Paus Pius XII redde honderdduizenden Joden het leven. Toch is er een lastercampagne tegen hem gestart. Wie hebben die in gang gezet?

Pius XII heeft honderden keren geprotesteerd tegen het Nationaal Socialisme, tegen de vervolging van Joden, tegen de Duitse agressie etc. Toch ontstond er een hetze tegen hem, in gang gezet door de Duitse ! communist Rolph Hochhuth. Maar daarmee kan het grote succes van de lastercampagne toch onmogelijk verklaard worden. Er moeten andere partijen ook groot belang gehad hebben bij het in een kwaad daglicht stellen van de grootste vriend van de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Welke waren die partijen en welke waren hun belangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (3)

In tegenstelling tot wat jij stelt, vinden/vonden veel mensen dat hij juist te weinig heeft gedaan. Hij is vooraf op pad geweest om de oorlog proberen te keren maar is over het algemeen stil geweest wbt de jodenvervolging. De Duitsers hadden de kerk min of meer de oorlog verklaard en om het gevaar voor de kerk EN een gestadige geldstroom richting het Vaticaan te garanderen, werden de betrekkingen met Duitsland (en ook Japan) aangehaald. Dit werd hem niet in dank afgenomen door de geallieerde mogendheden.

Zijn eigen testament geeft aan dat hij daar ook erg veel spijt van had en dat hij zelf het gevoel had gefaald te hebben.
11 jaar geleden
Niet iedereen denkt er hetzelfde over.
Dirk Verhofstadt noemt de onderscheiding van Pius XII een kaakslag voor de Holocaustslachtoffers. Verhofstadt is kernlid van de denktank Liberales en auteur van Pius XII en de vernietiging van de joden. Paus Benedictus XVI heeft zijn voorganger Pius XII tot "eerbiedwaardige dienaar Gods" verheven, de laatste stap naar een zalig- of heiligverklaring. Verhofstadt heeft zo zijn vragen bij die benoeming. "Pius XII was heel goed op de hoogte van de uitroeiing van de joden, maar heeft het antisemitisme en de gruweldaden van de nazi's op geen enkel moment duidelijk aan de kaak gesteld."

De ondubbelzinnige keuze van het Vaticaan voor het fascisme en het nazisme in de eerste helft van de twintigste eeuw is dé reden waarom de pausen, en Pius XII in het bijzonder, zo merkwaardig stil bleven toen de joden werden vervolgd, gedeporteerd en ten slotte vernietigd
De huidige paus Benedictus XVI heeft twee van zijn voorgangers, Pius XII en Johannes Paulus II, tot "eerbiedwaardige dienaar Gods" verheven. Dat heeft de Congregatie voor de Heiligverklaringen van het Vaticaan zaterdag plechtig verkondigd. Een dergelijke verheffing tot "eerbiedwaardige" is de laatste stap naar de zalig- en heiligverklaring. Op het eerste gezicht lijkt dit niet zo belangrijk, alvast niet voor degenen die niet gelovig zijn of voor de katholieken die wel nog geloven in God, maar niet langer kritiekloos alles aanvaarden wat de "plaatsvervanger van God op aarde" vertelt.

Dat de kerk iemand heilig wil verklaren, ongeacht of hij of zij daarvoor in aanmerking komt, is dus een zaak van de kerk zelf, net zoals een vereniging kan beslissen om een van haar leden te onderscheiden. Maar in het licht van de grootste misdaad in de wereldgeschiedenis, namelijk de Holocaust, heeft een dergelijke heiligverklaring natuurlijk een veel grotere betekenis. Het zou de erkenning zijn dat Pius XII gehandeld heeft overeenkomstig Gods wil. Dat zou een zoveelste kaakslag betekenen voor de 6 miljoen joden die afgeslacht werden omdat ze door hun christelijke beulen beschouwd werden als Untermenschen en als moordenaars van God. Het zou het hoogstaande christelijke principe van de naastenliefde verpulveren tot een waardeloos begrip.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil eerst even kwijt dat, kijkend naar uw reacties op de antwoorden, u uw eigen vraag lijkt te willen beantwoorden en een antwoord niet accepteert als dat niet in uw lijn ligt.

In de blog die ik aan dit antwoord gekoppeld heb wordt uw bron, Pinchas Lapide, cijferwijs ter discussie gesteld. De claim is dat er geen goede onderbouwing is van het aantal dat Pinchas Lapide noemt. Er wordt gesteld dat 1,3 miljoen Joden ontsnapt zijn aan de holocaust waarna er een schatting is gedaan hoeveel Joden er door verschillende partijen gered zouden zijn. Dan komt hij zonder onderbouwing op het aantal van 860.000 Joden gered door de katholieke kerk.

Belangrijker nog is dat hij de claim niet bij de paus neer legt maar schrijft “under the pontificate of Pius XII.”. Dit betekent niet meer dan dat dit plaatsvond tijdens de periode dat Pius XII paus was en betekent niet dat hij ook maar enige actieve rol in deze gespeeld heeft. Uw andere bron (Krupp) kan ik niets vinden wat bijdraagt aan de onderbouwing van dit enorme aantal.

Op basis van het bovenstaande ben ik van mening dat het niet gaat om een lastercampagne maar dat het gewoon de historische waarheid is dat de top van de katholieke kerk weinig tot niets gedaan heeft tegen de holocaust.

Toegevoegd na 59 minuten:
Op de WiKi toch nog wat gevonden over Gary Krupp en als bron toegevoegd. Als ik het goed begrijp wordt het historische werk van deze als minder dan amateuristisch beoordeeld. Daarnaast wil het Vaticaan (nog steeds) geen documenten over deze periode vrijgeven. Ik zie steeds minder onderbouwing voor de claim uit de vraag.