Welke Naam heeft Jezus bekendgemaakt in Johannes 17:26 ?
Sommige christenen geloven dat Jezus Y-H-W-H (de vader) is.
In gebed zei Jezus : "26 En Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt, en zal die bekendmaken, opdat de liefde waarmee U Mij hebt liefgehad, in hen is, en Ik in hen." Herziene Statenvertaling.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Johannes+17%3A1%2C25-26&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Zie ook in dit verband een eerder gestelde vraag:
http://www.goeievraag.be/vraag/maatschappij/religie/jhwh-volgens-trinitariers.257971
-- Cryo, op deze wijze kan men bijna alle gestelde vragen in deze categorie religie in twijfel trekken. -- "Ten tweede is het vreemd dat liefde afhankelijk zou moeten zijn van het kennen van een naam."
-- Dit is irrelevant aan mijn vraag -- "Ten derde ga je ervan uit dat degene wiens naam bekend zou zijn gemaakt, enkel die ene naam zou hebben"
-- Ik ga hiervan niet uit, ik vraag welke naam... -- "Ten vierde komt het me vreemd voor dat een verslaggever wel zou melden dat iemands naam bekend zou zijn gemaakt, maar er niet bij zou vermelden hoe die naam zou luiden."
-- Dit hoeft niet perse vreemd te zijn. -- "Ten vijfde maak ik je graag opmerkzaam op het feit dat in de christelijke leer al lang bekend is dat Jezus de "vader" is. Hij zou zowel de zoon, de vader, als de heilige geest zijn. Dat zouden namelijk drie uitingen van hetzelfde zijn. Dit alles is bekend zonder een specifieke naam nodig te hebben"
-- Er zijn christenen die dit geloven, mee eens, binnen deze groep zijn er ook christenen die de mening zijn toegedaan dat Jezus de Naam Y-H-W-H niet gebruikt/uitgesproken zou hebben, maar er zijn ook christenen die dit niet geloven.
Ik hoop aan de hand van de eventuele antwoorden op mijn vraag dit alles een plaatsje te kunnen geven. : -) --
Je zou me beter moeten kennen cryo, de wijze waarop je nu met mij communiceerd ben ik niet gewoon van jou. -- 4. Een verslaggever die ervoor kiest onvolledig verslag te geven? Lijkt me vreemd… -- Het hoeft niet vreemde te zijn. --
5. Hier komt ook punt 1 terug. Je geeft in jouw reactie toe dat er mensen zijn die er een bepaalde gedachte bij hebben, en dat er ook mensen zijn die er een heel andere gedachte bij hebben. Er zijn dus meerdere visies mogelijk, en die zijn allemaal gelijkwaardig.
Gegeven de gelijkwaardigheid van al die visies, is het kennelijk onmogelijk een keuze te maken
Zelfs als je ervan uitgaat dat de keuze die jij zult maken de juiste keuze is, dan zul jij de eerste persoon ter wereld zijn die tot die conclusie komt. Het lijkt me pure hoogmoed om daadwerkelijk te geloven dat juist jij zo uniek zou zijn.
Als je je realiseert dat de door jou te maken keuze hooguit een persoonlijke keuze kan zijn, die dus losstaat van de echte waarheid, dan wordt het belang van jouw keuze verminderd, juist door dat besef. Of je nu tot de ene of de andere keuze zult komen, dat maakt niet uit, want jouw keuze staat los van de werkelijke situatie. -- Er zijn inderdaad meerdere visies mogelkijk, dit heb ik gezegd als antwoord op een reactie van jou, mij vraag gaat uit van christenen die geloven dat Jezus Y-H-W-H is, Y-H-W-H is de vader maar volgens hen ook Jezus, In de aangehaalde tekst bidt Jezus tot zijn vader en zegt ik heb hen UW NAAM bekend gemaakt.
Dus mijn vraag WELKE naam. Mijn keuze zal afhangen van de antwoorden die ik krijg, en of dit de juiste zal zijn weet ik niet.
Belangrijker is dat ik kan leren van de antwoorden die ik hier krijg zonder mijn eigen visie voorop te stellen. --
Iemand stelt een vraag en krijgt een antwoord of meerdere antwoorden ook al kunnen sommige antwoorden een indirect antwoord zijn ?
De subcategories religie en spiritualiteit zijn volgens mij dan ook de meest lastigste categories van heel goeie vraag in dit verband. -- 5. Die christenen die geloven dat vader en zoon één zijn, dat zijn toch (onder andere) de Rooms-Katholieken? Maar goed, wat je zult krijgen is een serie gelijkwaardige visies. Vervolgens maak je een keuze - maar hoe kan dat nou, als je tegelijk zegt dat elke andere keuze even valide zou zijn? --Een tante van mij is protestants, schoonouders zijn evangelisch, beiden trinitariers maar zijn niet de mening toegedaan dat Jezus Y-H-W-H is. Dat de Rooms katholieken dit geloven wist ik niet. -- Maar goed, wat je zult krijgen is een serie gelijkwaardige visies.
-- Dit kan en ben er dan ook benieuwd naar. --
Anders zou je toch stellen, de liefde waarmee u mij liefhebt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.