Bestaat er een universele Godsdienst?

Er is het Christendom, Jodendom, Islam en Hindoe, Boedhisme en noem maar op. Maar al die zaken hebben verband met elkaar. Bestaat er een universele godsdienst of filosofie waarmee je gelukkig door het leven kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

Er is geen universele religie of filosofie waarmee je gelukkig door het leven kan.

Waarom zijn er zoveel verschillende religies? Verschil van cultuur, maar ze hebben wel overeenkomsten. Net als de tijd veranderd, de wereld veranderd, mensen veranderen (evolutie). Zo is het nodig dat er ook steeds vernieuwing komt in Godsdienst/Religie. Vandaar de tegenstrijdigheden.

Er is NIEMAND op deze hele aardbol die aan een ander kan vertellen:"Dit is DE Universele godsdienst".

Ik denk dat het omgedraaid moet worden:
God is Universele waarheid, Universele kracht, Universele liefde, Universeel geluk.

Wij "mensen" kunnen alleen een benadering doen. Geluk zit in deze Universele liefde voor en van God. Ons struikelblok is het woord "God" omdat er associaties mee worden gemaakt met bepaalde religies en hun tegenstrijdigheden. Maar wie God kent, weet wat ik bedoel.

Onderzoek de waarheid voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee, want deze geloven spreken elkaar tegen. Er zijn wel afzonderlijke mensen die in een 'iets' geloven of een enkele god en messias. Maar die zijn niet gegroepeerd in een aparte godsdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bahai komt in de richting van wat je bedoelt. Het gaat misschien wat ver om het een universele godsdienst te noemen, maar je kunt wel stellen dat ze veel gemeenschappelijke opvattingen van de diverse religies aanhangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle religies hebben ook een mystieke stroming. Als je kijkt naar deze stromingen en wat ze zeggen dan ontdek je dat ze vertellen bijna hetzelfde verhaal.

Toch hebben verschillende mensen kennelijk verschillende benaderingen en verschillende wegen nodig om de ultieme waarheid te vinden en het is goed ook, want het gaat in deze werkelijkheid om het reis en niet om een bestemming.

Dus mijn antwoord op je vraag is dat de universeel religie bestaat verspreid over verschillende talen en culturen, soms heet het sofisme, soms heet het zen of vedanta of kabbala maar het is een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'Ietsisme' zou je een universele godsdienst kunnen noemen, omdat daarin alle mensen elkaar kunnen vinden die 'geloven dat er iets is, maar niet weten wát precies'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Een agnost weet het niet, een Ietsist weet zeker dat er Iets is, hij/zij weet alleen niet, wát er dan is.
Nee, er is geen universele sleutel voor geluk. Je zult het geluk moeten vinden wat bij speciaal voor jouw is.
Als dit een godsdienst zou moeten zijn is dat prima.

Ik kan je mijn levensopvatting vertellen, maar dat zou alleen maar mijn geloof zijn.
Zo heeft iedereen zijn eigen geloof. Speciaal voor hem afgestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Unitarian Universalism komt een eind in jouw richting. Het is een stroming die zich in het christelijke deel van de wereld manifesteert, met name in Noord-Amerika en Canada: http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarian_Universalism
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bestaat niet of je moet hem zelf maken. Ik denk trouwens niet dat godsdienst bedoeld is om je gelukkig te maken. Godsdienst is bedoelt om mensen gehoorzaam te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er is één universele Godsdienst en dat is de Dienst van de mens(heid) aan God.
Gods bemoeienis met de mensheid is een doorlopende zaak. In elk tijdperk zendt hij een Boodschapper die de boodschap van zijn Voorganger bevestigd en nieuwe richtlijnen openbaart die geldig zijn voor de tijd waarin hij optreedt.
Het steeds vernieuwen van deze Universele Boodschap is noodzakelijk omdat richtlijnen na pakweg 500 jaar zijn verouderd. En zoals een medicijn dat bedorven is werkt als vergif zo zijn nu de bestaande religies vaak een bron van veel ellende en strijd tussen hun volgelingen. Volgens Johannes zal "Het lijk" (de Religie) op straat liggen en zal het ons niet worden toegestaan het te begraven, totdat ...
Het is dus zaak acht te slaan op de laatste Manifestatie van God.
Lees het commentaar op het elfde hoofdstuk van de Openbaring van Johannes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reliegie maakt meer stuk dan je lief is, alleen het boedisme is er niet op uit om je beperkingen en regels op te leggen, dat is meer een levenswijze en het geloof in jezelf en de kracht van de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel sommige bewegingen in de buurt komen is er eigenlijk maar een ding echt universeel: de werkelijkheid.

Een leven dat de rede een grote plaats geeft bij het nemen van beslissingen en bij het vinden van overtuigingen sluit zich goed aan bij het universum zoals het is. Universeel.

Nou mag je hier geen reclame maken maar stuur anders een berichtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Soefisme verenigd de zes grote Goddiensten tot één Universele Eredienst. Er wordt gerefereerd aan "God" maar de definitie van God wordt niet benoemd. Er wordt wel gesuggereerd dat het de kracht is van liefde harmonie en schoonheid die alle mensen en alle andere levende wezens met elkaar verbindt. Universele Erediensten van de Soefi's zijn vrij toegankelijk . Zoek met Google op Soefi beweging of www.soefi.nl

Volgens mij komt dat het dichtste bij de "Universele Godsdienst". Een geloof dat niet beperkt of veroordeeld, maar die mensen aanzet na te denken over de zin van het leven ( en de mystiek van het leven hier op aarde) .

Ook het geloof van de Rozenkruisers komt dicht bij een universele Godsdienst ( combineert aspecten van een aantal Godsdiensten) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Is verschillende mogelijk. Is eerst is de Sikh. Die heeft gewoon gezegd dat alle god maaknieuit, is dezelfde god en alle mens is dezelfde mens en dan komt alles wel ok. Dus die kan.
De andere is dat heet de theosofie. Die is bedacht door mevrou blavatsky, en die heeft gedaan van je hebt van de hindoe met de karma en de boedis met de rekarnasie en dan heb je de katoliek met Jezus en je hebt ook de spiegologie van Freut en dan doe je dat allemaal mengen met een beetje van de toveren erbij dat heet ookkultie en dan samen heb je de univisele regie en dat is theosofie.