ik het prima. hoe meer zielen hoe meer vreugd. aankloppen hoeft van mij niet want men zegt dat ze door muren en deuren heen kunnen dus op zich heb ik grote vraagtekens bij klopgeesten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ze ook nog nooit gehoord, zei de geestfluisteraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Ed maar dat is logisch!!! je deur staat voor iedereen open weet ik me te herinneren uit een reactie een tijd terug hier ergens op GV.
:-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WOW Eucalypje, prachtig antwoord, afgewogen en beredenerend . Hartelijk bedankt.

Andere antwoorden (9)

Je kunt wel vanalles aannemen:

1] dat we een ziel hebben

De ziel is [ in de meest gebruikte betekenis ]
de niet-materiële, spirituele component van mens en dier.

Als zo'n ziel in een levend mens zit, dan zou die ziel zich er niets van aantrekken als iemand in coma ligt.
Coma is niet dood.
Dus blijft de ziel wel.
Anders is het zielig.

2] Dat de ziel onderdeel is van hersenactiviteit.
Dan is de vraag hoeveel hersenactiviteit een ziel nodig heeft.
En welk stukje hersenactiviteit is dan belangrijk voor de ziel?
Blijft ie wel bij de frontale kwab?
Of alleen bij volledige hersendood?
Dus het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg.

Daartussenin zit dan ergens de ziel die er vandoor gaat als het te weinig wordt.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik lees ook dit:
Zielen die op aarde leven kunnen elkaar in de slaap ontmoeten, met dien verstande dat het hier om het astrale lichaam gaat.

Op astraal niveau maak je grote kans om leeggezogen te worden of aangevallen maar ook sexueel misbruikt.

Goeiendag.
En als je in coma ligt, dan heb je geen kans op goed
op je zieltje te passen..............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo: "Op astraal niveau maak je grote kans om leeggezogen te worden of aangevallen maar ook sexueel misbruikt."
Kan je vertellen hoe dat in het werk gaat? vind het maar een rare opmerking, is dit een rare grap of bedoel je het echt zo? zo ja, huh????????????????? kan je je uitleggen?
dank vast, Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf op je zieltje passen?
Wanneer je als ziel hiertoe niet in staat bent dan heb je altijd nog je gids die je bewaakt/helpt/beschermt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist lifehacker, de ziel ben je zelf, met naast je je eigen gids, wat kan je gebeuren.
Ik ben absoluut geen gelover in dit zulks zaken, doch als er zo iets zou bestaan dan lijkt het mij niet dat je ziel een timeout krijgt.
Tijdens een coma is het lichaam bezig om zichzelf te herstellen, komt mij vreemd over dat tijdens dit herstel je ziel "de bloemetjes buiten gaat zetten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanmiddag vroeg ik me zelf af, naar aanleiding van de 50 min. hartstilstand van die prins, wanneer is nu iemand dood, wanneer is er geen weg meer terug, zolang ze in coma zijn, zal de ziel nog wel aanwezig zijn, immers de persoon is nog steeds in leven.

Spiritueel gezien, zie ik de ziel niet aanwezig in de mens zelf maar in het energieveld van de mens, dus buiten het lichaam zelf, het blijft na een hartstilstand bij de mens aanwezig, tot er geen weg meer terug is.

De wetenschappers zijn nog steeds niet in staat deze grens aan te geven, omdat het niet kloppen van een hart, niet zegt dat de mens dood is en dat een wel kloppend hart, ook niet zegt dat de mens nog leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi en open antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je facet
Kristal
12 jaar geleden
Zinvol antwoord Ed. +1
Aanvullend heb ik ooit gelezen dat het misschien toch aan te tonen is. Het lichaam schijnt na het geven van de geest meteen iets lichter te worden. Alsof datgene wat zich van het lichaam losmaakt zelfs enig gewicht heeft na het overgaan. Vind ik zelf wel een bijzondere gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1907 voerde Duncan MacDougall een medisch experiment uit door zes patiënten tijdens hun sterfproces te wegen: het gewichtsverschil vlak voor en na de dood zou 21 gram zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duncan_MacDougall Dit onderzoek is zeer omstreden en wordt bij mijn weten niet door de wetenschap erkend. Ik kan geen nieuwe onderzoeken hiervan vinden trouwens. Nog een link over een vraag hierover op GV van 2 jaar geleden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/lichter-moment-sterft.4518
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal en Wendy dat veel besproken experiment over het verelaten van de ziel uit het lichaam, blijk niet echt te zijn, het is ook nooit herhaald, het kan ook niet, waaruit zou het dan moeten bestaan dat je het kan wegen?
Een gedachte kan je ook niet wegen, verdriet en blijdschap ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een ziel wel een gewicht zou hebben zou je dat dan ook tijdens een geboorte of conceptie, net daar gelang de indaling plaatsvindt, moeten kunnen meten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: ik reageerde op de reactie van Kristal door wat bronnen te vermelden over wat ze schreef. Ik zeg hiermee niet, dat het "waarheid" is, alleen wat de herkomst is van haar gedachte over het gewicht van een ziel.
Sorry Kristal, even in mijn woorden ;-) @Facet: dat lijkt me een onmogelijk uit te voeren onderzoek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, dat maakt niet uit, het loopt hier wel meer even door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee je schreef even dat je reageerde op kristal, 3 reacties hierboven, niet bijzonders dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, vermoedelijk hebben jullie gelijk Ed en Wen, jammer trouwens, ik zou het wel een mooie gedachte vinden, dat de ziel gewicht in de schaal legde ;-). Facet, het is misschien ook mogelijk dat de ziel met tussenpozen het lichaam bezoekt tijdens de zwangerschap.
De ziel hoeft niet persé in te dalen tijdens de conceptie of de geboorte. Wie weet is er een ander moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf niet te beweren, dat dit niet zo is Kristal!! Ook niet, dat het wel zo is trouwens ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de informatie ik " krijg" is je gids en de ziel al bij elkaar voor de conceptie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal
Interessante gedachte, over 'knipperlichtwezens' gesproken :-) @Wendy
Ja, vooral het onderzoek tijdens de conceptie. Zie het al voor me dat de wetenschapper vraagt om niet zo te schudden omdat zijn weegschaal aanwijzing te veel op en neer gaat.. hihi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Kristal
12 jaar geleden
;-)) Facet
Iemand in coma schijnt in een soort droomtoestand te verkeren, maar kan niet 'de wereld in' meer. Kan niet meer naar buiten functioneren. De ziel of bewustzijn is niet uitgetreden, eerder ingekapseld zou je kunnen zeggen.
Of ziel/ bewustzijn in de hersenen zit is ook niet zeker, dat is zoals je zeg een (jouw) aanname..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
De ziel bevindt zich mogelijk in een "wachtkamer".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Welkom38: Ik denk, dat je het "locked-in-syndroom" bedoelt, omdat je schrijft over een soort droomtoestand. http://nl.wikipedia.org/wiki/Locked-in-syndroom Wat ik heb begrepen is bij een soort droomtoestand een bepaalde vorm van bewustzijn aanwezig, die bij een coma niet aanwezig zou zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coma_(geneeskunde) Het locked-in-syndroom wordt gezien als een andere aandoening dan een coma.
Zoals ook in vele films wordt weergegeven, denk ik zelf dat de ziel aan het reizen is in het astrale. Maar dat het 'touwje' nog steeds verbonden is met het lichaam.
Voor sommigen een nachtmerrie die je zou kunnen meemaken met diepe meditatie en dat je bang bent om weg te gaan zonder dat je weer terug kan komen, of de weg terug niet meer kan vinden.

Waar de ziel dan mee bezig is in het astrale, dat zal voor iedereen anders zijn. Zelf zie ik het dan als een soort droom, een wereld die heel echt is, maar waar je precies met die zaken bezig bent, om jezelf te kunnen helen. Stapje voor stapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
astraal
1) Aangaande de sterren 2) Betreffende de sterren
3) Betrekking tussen of tot hemellichamen 4) De sterren aangaand 5) De sterren betreffend 6) De sterren betreffende 7) Geestelijke manifestatie 8) In nauwe betrekking tot de hemellichamen staand. In neem aan dat jij met "het astrale"
nr. 7) bedoelt?
Neeej,dat kan niet , als je ziel uittreed en losgekoppel van je lichaam word ben je hersendood .Mits die nog verbonden is aan je aardse lichaam met een navel streng ( dat kan wel ) maar dat kunnen wij niet zien !Alleen de persoon die in coma is en eruit komt kan je dat vertellen !En voor de rest niemand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijns inziens is de mens overleden wanneer het lichaam 'ontzielt' is.

Dus wanneer hij in coma is, of hersendood - verondersteld dat de ziel, het astrale gedeelte, zich niet in de herenen bevindt - is hij nog bezield.
Dat wil niet zeggen dat de ziel, die hij is, af en toe heen en weer 'reist' tussen hier en 'boven' [astraal], net zoals dit geschiedt tijdens onze slaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met: "dat de ziel, die hij is....."?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'levende deel' [bezield zijn] van de mens IS de ziel.
ik, jij bent een ziel die gebruik maakt van een aards lichaam. Wanneer de ziel het lichaam verlaat [wanneer 'het koord' doorgeknipt wordt, zoals hier wel eens gebezigd wordt] blijft de 'verpakking' over, die niet meer is dan een stoffelijk restproduct van dit aards bestaan/leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dank je wel, ik begrijp nu wat je bedoelt.
Kristal
12 jaar geleden
Lifehacker, zo zie ik het ook, dat heb je kort en helder verwoord en het is vaak lastig om duidelijk te zijn in deze materie.
+1
Lastige vraag. Ik denk dat de ziel zich niet in de hersenen bevindt en meestal ook niet in het lichaam, maar er tijdens het aardse bestaan op afstand (of dichtbij) mee verbonden is. Wat ik denk dat er gebeurt tijdens coma, is dat het energielichaam (het lichtlichaam) zich losmaakt van het stoffelijke lichaam en dus ook de hersenen, en op reis gaat in de astrale wereld, zoals dit gebeurt wanneer iemand is overleden. Tijdens coma is het stoffelijke lichaam nog niet echt dood, dus ik denk dat het lichtlichaam in uitgetreden toestand verbonden blijft met het stoffelijke lichaam door een energiekoord. De vraag is waarom dit gebeurt en hoe dit door het uitgetreden deel wordt ervaren. Het zou kunnen dat terugkeer in het lichaam als te zwaar wordt ervaren, of dat de definitieve dood als te pijnlijk wordt ervaren door degenen die achterblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19 (en een half) jaar geleden lag ikzelf in coma.
Van deze tijd weet ik helemaal niks met mijn hersengeheugen. Toen ik na 10 jaar een lichaamsgerichte trauma-therapie volgde ontdekte ik de jaren erna dat ik nog wel dingen weet met mijn lichaams- en/of ziels geheugen.

Ik denk dat de ziel alles omvat, zowel het lichaam en de hersenen als ook alle ervaringen die je hebt in je leven. En nog veel verder. Zoals het weten dat er zoiets als god bestaat, niet een man in de hemel maar het besef van het veld waaruit alles bestaat
Het denken vanuit de hersenen houdt het besef van dit veld tegen bij veel mensen.

Als antwoord op jou vraag zou ik dus zeggen dat het deeltje ziel (veld) wat in de mens zit niet helemaal verdwijnt uit het lichaam, maar meer samensmelt met dit veld. Dieper als bij een mens die zijn denken wel gebruikt en in slaap is, omdat een coma nou eenmaal niet gewoon een nachtje slapen is.
Het is dan aan de mate van beschadiging van de hersenen of dat dat deeltje nog kan blijven bestaan in het lichaam.