Is er een overzicht van het aantal joden per stadsdeel in Amsterdam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me af of dit geregistreerd wordt. Het ligt wellicht wat gevoelig uit historisch oogpunt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom worden Moslims wel geregistreerd en Joden niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik beweer niks, ik vraag me wat af.

Antwoorden (1)

Registratie van religie in het GBA is niet toegestaan in Nederland. Dit is voorheen wel geweest. Maar we weten wat de gevolgen waren. De enige organisatie dit dit waarschijnlijk toch redelijk in kaart heeft is Joods Amsterdam. Je kunt bij hun de vraag neerleggen. Voor zo ver de nieuwe Wet Basisregistratie Personen bekend is, die in 2016 vermoedelijk wordt ingevoerd wordt ook geen religie genoemd alleen als erg geen burgerlijk huwelijk is gesloten maar een religieus huwelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is een slecht antwoord. Op de website staat een overzicht van waar er Joodse instellingen waren, en waar er bekende mensen uit het verleden woonden e.d. maar niet van de huidige Joodse bevolking per stadsdeel. rob - redactie Joods Amsterdam en Joodserfgoed Rotterdam.