Waarom doodde God Nadab en Abihu?

Lev. 10

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat was zijn motief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al sla je me dood...

Antwoorden (6)

Toen Nadab en Abihu zich ongepaste vrijheden veroorloofden, kunnen zij onder invloed van alcohol geweest zijn.
Dit is zeer waarschijnlijk, aangezien God priesters kort daarna verbood wijn of bedwelmende drank te gebruiken wanneer zij in de tabernakel dienst verrichtten.

De werkelijke reden voor de dood van Nadab en Abihu was echter dat zij „onwettig vuur” offerden, „hetgeen God] hun niet had voorgeschreven” .
Dit voorval toont aan dat dienstknechten van God die in deze tijd een verantwoordelijke positie bekleden, aan de goddelijke vereisten moeten voldoen en dat zij hun door God gegeven taken geen eer kunnen aandoen wanneer zij onder invloed van alcoholische dranken zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom verbood God het gebruik van drank dan niet eerder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vermeldt de bijbel dat mannen als Noach en Lot dronken werden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het: om nageslacht te krijgen.
De verklaring van het antwoord hiervoor klinkt plausibel, maar was mij tot nu toe onbekend.

Als ik even snel de tekst erop nalees en me bovendien herinner wat ik er eerder over gelezen heb dan ben ik geneigd te zeggen dat het aanbieden van 'vreemd vuur' hier slaat op afgoderij of tenminste op een soort offer dat niet volgens de voorschriften was.

De voorschriften waren natuurlijk naar huidige maatstaven erg streng, echter het aanbidden van andere goden, wat ik gemakshalve maar even afgoderij noem was ook een wijdverbreid probleem op dat moment.

Andere opties zouden inderdaad zijn dat deze zonen van Aaron niet gerechtigd waren om datgene te doen wat ze deden. Bijvoorbeeld omdat ze dronken waren zoals hier al genoemd werd, het kan ook iets heel simpels zijn als met de verkeerde achterliggende gedachte het offer uitbrengen, of op de verkeerde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was God later dan minder snel op zijn tenen getrapt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als je na gaat, wat wij allemaal doen, en we leven allemaal nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zo bekijkt zou je het haast wel denken. Toch denk ik dat het anders ligt als God je rechtstreeks een opdracht geeft (of die aan je vader heeft gegeven, waar je van op de hoogte was) en je die dan niet nakomt dan wat wij nu wel eens doen. Dat is echter maar een theorie van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opdracht niet nakomen, of compleet iets anders doen dan de opdracht was ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, ik formuleer soms wel eens wat onduidelijk. Puur 'for argument's sake' stel dat God bestaat en dat hij nu tegen jou zou zeggen dat je volgens bepaalde voorschriften en op bepaalde tijden een offer moet uitbrengen en dat je daarbij niet dronken mag zijn en jij doet het toch. Dat is denk ik, maar dat is waar het voor mij een gok blijft, kwalijker dan wanneer je in de Bijbel zou hebben gelezen dat het zo moet en als je het dan toch doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar zit wat in, maar ja is de bijbel wel echt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben wel "gelovig"sterker nog ik WEET.
Maar ik heb nog nooi in de bijbel gekeken.
En ik weet ook niet of die echt is.
Klinkt meschien tegestrijdig, maar ja, ik heb weer een ander soort "geloof"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat de Bijbel wel degelijk echt is, alleen ik heb er moeite mee om te geloven dat het een op een zo gedicteerd is als wij het boek kennen (kan ook niet i.v.m. vertalingen en zo). Als jij op een andere manier gelooft, of in iets anders gelooft en jij staat daar achter dan moet je dat vooral volhouden, zo lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk ook de vraag hoe interpreteer je de bijbel ?
Meschien moet je de bijbel wel lezen met de ogen, van iemand die WEET.
Die ziet wat er WERKELIJK geschreven staat.
Je brengt me op een idee.
Ik ga er eens een halen, kan zoiezo toch nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem graag in boekvorm wilt dan is dat denk ik de beste methode, anders is hij ook wel op internet te vinden in vele vormen (en dan bedoel ik voornameljk de verschillende vertalingen). Mocht je geïnteresseerd zijn dan is http://www.biblija.net/biblija.cgi misschien wat, dan is het mogelijk meerdere vertalingen naast elkaar te lezen (ook allerlei buitenlandse).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.k bedankt, ik heb hem in mijnfavorieten gezet.
Omdat ze gezondigd hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom doodde God Nadab en Abihu?"

Volgens de bijbel: vanwege een "vreemd vuur"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadab eb Abihu waren op zich priesters (Exodus 28:1; 40:12-16) Maar nog geen maand na hun installatie, onder dronkenschap offerden zij onwettig vuur. Wat het onwettig maakte word niet in de Bijbel vermeld. Wel mocht een priester tijdens hun dienst geen bedwelmende drank drinken. Door deze overtreding werden ze gedood door vuur en werden hun lichamen buiten de legerplaats gebracht. Zie voor verdere Bijblese ondersteuning: (Leviticus 10:1-11; Numeri 26:60, 61 en ook Numeri 3:2, 4; 1Kroniken 24:1, 2, waarin blijkt dat zij kinderloos zijn gestorven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien waren zij, niet letterlijk dood maar geestelijk.