Hoe komt god aan zijn naam?

Toegevoegd na 7 minuten:
Hoe komt hij daaraan?
Wie heeft die naam gegeven/verzonnen/bedacht..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht vind je deze door mij eerder gestelde vraag interessant: http://www.goeievraag.nl/vraag/opperwezen-christelijk-geloof-gewoon-god.10258
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je in de 1196 vragen die er gesteld zijn geen antwoord kunnen vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft zichzelf een naam gegeven Tetragrammaton)
(Exodus 3:13-14) . . .Niettemin zei Mo̱zes tot de [ware] God: „Veronderstel dat ik nu tot de zonen van I̱sraël ben gekomen en dat ik werkelijk tot hen zeg: ’De God van UW voorvaders heeft mij tot U gezonden’, en zij werkelijk tot mij zeggen: ’Hoe is zijn naam?’ Wat zal ik hun dan zeggen?” 14 Hierop zei God tot Mo̱zes: „IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN WAT IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN.” En hij voegde eraan toe: „Dit dient gij tot de zonen van I̱sraël te zeggen: ’IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN heeft mij tot U gezonden.’”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
god is een titel en geen naam

Het beste antwoord

Een god is een door mensen gecreëerd wezen waaraan bovennatuurlijk krachten of eigenschappen worden toegewezen zoals onsterfelijkheid, alwetendheid, telekinese en onzichtbaarheid. Deze creaties dienen voor diverse doelen, zoals een onzichtbare bescherming tegen vijanden of een verklaring voor de oorsprong van zaken als goed en kwaad, vuur en wind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een variatie op 'goed'. De goede God, tegenover de heidense goden die allemaal anders heetten. In deze streken: de Asen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die al bestaat vraagt hij zich dit zichzelf ook af lijkt mij. Er zijn zoveel goden geweest in het verleden met een normale naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Nederlands kwam het woord 'god' het eerst voor in de achtste eeuw na Christus,
als aanduiding voor de christelijke godheid. Ook in het Gotisch (ca. 400-600 na Christus)
kwam het woord al voor; de vorm ervan was guth (spreek uit goeth). In het Gotisch
was 'god' een onzijdig woord (een het-woord), pas later is het mogelijk onder invloed
van de christelijke idee van een mannelijke god mannelijk geworden
De herkomst van het woord 'god' is verder onzeker. Het Etymologisch Woordenboek van
het Nederlands geeft vier mogelijkheden, waarvan we er twee noemen, omdat alleen
die vrij waarschijnlijk zijn. De eerste mogelijkheid is dat 'god' van een proto-Indo-
Europees woord komt (dat iets als '(h)euH-' geweest moet zijn) met de
betekenis 'aanroepen'. Later zou daar een proto-Germaans woord (iets als 'guda-') uit
voortgekomen zijn, dat 'datgene wat aangeroepen wordt' betekende. Deze vorm
verklaart dat het woord oorspronkelijk onzijdig was. Vreemd is echter dat hierin geen
lange oe-klank voorkomt, zoals men op basis van klankwetten zou verwachten.

De tweede mogelijkheid is dat 'god' teruggaat op een voor-Germaanse substraattaal,
een taal die in Noord-Europa werd gesproken voordat de Germanen erheen trokken.

Toegevoegd na 2 minuten:
op de onderstaande link staat nog meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God = Generator + Onderhouder + Destructor...

Maar deze betekenis is in de vergetelheid geraakt en bijna niemand weet dit nog...

Wie dat bedacht heeft weet ik ook niet... Hoe hij eraan komt wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord ‘God’ bestaat maar in een paar talen.
Er zijn nog honderden andere benamingen in vele talen.
14 jaar geleden
het Hebreeuwse Tetragrammaton יהוה, hetgeen betekent „Hij veroorzaakt te worden”. Deze vier Hebreeuwse letters worden in veel talen met de letters JHVH of JHWH weergegeven.

Honderden jaren heeft men in onze westerse landen ook de naam Jehovah gebruikt,daar zijn vele artefacten over:

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een eeuwigdurende dag kwam hij nog eens langs bij de aardkloot om te zien wat er van was geworden. Hij schudde zijn hoofd en sprak de nu onsterfelijke woorden: "gottegottegot".

Een aards wezen zag hem toevallig, hoorde dit en was er heilig van overtuigd, dat aan hem de ware naam was geopenbaard. Drie maal. Zoiets is geen toeval. En hij ging heen en verkondigde zijn naam, uit zijn naam.

Nou en toen gebeurde er nog wat met de uitgang 't' maar dat is een taalhistorisch en veel minder interessant aspect van het verhaal en toen werd het wat het nu is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is geen naam, God is een "titel". De naam van God is Jehovah.

„Toen zei God nogmaals tot Mozes: ’Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen: „Jehovah, de God van uw voorvaders, de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob, heeft mij tot u gezonden.” Dit is mijn naam tot onbepaalde tijd, en dit is de gedachtenis aan mij van geslacht tot geslacht.’” — Exodus 3:15.

In de originele Hebreeuwse Geschriften van de bijbel, of het zogenoemde Oude Testament, wordt de naam van God weergegeven door vier Hebreeuwse medeklinkers: Jōdh (י), He’ (ה), Waw (ו), He’ (ה), overeenkomend met de Nederlandse medeklinkers JHWH of JHVH. De lezer moest de klinkers zelf tussenvoegen. En omdat het Hebreeuws van rechts naar links gelezen wordt, ziet de naam Jehovah, of Jahweh, er in het Hebreeuws aldus uit: יהוה. In deze vorm verschijnt Gods naam 6973 keer in de Hebreeuwse Geschriften van de bijbel.

Later is in de meeste bijbel vertalingen de naam van God vervangen door o.a. "heer" of "here"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi en volledig antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig aan toe te voegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is maar welke god sade joelle bedoelt
Hij kwam niet aan zijn namen. Hij *is* zijn namen.

The Divine Essence, The Knowledge, The Deathless Flame in living beings, The Immortality, The Auspicious Reality, The Light of lights, The Intellect, The Memory, The Witness, The Past, The Present, The Future, The Nature, The Father, The Mother, The Son, the Power of the world, The Will, The Destroyer of illusions, The death, The Death of death, The Word, The Sound, The Silence, The Space, The Time, The Eternity, The Reality, The First, The Last, The Thought, the Manifestation of the thought, The Consciousness, The Perceiver the perceived and the act of perception, The Awareness, The Vision, the Completion, The Perfection, The Beauty, the Love, The Passion, The Life, The Energy, The Absolute, The Ultimate, The Realization, The Omnipotent, The Similarity, The Sweetness, The Universe, The Universal Power, The Reality, The Illusion, The Limitlessness, The Being, The Knowledge of the being, The Pure Knowledge, The Ever Benevolent, The Cosmic Evolution, The Cosmos, The Self, The One, She who measures, The omniscience, The Unlimited, The Whole, The Wholeness, The Form, en The Formless, The Souls, The Mind, The Joy, The Pure, The Great, The Powerful, The Beautiful, The Source, The Bliss, The Truth, The Supreme, The Master of all, He who performs wonderful activities, He who perfoms all activities, The Soul en Master en God of the three wordls, He who is known as controller, The Supreme Intelligence, He who is beyond understanding or explaining, He who is the origin of everything, He who maintances the universe, He who is all-knowing, The Famous, The Source of supreme bliss, The source of spiritual energy, The source of all energy, the Unmanifest, The Originator, The Mystic, He who makes material wordl seem real, The Supreme Absolute Truth, the Eternity, The Eternal, The Enernal Knowledge and Bliss, The Speech, The Spechlessness, The Fullness, The Emptyness, The Creator, The Creation, The Change, The Unchangeable, The Prominent, The Prime,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He who is beyond the time, en who is beyond the space, She who abides in all beings, She who abides as the eternal consciousness in all beings, Who manifests as power of all beings, Who manifests in all beings in the form of peace, and in the form of faith, and in the form of beauty, and desillusion, and fogiveness, and compassion, and consciousness, She who is the ruler of all senses, en Who is the sensation, The Ruler of all elements, The Ruler of all creation, The One Universal creator, He who's name is the Truth, The here and Now, The Watcher, The Observer, He who is aware, He who is Silent, He who is beyond, He who is beyond all things, The Truth One Self, The All, The Immaculate, The Glorious, The Glory, The Great, The Greatness, The Treasure, The Excellence, The Path, The Way, The Grace, The Happiness, The Highest, The Primal Soul, The Present, The Omnipresent, The Omnipresence, The all-pervading ruler of the cosmos, The Unconquerable, He who is the subtlest of the subtle, The Origin, The Greatest, The Unending, The Infinite, The Infinity, The Beloved and Lovable, The Wisdom, The Invincible, The Place of forgiveness, The Mother's Beloved Son, The Conqueror of Death, The Winner of hearts, The Bestower, The Destroyer, The Giver, en He to whom all things belong, The Beloved, The Master of all virtues, The Uuntouched by anything, The God, The Goddess, The Deity, The Harmony, The Balance, The Extasy, The Oneness, The Manifestation...The...The...The...The...The...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was mijn antwoord ook zo'n beetje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The Inaccessible, The Sacred, The Progressor of the race, The One who grants the boons, The Adorned, The One who holds the vessels, the Moon, The Sun, The Goddess of the selectials, the Cheerfulness, Who is fond of all beings, The Well-wisher, Th Destroyer of all sins, Who gain fame over, The One who is having all success, The Wise, The Radiant, The Randiance, The Forgivable, The Forgiveness, The Compassionate, The Comnpassion, The One who deattaches the attachtments, The One who destroys the desires, The Destroyer of fear, The One who can remote distress, The One who can grant refuge, The Granter of welth and good health, The Protector of travelers, The Protector of the land, The Protector of ignorant and disstressed, The All-benefetiot, The Most Merciful, The King, The Most Holy, The Peace and Blessing, The Guardian, The Preserver, The Self Sufficient, The Irresistable, The Tremendous, The Rightful, The Ever vorgiving, The Ever providing, The Opener, the Victory giver, The Restrainer, The Straightener, he Expander, The Munificen, The Abaser , The Exalter, The Giver of Honour, The Giver of Dishonour, The All hearing, The All seeing, The All aware, The Magnificent, The Generous, The Watchtful, The responsive, The Answerer, The Vast, The All Encompassing, The Raiser of the dead, The Real, The Self subsisting, The Unfailing, The All inclusive, The Everlasting, The All Able, He who brings forward, He who puts far away, He who is manifest, He who is hidden, The Ever returning, Ever relenting, The Owner of All Sovereignty, The Independent, The Independence, The gatherer, The Unifier, The Defender, The Light, The Guide, The Timeless, The Patient, He in whom all the beings dwell, The Divinity who covers the whole universe by Illusion, The One whose wealth or power has no limits, the One who has the whole universe as his body, The One who appears to be Nothing, The One who's realm is behind any perseption, The Brilliant, The Order, The Cosmic Order, The Perfect, The Verily Very, The This, The That, The Hier, The There, The Now, The All-time, The Dancer, The Dance, The Dynamic Manifestation, the Entire Universe, The...The...The...The...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kwamen een paar namen bij. The Superposition. The Wolk van de mogeljkheden. LOL.
In het Oude Testament wordt aangegeven dat de macht die wij soms God noemen, zelf JAWEH wilde heten, wat betekent: Ik ben die ik ben en ik zal zijn die Ik zijn zal.
Zelf vind ik dat heel mooi.
Niet de mens geeft God een naam, maar hij geeft aan dat Hij is, en dat is voldoende.

De Grieken en de Romeinen en vele andere volken en godsdiensten kennen goden. Het is niet zo n exclusieve aanduiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"God" is geen eigennaam, maar een titel zoals koning of voorzitter.
Godheden kunnen ook eigennamen hebben zoals Yaweh, Krishna, Zeus of Apollo.
De achtergrond van die eigennamen kan verschillen.