Waarom zou Romney's geloof een struikelblok zijn?

Ik hoor nooit iets slechts over Mormonen. Afgescheiden Mormoon-achtigen als W. Jeffs reken ik niet mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Onder Amerikaanse mormonen wordt de zogenoemde veelwijverij nog gepraktiseerd. Dat valt niet overal in Amerika even goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meende dat dat al heel lang geleden is afgeschaft.
Cryofiel
11 jaar geleden
Officieel wel ja. Maar als je zelf naar dat gebied gaat, daar een kamer reserveert in een hotelletje, door de hoteleigenaar wordt voorgesteld aan zijn vrouw... en hem dan later zegt: "oh, ik dacht dat *zij* (je wijst naar een andere vrouw) jouw vrouw was"... waarop hij antwoord: "Ja, zij ook"... ... dan weet je genoeg ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Veelwijverij wordt door veel Mormonen nog altijd als een normale levenswijze gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer een vergelijking te trekken:
Wat zou de gemiddelde Nederlander er van vinden als er een Jehova minister president zou worden?
(Geen echt vergelijkbaar geloof als Mormonisme, maar wel even bizar in vele opzichten)
Ik denk dat er heel veel Nederlanders behoorlijk veel moeite mee zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na een officieel verbod zijn nog niet meteen alle historische gevallen opgelost natuurlijk. Maar dit zal minder en minder voorkomen. De huidige generatie mormonen doet daar (nauwelijks) aan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat zou de gemiddelde Nederlander ervan vinden als Willem Alexander zich tot Jehovah zou bekeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie jij meerekent maakt niet zoveel uit, het is net zoals vragen: Waarom hebben Marokkanen zo'n slecht imago in Nederland (die stelende scooterjeugd Marokkanen reken ik niet mee). Je ziet waar dat fout gaat.

Het beste antwoord

Afgezien van het argument dat Joseph Smith een zgn. 'con-man' was, en dat de mormoonse kerk erg veel kenmerken vertoont van een sekte, houdt het Boek van Mormon er wat vreemde ideeën na die sociaal minder geaccepteerd worden.

Dit gaat dan bijv. over het kunnen trouwen met meerdere vrouwen, maar wat schokkender zijn de zaken die over mensen met een donkere huidskleur, met name negers, maar niet alleen negers, concreet gezegd worden.

Er kan concreet gesteld worden dat het Mormonisme de superioriteit van blanken predikt.
Zie http://mormoninfo.org/ voor de verschillen tussen het Christendom en het Mormonisme. Er wordt gelinkt naar de betreffende passages uit het boek op de officiële site van de beweging.

Zie de bron voor wat concrete passages. Nu staan in de heilig boeken van met name de Abrahamitische religies ook zaken waar we vandaag de dag wat vreemd tegenaan kijken. Maar die zaken zijn in een ander perspectief te plaatsen (bijv. een oorlogssituatie of verschillende mitsen en maren) en nimmer zo concreet.

Verder kennen de overige religies (voor zover het Mormonisme als een religie erkend kan worden) een aanzienlijk grotere mate van openheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Holle;

Lijkt me op zich ook geen probleem; oud-president Jimmy Carter was ook mormoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een niet-Christen een topfunctie bekleedt in de politiek, is al lang een gegeven, maar als er een figuur opduikt die door de massa worden beschouwd als Christen terwijl hij of zij dat absoluut niet is, is het tijd om hierover duidelijkheid te scheppen.

De overtuigingen van de Mormonen zijn behoorlijk bizar:
De religie van de Mormonen werd gesticht door Joseph Smith, die 50 vrouwen had, een oplichter was, zich bezighield met hekserij en stierf tijdens een lynchpartij nadat hij gearresteerd was in Carthage, Illinois, in 1844.
Volgens Smith was zijn kerk de "de enige ware en levende kerk op de hele wereld ...". Hij verkondigde dat, "God zelf ooit was zoals wij nu zijn, en een verheven mens, die daarginds in de hemelen op de troon zit!". Verder is God slechts een van miljoenen goden, die een hemelse vrouw heeft die betrokken was bij de conceptie van Jezus.

De Mormonen stellen dat je alleen gered kunt worden door geloof EN de werken die je volgens de kerk moet doen.

De belangrijkste leringen van de Mormonen zijn:

Mensen hebben de mogelijkheid om zelf goden te worden en over hun eigen wereld te regeren.
Joseph Smith, en niet Jezus, bezit de sleutels met betrekking tot de laatste dingen.
De Heilige Geest is Spirtueel (geestelijk), maar God de Vader en Jezus hebben beiden lichamen van vlees en bloed.
Stellen die in een Mormoonse tempel ceremonie zijn getrouwd, zijn voor eeuwig getrouwd.

Wanneer hun eigen Mormoonse archeologen vragen stellen bij het Boek van Mormon, en deze weerleggen, worden ze simpelweg door de kerk ontslagen, en blijft alles zoals het is.

Het Mormonisme is een ideologische beweging gebaseerd op een fabel.Diit alles zet Mitt Romney wel in een ander daglicht. Hij en zijn familie hebben een lange historie in de hoogste gelederen in de tempel in Utah. En hoe hoger je komt in deze kerk, iets dat vele jaren kan duren, hoe geheimer en occulter de ceremonies en rituelen worden.

Dit is de reden waarom Romney's geloof een struikelblok kan zijn voor zijn kandidatuur voor president van de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgebreid antwoord. Maar zou de doorsnee Amerikaan dit nu ook weten? Ik vermoed dat er vooral - volgens mij abusievelijk - gedacht wordt (ook door pers) dat ze 4 of 5 of 6 vrouwen hebben en 35 kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed antwoord skusme, al vind ik de christelijke overtuigingen niet minder bizar dan de mormoonse. het verschil is dat de christelijke overtuigingen generatie na generatie collectief zijn ingeprent waardoor de inhoud van de bijbel minder vreemd lijkt dan het in werkelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel mogen ze niet meer aan polygamie doen. Rare ideeen, ok, maar daarin verschillen ze niet zo veel van willekeurig welk ander geloof, natuurlijk. In de VS is het trouwens nog steeds 'not done' om als andersgelovige of niet-gelovige in de politiek te zitten. Ze rekenen zichzelf trouwens wel tot de christenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het zeker mee eens, alknobe.
De gemiddelde Amerikaan echter, beschouwt het Christendom als de belangrijkste drijfveer in het leven.
Dat reikt in de VS nog veel verder dan hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Viridiflavus, Jimmy Carter is Baptist, en geen Mormoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Holle:De gemiddelde Amerikaan heeft het Christendom zeer hoog in het vaandel staan. En bij zaken als het kiezen van een leider is dit voor de meeste mensen een belangrijk punt van discussie.
Omdat het Mormonisme is de VS een bekend gegeven is, is de gemiddelde Amerikaan een stuk beter op de hoogte van de (vreemde) uitgangspunten en bizare gewoonten van de Mormonen dan bijv. wij hier in Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind wel dat dit antwoord een raar beeld van het Mormonisme schetst. Ik ken verschillende mormonen en weet ook best wel wat van hun gebruiken af en die zijn echt niet zo raar hoor. Het blijft verder een kwestie van geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk. En Mormonen zijn ook maar gewoon mensen.
Maar de, overwegend, Christelijke bevolking van de VS heeft moeite met een Mormoon als president, vanwege het feit dat de uitgangspunten en geloofsideeen zeer ver afstaan van de Christelijke.
En daarom is Romney's geloof een struikelblok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ zeer uitgebreid. Nooit geweten.
Het is wel een wat bizarre stroming, die nogal afwijkt van de gebruikelijke christelijke geloofsleren. De interpretatie van afgelegen volkeren als verspreide stammen van Juda doet wat 19e eeuws aan en is alles behalve bevestigd door de moderne wetenschap. Aangezien het een geloofsleer betreft doet dat er eigenlijk niet meer toe. Zou het een wetenschappelijke theorie geweesr zijn dan was hij na enige tijd en nader onderzoek al verworpen. Het slechte nieuws dat naar buiten komt betreft vooral mannen uit richtingen die veelwijverij toestaan. Logischerwijs vallen er veel mannen buiten de boot en die worden dan vaak als sinner buiten de kerk gezet.