Zorgt de film 'Avatar' voor een opleving van het pantheisme?

Een heleboel mensen die de film 'Avatar' gezien hebben, zijn geraakt door het idee dat de wereld beschouwd kan worden als één groot levend, bewust organisme waar de bewoners deel van uitmaken. Zal dit er voor zorgen dat mensen zich bekeren tot het panteisme of is dit een tijdelijke bevlieging?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm interessant , panteisme . Ik ben op de hoogte van Gaia theorie , is dat hetzelfde ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is meer panentheïsme dan pantheisme.

Het beste antwoord

De zeer spirituele film Avatar zorgt er voor dat mensen zich bewust zijn van hun verspillende en op geld beluste natuur. Daardoor wordt er een "collectief " onderbewustzijn gecreërd , dat samen met andere bewustwordingsboeken en - documentaires zal zorgen voor een bewustere samenwerking voor de belangen van alle levende wezens op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik vrees dat deze film evenveel invloed zal hebben als Bambi destijds. En mensen lezen geen boeken en kijken al helemaal geen documentaires. Ik wou dat het anders was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat jouw hart op de goede plaats zit Atwman. Helaas kon ik het niet laten iets "emotioneler " te antwoorden dan anders . Mijn "hart voor de natuur" was het namelijk dat veroorzaakte dat ik Avatar als erg waardevol beschouwde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi GoldenTen, hoewel ik de film niet zo geweldig vond, vind ik het prachtig dat hij mensen aan het denken zet. Kennelijk slaat hij de juiste toon aan voor een hele groep aardbewoners. Dus ik help je hopen dat jouw antwoord waar wordt!

Andere antwoorden (6)

Nee. Een film met zo een zwak verhaaltje zorgt alleen maar voor geïrriteerde toeschouwers.
14 jaar geleden
Het is waarschijnlijke een tijdelijke bevlieging, maar kan eventueel wel een langgerekte invloed hebben op bepaalde kijkers die vatbaar zijn voor dergelijke ideeën.

Sommige films brengen op een zeker gebied iets revolutionairs tot stand. Zo zorgde de film Fight Club bijv. voor een nieuw fitness-era.

Het idee van het pantheïsme kan dus aantrekkelijk zijn voor sommige kijkers, maar ik ga er niet vanuit dat het voor een gestructueerde opleving gaat zorgen, zogezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg nou wat...dus ik ben een Pantheist. Nooit geweten dat daar een woord voor was. De Schepper is 1 met de natuur...is de natuur. De wind geeft mij zo af en toe, boodschappen door. En ik heb een keer een draaiwind gezien van 1 meter hoog, 10 cm. breed, heel hard draaiend en soepel, die tussen mij en een buurvrouw inging, haar huis binnen...dat was de dood. En dat klopte ook. Die kwam haar man halen. De wind kwam niet meer naar buiten toe. Ik heb de film overigens niet gezien.
Maar heel herkenbaar...wat ik nu lees. Bedankt en groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het wel want als je hem hebt gezien met een groepje denk je vaak wel van zal het waar zijn en ga je er over praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waarom mij de film zo aansprak, want het is mijn waarheid.
De wereld is ook een groot levend bewustzijn, gemaakt en in stand gehouden door Gods adem.
Ik denk inderdaad dat er een nieuw bewustzijn zal komen onder de mensen, zodat er meer harmonie zal komen met de aarde en de aardbewoners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad mensen aan om EARTH te kijken want dan heb je het over een realistische film van onze eigen planeet die op dit moment bedreigd wordt. Maar ook de mens is een bedreigde diersoort omdat we onze eigen moederplaneet vernielen in onze hang naar economische groei en hebzucht. Een opleving van het pantheïsme zou een mooie oplossing zijn voor de bedreigde aarde.