Is er enige wetenschappelijke onderbouwing voor astrologie ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had deze vraag onder Wetenschap/Overig ondergebracht maar het moderatieteam heeft dit verplaatst naar Entertainment&Muziek/Horoscoop. Daar had ik het nooit gezocht. En astrologie is toch niet hetzelfde als hocoop ?

Het beste antwoord

Nee, er is geen onderbouwing.

Dat is juist de reden dat de astrologie (ooit wel een wetenschap) zich heeft gesplitst in de astrologie (nu geen wetenschap meer) en de astronomie (wel een wetenschap).

Een deel van de astrologen is blijven uitgaan van de theorie dat de plek van grote gasbollen die ver weg staan, invloed zou hebben op ons leven. Ze zijn aan die theorie blijven vasthouden, ondanks het ontbreken van elk bewijs. Deze mensen noemen we nu nog steeds astrologen.

Een ander deel van de astrologen heeft juist WEL open gekeken of het eigenlijk wel klopt. Dingen die wel klopten hebben ze behouden, dingen die niet klopten hebben ze verworpen. Deze mensen noemen we nu astronomen.

Alles wat eventueel zou kloppen aan de astrologie, wordt opgenomen in de astronomie.

Conclusie: de astrologie is een geloofssysteem. Een enkele keer klopt er iets, maar dat is toeval (of geluk). Ze zijn niet geïnteresseerd in wetenschapplijke onderbouwing, het vasthouden aan het geloof staat voorop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben bang van niet, omdat nog dezelfde metingen vanaf het begin gebruikt worden, end e sterrenbeelden intussen zo verschoven zijn dat ze van plaats gewisseld zijn. Dus je denkt dat je steenbok bent, maar eigenlijk is de boel zo verschoven dat je boogschutter bent
Heb ik ergens gelezen, weet niet meer waar helaas, dus hoop dat ik het goed zeg
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt anneliez voor de moeite maar ik vrees dat jouw antwoord nergens op slaat. In de tijd sinds de mensheid bewust naar sterrenbeelden heeft zitten kijken om astrologie te beoefenen, zijn die niet of niet merkbaar veranderd en zeker niet van plaats verwisseld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet van plaats verwisseld, wel verschoven. En er is een dertiende sterrenbeeld bijgekomen. Die 6000 jaar is dus wel degelijk genoeg geweest om sterrenbeelden te laten verschuiven.
Ik denk dat je dat dan meer in de hoek van de psychologie moet zoeken: een mens ik geneigd om overal patronen in te vinden (vandaar dat er "in" sterren dieren of voorwerpen worden gezien)

en de onbeheersbare drang om grip te krijgen op het onbekende; de toekomst

statisch bekeken is het niet wetenschappelijk te onderbouwen dat er in planeten en gasbollen een voorspelling verstopt kan zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is altijd veel kritiek geweest op de astrologie, meestal door mensen die zich er nooit in verdiepten. Kritiek uit die hoek leg ik naast me neer. Ik kijk anders tegen de bevindingen aan die de astrologie wel bestudeerd en zelfs bedreven hebben. Rudolf Smit is zo iemand. Hij heeft als vooraanstaand astroloog jarenlang geijverd voor een wetenschappelijke benadering van de astrologie maar kon op de duur geen andere conclusie trekken dat dat er onvoldoende wetenschappelijke grond voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of dit is wat je zoekt, maar het is geloof ik wel wetenschappelijk bewezen dat de tijd van het jaar waarin je geboren wordt invloed heeft op je persoonlijkheid.
Dat heeft echter niets te maken met de sterren en planeten, maar met de seizoenen. Het heeft te maken met welk weer het is in een bepaalde fase van de ontwikkeling. Ik weet niet precies meer hoe het in elkaar zit, maar het had te maken met de tijd waarin een kindje begint te kruipen en de wereld te ontdekken, of de tijd waarin een kindje begint te praten. Als dit in de zomer is, krijgt het kindje daar veel meer de kans toe, omdat mensen dan veel buiten zijn en er dus veel meer verschillende omgevingen en mensen zijn om contact mee te maken. Als het in de winter is, zitten mensen meestal vooral binnen in hun eigen huis, en heeft zo'n kind dus vooral één omgeving en slechts een paar mensen om contact mee te maken.
En dat heeft dan invloed op hoe extravert zo'n persoon wordt, of iets in die trant. Ik weet de details niet meer.

Ook heeft de tijd van het jaar waarin de baby in de buik groeit, invloed op de fysieke ontwikkeling van de baby. De jaargetijden hebben invloed op allerlei stoffen in ons lichaam (de hoeveelheid vitamine D en melatonine bijvoorbeeld). Sommige van die stoffen in het lichaam van de moeder hebben geloof ik invloed op de groei van het kindje of op de hoeveelheden van die stoffen die het kindje in zijn/haar lichaam heeft, of aan welke hoeveelheden het kindjes lichaam gewend is. En dat de stofjes in ons lichaam en de hoeveelheden waaraan we gewend zijn, invloed hebben op ons karakter, is bewezen; dus waarschijnlijk hebben de stofjes van het lichaam van de moeder ook een invloed op je karakter.

Deze dingen gelden allemaal niet in landen waar geen seizoenen zijn natuurlijk. En het is ook niet zo dat er zo'n duidelijk verschil is tussen de ene maand en de volgende maand, het is meer een schuivende schaal denk ik.
Maar goed, misschien kan je hier wat mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt inderdaad. Dat dat niets met de sterrenbeelden te maken heeft, wordt bewezen door de inwoners van het zuidelijk halfrond, waar het lente is wanneer het bij ons herfst is. Als het aan de sterren zou liggen, zou het uitmaken of je in februari of in augustus wordt geboren. Als het aan het seizoen ligt, maakt het niet uit of je in februari wordt geboren in Nieuw-Zeeland, of in augustus in Nederland. Wat ook nog uitmaakt, los van de seizoenen, is het jaarritme van de mens. Scholen beginnen op een bepaald moment. Ben je net "te laat" geboren, dan moet je (bijna) een jaar langer wachten tot je naar school gaat. Ook dat heeft niets met de sterren te maken, maar met de inrichting van ons schoolsysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schoolsysteem ed. is ook een goeie! Daar had ik nog niet aangedacht, maar ik kan me voorstellen dat dat ook wel invloed kan hebben.