Hoe moet ik onderscheid maken tussen de hindoestaanse cultuur en het hindoeïsme?

Hallo, ik doe een onderzoek naar een situatie die cultureel ver van me af staat. Het doel is dat ik nieuwe inzichten krijg door a.d.v. literatuur het handelen en denken vanuit die cultuur leer te begrijpen (Specifiek rouwrituelen). Nu vind ik het lastig om het onderscheid te vinden tussen een Hindoestaan en het hindoeïsme, wat is nu een cultuur en wat is nu een religie? Ik wil een juiste onderzoeksvraag maken formuleren. Welke term moet ik dan aanhouden? ik wil specifiek ingaan later op het hindoeïsme, omdat een hindoestaan meerdere geloven kan hanteren (google). Maar een religie is toch geen cultuur? of wel? En wat is het verschil in cultuur en religie dan. Iemand tips ?

3 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Antwoorden (1)

Cultuur = een systeem tussen een groep mensen die dezelfde normen, waarden en/of gedragingen hebben of bepaalde gedragingen. Bijv. een jongerencultuur of ouderencultuur.

Een godsdienst = iets waar meerdere mensen in kunnen geloven en richt zich op een geest, hogere macht zoals bijv. God. Zowel jongeren als ouderen kunnen dezelfde godsdienst hebben.

Hindoestanen zijn mensen uit Suriname met voorouders uit het voormalige Brits-Indië. Dat bestaat uit de moderne landen India, Pakistan en Bangladesh. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn ze niet altijd hindoe, maar ook vaak moslim.