Ja, zelfhypnose is een vorm van hypnotherapie waarbij men zichzelf in hypnose brengt met of zonder hulp van geluidsdragers (cd, mp3, md, cassette,...) In die staat van hypnose zorgt men ervoor dat precies datgene gebeurt wat men zichzelf vooraf voorneemt. Wanneer men ermee klaar is, haalt men zichzelf weer uit hypnose.

Het is dus een methode waarbij men zichzelf gaat helpen. Door het gebruik van hypnose richt men zichzelf rechtstreeks tot het onderbewuste waar men gedachten en overtuigingen die belemmeren om gelukkig te zijn, kan veranderen. Wanneer aan deze overtuigingen oude pijn gekleefd zit, is een ondersteunende hypnotherapie noodzakelijk.

Voordelen van zelfhypnose

Je kan jezelf zo vaak hypnotiseren als je maar wil.

Een zelfbehandeling duurt maar enkele minuten.

Het vereist weinig voorbereiding.

Het kan bijna eender waar, zelfs in rumoerige omstandigheden, zolang men jouw persoonlijke aandacht maar niet opeist.

Zonder al te veel moeite kan het telkens, waar nodig, bijgesteld worden.

Dit is een uitstekend middel om jezelf beter te ontdekken en die dingen aan jezelf te wijzigen waarmee je niet tevreden bent.

Nadelen van zelfhypnose

Het duurt even voor je het onder de knie hebt.

Het vergt wat discipline om het aan te leren. Je dient dus goed gemotiveerd te zijn.

Het gaat minder diep dan heterohypnose.

Men kan gemakkelijk indommelen.

Slechts een beperkt aantal technieken kan gebruikt worden, in het bijzonder: autosuggestie.

Toch zijn dit geen onoverkomelijke moeilijkheden en wegen ze geenszins op tegen de voordelen die er kunnen uitgehaald worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe ga je in zelfhypnose lees hierover alles op deze link:

http://hypnose.rustpunt.be/zelfhypnose-kunnen.htm

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe ga je in zelfhypnose, lees hierover alles op onderstaande link:

http://hypnose.rustpunt.be/zelfhypnose-kunnen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan .
Zelfhypnose is echter niet zonder risico, je perspectief en zelfcontrole verandert daardoor.

Zeker als je alleen bent en geen ervaring hebt is het met klem af te raden.

Mocht je het toch willen uitproberen, doe dat dan onder leiding van een geschoolde hypnotherapeut maar bespreek ook vooraf wat je doel is.
Als je dan "verdwaalt " is er tenminste een kundige persoon in de buurt die je weer terug op de wereld kan helpen.

Overigens is het een fabeltje dat zelfhypnose niet zo diep kan gaan, sommige mensen kunnen er lichaamsfucties mee veranderen wat je met je bewustzijn niet kan beinvloeden.
Zo kun je ook pijnsensatie veranderen maar dat draagt ook risico's met zich mee, dat je je verwondt zonder het zelf in de gaten te hebben.

Misschien zou je je af kunnen vragen of je doel niet op een andere manier te bereiken is, zowel hypnose als zelfhypnose kan onverwachte bijwerkingen hebben.

Weest voorzichtig met jezelf, je hebt maar een leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zeker en is ook vrij simpel toe te passen.
Door je lichaam bewust deel voor deel te ontspannen en los te laten, en je hoofd tot rust te laten komen, zul je dit kunnen bereiken.
Je zult merken door tot tien te tellen, dat je bij elke tel dieper tot rust zult komen, en je ademhaling zal zich gaan vertragen, tot je in diepe trance zult komen.
Ik wil je wel wijzen op het gevaar wat dit met zich mee kan brengen.
Een gebed vooraf met de vraag om bescherming van het licht, en je diepe intentie tot eerlijkheid en zuiverheid zijn noodzakelijk.
Ik zou hier zeker niet zelf mee gaan experimenteren, maar alleen onder deskundige begeleiding.
Zoek een goede hypnotherapeut en kijk goed of er positieve referenties zijn.