is de Talmoed haatdragend tegen christenen,Atheïsten en moslims?

op site's zoals deze:

http://mijnnieuwsarchief.wordpress.com/artikelen/citaten-uit-de-talmoed-het-heiligste-boek-der-joden/

staan passages uit de Talmoed die haatdragend zijn tegen Christenen,Atheïsten en Moslims. Kan iemand mij vertellen of dit waar is of is dit bedacht om haat tegen het Jodendom te creëren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk is dat niet waar, maar zijn tekstgedeelten uitgeselecteerd om daarmee te insinueren dat het in die richting zou zijn bedoeld. Geen enkele godsdienst roept op tot het dragen van haat. De kern is juist vooral naastenliefde, rechtvaardigheid, verdraagzaamheid, en net zo goed zijn voor een ander als voor jezelf. Pas dan kan een gelovige rekenen op een aangename toekomst. Zelf denk ik dat de duivel de mensen die zulke artikelen op internet plaatsen daartoe aanzet...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meh ik snap niet waarom je een minnetje hebt, het gros van de godsdiensten draaien inderdaad rond een soort van versie van de 10 geboden.. (niet doden, etc..) met ondersteunende verhalen. de ondersteunende verhalen worden helaas wel weer misbruikt door mensen die ze (bewust) mis interpreteren, en daarom de belangrijkste regels vergeten.. dus hierbij, een +je ter compensatie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor Amadea, een heel goed antwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heden ten dage zijn de meeste godsdiensten niet bezig met agressie tegen anderen nee (extremisten daargelaten). Maar ooit was dat wel anders. Er staan wel degelijk teksten in de Bijbel en dus ook in de joodse versies daarvan over het uitroeien van andersgelovigen e.d. Natuurlijk spelen die teksten geen rol meer in de hedendaagse religieuze beleving, maar het is wel een feit dat ze erin staan. Dat hoeven we niet te ontkennen.

Andere antwoorden (2)

De Talmoed, de Koran en het oude en nieuwe testament,kennen geen haatdragende teksten tegenover andere religies wanneer ze in de hele passages worden weergegeven.
Vaak haalt men er korte stukjes/zinnen uit zodat de teksten overkomen als haatdragend of beledigend naar anderen.
Daarnaast kun je ook weer die hele passage niet als afzonderlijk onderdeel goed beoordelen maar aan de hand van andere teksten in de Talmoed.Dit geldt ook voor alle andere religieuze geschriften.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Talmoed is opgeschreven tussen 200 na .chr. en 500 na chr.. Er KAN dus niets haatdragends over moslims in staan omdat Mohammed nog niet eens geboren was.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat je de Midrasj bedoelt. Inderdaad, daar staan dit soort teksten in. Je moet ze echter wel zien in hun historische context. En dat is een geschiedenis van uitsluiting, discriminatie en vervolging door (vele) aanhangers van het christendom.

Het zal me wel weer minduimpjes opleveren, maar deze citaten hebben parallelen in Islamitische geschriften. En dat is niet raar als je kijkt naar het gebied waar de Islam is ontstaan. Daar waren vele joodse gemeenschappen en Mohammed trouwde met een Joodse weduwe. Dat maakt kruisbestuiving onvermijdelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot nu toe geen minnen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
foutje van mij,er stond wel ergens in de Talmoed(zag ik op internet) dat een miljard arabieren nog niet eens een nagel van een jood waard zijn.