Wordt er ergens in de Bijbel een beroep gedaan op naastenliefde en dat men zijn naasten niet mag schaden?

Zoja, heeft iemand dan een boek, hoofdstuk en versnummer voor dat citaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Spreuken 3:
28. Zeg niet tot uw naaste: Ga heen en kom terug,
morgen zal ik geven – terwijl gij het hebt.
29. Smeed geen kwaad tegen uw naaste,
terwijl hij in goed vertrouwen met u verkeert.

Romeinen 13:
9. Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
10. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.

Romeinen 15:
2 Ieder onzer trachte zijn naaste te behagen, ten goede, tot opbouwing.

Efeziërs 4:
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja zeker,
O.a. in Matteüs 22 vers 39
'U moet uw naaste liefhebben als uzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een schriftgeleerde vroeg aan Jezus:

Welk gebod is het eerste van alle?

Jezus antwoordde: Het eerste is: . . . heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw verstand en met heel uw kracht.

Het tweede, daaraan gelijk, is dit: Heb uw naaste lief als uzelf. Er zijn geen geboden belangrijker dan deze. – Marcus 12:28-31
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leviticus 19:
17 & 18

17 Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je 18 door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de Bergrede in Mattheus 5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(1 Johannes 4:20-21)
Indien iemand de bewering uit: „Ik heb God lief” en toch zijn broeder haat, is hij een leugenaar.
Want wie zijn broeder, die hij heeft gezien, niet liefheeft, kan God, die hij niet heeft gezien, niet liefhebben.
21 En dit gebod hebben wij van hem, dat degene die God liefheeft, ook zijn broeder moet liefhebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 Corinthe 13.
Bronnen: