Waarom zou een moslims kind uit een weeshuis geadopteerd moeten worden door een moslims gezin?

Afgelopen vakantie ben ik in een weeshuis in Afrika geweest waar een moslims jongetje woonde. Hij moest van de regering geadopteerd worden door een moslims gezin, maar waarom? dat maakt de kans op adoptie alleen maar kleiner..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (4)

ivm mogelijke bekering naar geen/andere godsdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men wil zijn recht op het waarborgen en behouden van de identiteit veiligstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een woord. Respect. De ouders van de kinderen zouden hen hebben opgevoed in de religie waarin het geboren is. Al zou je de ouders niet kennen, is het aannemelijk dat dit hun wens zou zijn. Dit zou dus het laatste zijn wat je voor deze ouders terug kan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De islam stelt eisen aan adoptie waarbij een van de belangrijkste eisen is dat een kind dat geadopteert wordt "een rechtschapen religieuze opvoeding krijgt op de goede weg". Het moge duidelijk zijn dat dit alleen door een moslim gedaan kan worden. De eerste link geeft hier uitsluitsel over.

De tweede link geeft verder geen antwoord op de vraag omdat deze vooral uit het perspectief van het adoptiegezin is geschreven en niet zo zeer vanuit het weeskind. Maar er staat wat extra informatie in over de geschiedenis van adoptie binnen de islam en over de problematiek waar men mee te maken heeft. Zo mogen kinderen hun moeder wel onbedekt zien, maar een geadopteert kind is geen echt kind. Hier liggen dus tal van mogelijheden voor eindeloos gediscussieer en geinterpreteer voor religieuzen. Dit geeft tevens aan waarom adoptie in de islam veel moeilijker ligt en veel minder gebeurt dan in onze seculiere westerse wereld.