Wat zegt de Bijbel over sektes?

Kan iemand mij a.u.b. uitleggen wat de Bijbel vertelt over sektes en andere 'valse leraren,' zoals de Bijbel ze geloof ik noemt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valse profeten en dwaalleraars?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De term sekte wordt toegepast op de aanhangers van de twee belangrijke takken van het judaïsme, de Farizeeën en de Sadduceeën (Han 5:17; 15:5; 26:5). Niet-christenen noemden het christendom eveneens een „sekte” of „de sekte der Nazarenen”, daar zij het mogelijk als een afscheiding van het judaïsme beschouwden. — Han 24:5, 14; 28:22. De stichter van het christendom, Jezus Christus, bad dat er eenheid onder zijn volgelingen mocht bestaan (Jo 17:21), en er was de apostelen zeer veel aan gelegen de eenheid van de christelijke gemeente te bewaren (1Kor 1:10; Ju 17-19). Onenigheid in het geloof kon tot heftig geredetwist, tweespalt en zelfs vijandschap leiden. Sekten moesten dus vermeden worden, aangezien ze tot de werken van het vlees behoorden (Ga 5:19-21). Christenen werden vermaand geen sekten te bevorderen noch zich door valse leraren op een dwaalspoor te laten brengen (Han 20:28; 2Ti 2:17, 18; 2Pe 2:1). In zijn brief aan Titus gebood de apostel Paulus dat een mens die er na een eerste en een tweede ernstige vermaning mee bleef voortgaan een sekte te bevorderen, verworpen moest worden, wat blijkbaar betekende dat hij uit de gemeente gesloten moest worden (Tit 3:10). Degenen die weigerden betrokken te raken bij het veroorzaken van verdeeldheid binnen de gemeente of bij het ondersteunen van een bepaalde partij, zouden zich door hun trouwe wandel onderscheiden en er blijk van geven Gods goedkeuring te bezitten.
Dit bedoelde Paulus blijkbaar toen hij tot de Korinthiërs zei: „Er moeten ook sekten onder u zijn, opdat de goedgekeurden onder u ook openbaar mogen worden.” — 1Kor 11:19.

Het beste antwoord

Enkele teksten genomen uit de SV met voetnoten :
Sadduceeen worden sekte genoemd, ook Farizeeen en Nazarenen.
Handelingen 5: 17 En de hogepriester stond op, en allen, die met hem waren (welke was de sekte 31 der Sadduceen),32 en werden vervuld met nijdigheid.33
Voetnoot 31 toelichting betekenis woord sekte:
31) de sekte
Grieks Hairesis; door welk woord betekend wordt een wijze van godsdienst, die iemand voor zichzelven verkoren heeft en volgt, Hand. 26:5, en Hand. 28:22; en schijnt dit woord in den beginne zowel ten goede als ten kwade genomen geweest te zijn; maar daarna is het altijd ten kwade genomen, voor een valsen godsdienst, waarvan komt het woord heresie en heretijk; dat is, ketterij en ketter.

Hand 15: 5 Maar, zeiden zij,11 er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der12 Farizeen, die gelovig13 zijn geworden, zeggende, dat men hen moet besnijden,14 en gebieden de wet van15 Mozes te onderhouden.

Hand.26: 5 Als die van over lang5 mij te voren gekend hebben (indien zij het wilden getuigen), dat ik, naar de bescheidenste6 sekte van onzen godsdienst, als een Farizeer geleefd heb.

Hand 24: 5 Want wij hebben dezen man bevonden te zijn een pest, en een, die oproer verwekt onder al de Joden, door de ganse wereld, en een oppersten voorstander van de sekte6 der Nazarenen.7

Ook de leer van de Weg, (Christenen) werden bestempeld als een sekte door de heidenen zie voetnoot 36 onderaan.

Hand.24: 14 Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg,19 welken zij sekte noemen,20 den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is;

Hand 28: 22 Maar wij begeren wel van u te horen, wat gij gevoelt; want wat deze sekte36 aangaat, ons is bekend, dat zij overal37 tegengesproken wordt.
Voetnoot:
36) deze sekte
Zo noemen zij den Christelijken godsdienst. Zie Hand. 24:5,14.

37) overal
Namelijk zowel bij de Joden als bij de heidenen; Luk. 2:34.

christenen krijgen de raad van Paulus zich af te keren van degenen die een andere leer brengen.
Zie voorbeeld van Hymeneus en Filetus in 2 timotheus 2:

16 Maar stel u tegen het ongoddelijk ijdelroepen; want zij zullen in meerdere goddeloosheid toenemen.
17 En hun48 woord zal49 voorteten, gelijk de50 kanker; onder welke is51 Hymeneus en52 Filetus;
18 Die van de waarheid53 zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding alrede geschied is,54 en verkeren sommiger geloof.55
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opvallend is dat de bijbel ook zegt dat er partij/sektevorming MOET zijn opdat openbaar moge worden wie de beproeving heeft doorstaan. vergelijk de verschillende vertalingen : http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs11%3A19&id42=1&id17=1&id16=1&id35=1&id43=1&id46=1&id56=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal goed amadeus. iedere religie is ooit begonnen als sekte of afscheidingsbeweging van een ander geloof

Andere antwoorden (2)

Op zich zegt de bijbel niets over sektes, want die bestonden toen nog niet. Maar je zou de teksten over dwaalleraren er op van toepassing kunnen laten zijn. Die vind je onder andere in:

2 Petrus 2 - "Deze dwaalleraren zijn zo zelfingenomen dat ze er niet voor terugdeinzen hemelse machten te lasteren". "Ze slaan hoogmoedige en dwaze taal uit en met hun zelfzuchtige verlangens en losbandig gedrag verlokken ze degenen die nog maar pas aan de verkeerde invloed van hun omgeving ontsnapt zijn".

2 Timoteüs 2 - "Wat dwaalleraren vertellen, woekert voort als een gezwel". "Daarmee ondermijnen ze het geloof van anderen".

2 Timoteüs 3 - "Het zijn mensen met een zieke geest en een onbetrouwbaar geloof".

2 Johannes 1 - "Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken".
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord... +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je antwoord Amade, maar dat sektes in die tijd niet bestonden klopt niet. Het christendom is ontstaan als afscheiding van een (aanvankelijk) kleine maar succesvolle Joodse sekte rondom een charismatische joodse rabbi.
Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Tim+4&id47=1&l=nl&set=10