Is de inhoud van een godsdienst bepaald door de cultuur waarin ze beleeft wordt of andersom?

Bepaalt een bepaalde cultuur de inhoud en de vorm van een godsdienst of is een godsdienst verantwoordelijk voor het ontstaan van een bepaalde cultuurvorm ? Of is het een wisselwerking? Welke kracht is het grootst?
De meeste godsdiensten hebben een man als belangrijkste God. Zijn er echter ook godsdiensten die een vrouw als belangrijkste God hebben en heeft dat dan te maken met het feit dat de godsdienst ontstaan is uit een feminiene of masculine cultuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Wat mij betreft maakt de godsdienst onderdeel uit van de cultuur. Godsdiensten meer meer goden, kennen meestal godinnen. De oppergod is altijd een man. Ik denk dat dit te maken heeft met de fysieke kracht van de man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een religie wordt natuurlijk altijd gevormd naar de omstandigheden waar het volk zich in bevindt. Oftewel: de godsdienst is bepaald door de cultuur waarin deze wordt gepraktiseerd.

Zou het andersom zijn, dus als een godsdienst iets zou opleggen wat niet aansluit op de praktische gebruiken in de cultuur, dan heeft de godsdienst geen kans van slagen.
14 jaar geleden
Een religie is een exponent van de cultuur ; mensen scheppen zich een god naar het beeld dat in hun cultuur past.

Wanneer echter de religie groot geworden is en de grens over gaat, pat deze zich langzaam maar zeker aan aan de nieuwe cultuur. Los van of die cultuur moderner of ouderwetser is, de religie volgt, uiteindelijk.

Er is dus nog hoop, ook voor de Islam waar mensen zich soms zo'n zorgen over maken. De voorbeelden echter waar een cultuur zich volledig heeft aangepast aan een nieuwe religie zijn in de geschiedenis vrijwel 0. Er is wel een zeker wisselwerking, maar alleen als de tijd daar rijp voor is en de cultuur al in een bepaalde richting lijkt te ontwikkelen.