op welke manier is informatie over Jezus Christus opgenomen in de islam/koran?
In de christelijke kerk leert men Jezus kennen uit het boek dat bekend staat als de bijbel. Hoewel er meerdere variaties van bijbels zijn putten zij toch voornamelijk uit dezelfde bronnen als heel oude papyri en perkamenten. Maar hoe is info over jezus opgenomen in de koran? Zijn daar stukken of verwijzingen naar gangbare christelijke bijbels voor genomen of toch naar de originele papyri ed? En zijn die dan heel selectief daarin opgenomen of alleen anders vertaald/geïnterpreteerd ?
Toegevoegd na 14 uur:
Mss is mijn vraag niet helemaal duidelijk.
Het gaat er mij primair om waar vandaan ze de info over Jezus hebben gehaald. Dus niet zozeer wát er in de Koran over Jezus staat geschreven, maar wat de bron daarvan is, en in hoeverre die bron letterlijk is gevolgd of dat die selectief en anders is geïnterpreteerd.
Wat is bijv. de bijdrage van Mohammed daarin? Heeft hij de bijbel of thora gelezen en daarin stukken van overgenomen en vervolgens op schrift gesteld of hebben zijn volgelingen diepgravender onderzoek gepleegd en oude papyri geraadpleegd etc?
Het lijkt mij daarom logisch dat daar veel inspiratie uit is gehaald. Een beetje zoals het joden- en met name christendom voortborduurden op de Egyptische godencultus (Horus/Osiris).
Aan Christus wordt ook in het OT gerefereerd, vandaar dat ik aangeef 'de meeste bronnen'. Dat geldt ook voor het NT.
De boeken uit het NT zijn niet de enige teksten die Christus vermelden.
Maar zelfs de oudst bekende fragmenten van het NT stammen uit de tweede/derde eeuw.
Aangezien het christendom ruim 300 jaar een relatief kleine sekte was, vermoed ik dat de gebruikte bronnen voor de islam niet/nauwelijks uit het nieuwe testament bestaan maar uit latere christelijke teksten.
Dit is inderdaad een vermoeden; ik heb er geen enkel concreet bewijs voor. Vandaar dat ik dit niet als antwoord geef. ;) Ter nuancering van mijn uitspraak "De meeste schriftelijke bronnen die Christus vermelden stammen uit een periode kort voor de stichting van de Islam.":
In de context van dergelijke, antieke teksten beschouw ik twee- tot driehonderd jaar als 'kort'.
Maar ik kan me indenken dat iemand anders dit niet zo ziet.
Het OT is goeddeels in het Hebreeuws geschreven; enkele hoofdstukken in het Aramees.
Christus wordt hier nog niet bij naam genoemd, behalve Jesaja die hem als Immanuël aankondigde.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.