Hoe denken christenen over de "eindtijd"?

Ik weet niet precies hoe het zit, maar dit is wat ik er nu van begrijp:

Sommige fundamentele christenen geloven in een "eindtijd". Dat is het moment waarop een "antichrist" (de duivel) het lot van de mensheid bepaalt, en de meeste mensen gaan met die "antichrist" mee, uit pure domheid / onwetendheid.

Daarna komt God. Die vernietigt alle kwaad, oordeelt over de mensen, verdoemt iedereen die de "antichrist" volgde, laat de schaarse getrouwen toe tot de hemel, en sticht het Eeuwige Paradijs op Aarde.

(Corrigeer me als ik het niet fout zeg.)

Aangenomen dat ik het zo goed begrijp... wat moet een goed christen doen?

- Als je god trouw blijft en anderen stimuleert dat ook te doen, verhinder je gods plan. Je werkt god dus tegen... en dat kan niet goed zijn.

- Als je god verlaat, de "antichrist" volgt, en anderen stimuleert dat ook te doen, help je god bij het realiseren van zijn Plan. Maar om god te helpen moet je hem verlaten. Dat kan niet goed zijn.

Begrijp ik het nu verkeerd, of is er werkelijk sprake van een "het maakt niet uit wat je doet, het is toch altijd fout, want wat je ook doet, je zult altijd god frustreren"?

Hoe gaan eindtijdgelovigen om met dit dilemma?

10 maanden geleden
in: Religie
3.4K
Tzalwel
10 maanden geleden
Sowieso een Bijbel / uitleg gelezen?
Thecis
10 maanden geleden
De Bijbel staat vol tegenstrijdigheden. Het begint al met God zelf, de heilige 3 eenheid. God is alwetend, alleskunnend, overal aanwzig en altijd goed (omnipotence, omnipresence, omniscience, omnibenevolent). Dit klopt al niet. Als God alwetend is en almachtig San kan hij het leed oplossen, dat doet hij niet dus kan hij niet algoed zijn. Of niet alleswetend of niet alleskunnend. De meeste, dan niet alle christenen negeren dit dillema. Jouw dilemma is er ook zo een (ik kende m nog niet). Dit wordt gewoon genegeerd omdat de Bijbel en het geloof niet op logica is gebaseerd. Verwacht dan ook niet dat je dit soort dingen logisch kan oplossen. Negeren kan dus wel en dat wordt dan ook gedaan met dit soort zaken (of er worden goddelijke uitwegen gebruikt zoals "gods wegen zijn ondoorgrondelijk").
Thecis
10 maanden geleden
Overigens is er een interessant youtube kanaal over dit soort onderwerpen. Genetically Modified Skeptic. Dit is van een man die tot ca z'n 20ste binnen een zeer strikte Amerikaans kerk heeft gezeten en daar uit gegaan is (zo strikt dat het tegen een cult aan zit). Tegenwoordig maakt hij video's waarin hij geloofszaken bespreekt op een fact-based, maar ook respectvolle manier. Hij zal hier ongetwijfeld ook een video over gemaakt hebben, maar die heb ik nog niet gevonden.
jc54
10 maanden geleden
Hoe denken christenen over de "eindtijd"? VERSCHILLEND.
erotisi
10 maanden geleden
Wat betreft deze specifieke vraag wordt daar niet verschillend over gedacht. Geen enkele christen zal zeggen dat je de weg van de anti christ moet volgen. De duivel is tegen godsplan en vanwege de vrije wil tot gods liefde is hem een keuze gelaten om voor zijn liefde te kiezen of niet. Zou hij die keuze niet hebben dan zou het hof van eden ook geen probleem hebben gehad. Maar zo is het nu eenmaal niet gegaan.
Castle
10 maanden geleden
Elke geloof heeft verschillende stromingen met elk zijn eigen ideeën en opvattingen. In elke stroming zitten ook weer individuen die ook weer zelf hun eigen ideeën en opvattingen hebben. Het is dus niet zo zwart-wit.
ronron1212
10 maanden geleden
God schiep hemel en aarde en adam en eva. Bij het einde van de tijd zal god op aarde alle mensen meenemen naar het paradijs.
LeonardN
10 maanden geleden
Hoe denken christenen over de "eindtijd"?
In de regel denken ze daar niet over, zo is mijn beleving.
Sommigen zullen het eerder zien als een vorm van beeldspraak, ipv van een werkelijk te verwachten scenario. "Als je god trouw blijft en anderen stimuleert dat ook te doen, verhinder je gods plan. Je werkt god dus tegen... en dat kan niet goed zijn."
In welke zin?
Pas als je het (collectief) voor elkaar zou krijgen dat minder dan de "meeste" mensen de antichrist zullen volgen.
Daarnaast zullen velen het niet zien als een plan van god, maar als een uitkomst van iets. Daarnaast ga je er, zo lijkt het, vanuit dat die mensen dan geloven dat ze er werkelijk invloed op hebben. (vrije wil vs. predestination). Ik snap het punt van je probleem niet echt.
Ik haal nergens uit dat god het per se zou willen dat >50% van de mensen (die dan nog leven?!) met de antichrist meegaan. Meer dat als ze dat doen, dat dan nu eenmaal het geval is.
LeonardN
10 maanden geleden
Maar kortgezegd, het probleem dat jij ziet heb ik nog nooit gehoord. Niet onder theologen/gelovers als een "wat moeten we in deze", noch onder atheïsten/antitheïsten die hiermee een punt proberen te maken.
Tripp
9 maanden geleden
- Als je god verlaat, de "antichrist" volgt, en anderen stimuleert dat ook te doen, help je god bij het realiseren van zijn Plan. Maar om god te helpen moet je hem verlaten. Dat kan niet goed zijn. Wauw jouw interpretatie van dit... serieus.. met een beetje gezond verstand weet je; nee dit is indd niet "goed". Misschien een bezoekje aan de kerk brengen? Want je trekt nu veel uit verband van elkaar.
Tripp
9 maanden geleden
Dat de anticrist komt is (in my opinion) niet gods plan zoals jij dat wel beschrijft. 'Zijn plan' en wat er gaat gebeuren zijn verschillende dingen. Mensen hebben eigen wil gekregen om keuzes te maken, vandaar dat het niet zoals 'Zijn plan' zal verlopen.
Cryofiel
9 maanden geleden
Ik spreek af en toe een christelijke kennis. Hij waarschuwt mij voor de "eindtijd" en de "antichrist". Die zijn uitzonderlijk nabij, volgens hem.

En god is alwetend. Zou hij een plan maken waarvan hij weet dat het niet zal uitkomen?
LeonardN
9 maanden geleden
@Cryofiel
Dan heb je toch al grofweg je antwoord?
Heb je al van een christen gehoord die net zoals de andere ook gelooft dat de eindtijd nabij is en ervoor gekozen heeft om juist niemand proberen te overtuigen? (ik gok van niet) "En god is alwetend. Zou hij een plan maken"
Je doet een aanname dat de interpretatie van de term alwetend (en almachtig) gelijk zijn voor jou en de christen. "Zou hij een plan maken waarvan hij weet dat het niet zal uitkomen?"
Wederom noem je het een plan, hiermee veronderstel je (zo lijkt het) dat een christen (of laten we zeggen vanaf nu de realiteit) stelt dat er geen *vrije wil* is, maar dat alles al volledig vast ligt. Mijn idee is meer dat christenen het als een spel/simulatie/test/puzzle zien waarbij er wel een aantal punten vast staan, maar waarbij niet vaststaat wie aan welke kant (op welk moment) zal staan, waarbij christenen en god hopen op de minste volgers van de antichrist, liefst 0 maar die kans ook tegen de 0% aan loopt.
LeonardN
9 maanden geleden
Het argument wat wel bekend is en waar je dus naar kan verwijzen is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_free_will

Geef als eerste antwoord