Hoe werkt bidden in de praktijk?

Nav een discussie thuis en een reactie op een andere vraag op deze site waar bidden ter sprake kwam vroeg ik mij af wat nu precies de definitie is van bidden en hoe het in de praktijk werkt. Ik heb zelf nooit gebeden. Op school ben ik vroeger wel netjes stil geweest als er in de klas werd gebeden en ik deed meestal ook mijn ogen dicht, want dat was verplicht, maar dat kun je geen bidden noemen.

In mijn eigen woorden zou ik bidden omschrijven als ‘het in je hoofd iets vragen en/of vertellen aan een godheid’. Als het in een groep gebeurt dit vaak hardop. Degene die bidt gaat ervan uit dat wat hij denkt of zegt op telepathische wijze bij zijn of haar god terecht komt en dat die er iets mee doet, of niet. Het is mijn ervaring dat mensen die bidden nogal geprikkeld reageren op het stukje ‘op telepathische wijze’. Van Dale omschrijft telepathie als “het overbrengen van gedachten en gevoelens op afstand zonder waarneembare middelen”. Volgens mij is dat precies wat bidden is.

Christenen die ik ken en die ook bidden zeggen altijd dat het een gesprek met God is, maar in mijn beleving gaat een gesprek twee kanten op terwijl bidden éénrichtingsverkeer is.

Vandaar mijn vraag: hoe werkt bidden in de praktijk? Dan bedoel ik met name de techniek: hoe komt de inhoud van al die gebeden uiteindelijk bij de godheid terecht? En is er inderdaad sprake van éénrichtingsverkeer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Psalm 94:9) . . .Kan Hij die het oor plant, niet horen? Of kan Hij die het oog vormt, niet kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het wel met je definitie eens, alknobe. God leest in de gedachten van mensen, dus dat kun je 'telepathisch' noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeeTJE: (1 Widar 2:3) En gij gelovigen, gij zult de boel niet uit de context rukken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van de atheist: In de praktijk werkt bidden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij is God in mijn hart, omdat ik één ben met God. Hoewel ik me daar niet altijd van bewust ben zo door de dag heen, behalve tijdens meditatie. Misschien noem je dit ook bidden, kan best.
Maar onder bidden versta ik, dat je problemen bij Hem brengt en het verder loslaat, zodat God of hoe je 't ook wilt noemen ermee doet wat Hem goeddunkt.
Je kan niet verlangen dat het Hogere het voor jou op jouw manier oplost, dat is ego-manier en zal niet gebeuren omdat wij allen een kind van God zijn. Er zal niets gebeuren dat jou bevoorrecht en een ander benadeelt, al zou je dat graag wensen. Dus zal het lijken of het niet werkt.
Het werkt 't beste als je iets voor een ander vraagt. Je zal er zelf ook baat bij hebben omdat wij in wezen één zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook is de kunst van het ontvangen van toepassing. Mensen die alles afdoen met ach dat kan toch niet of dat gebeurt toch nooit bij mij, die kunnen niets ontvangen omdat ze het niet eens zién als het zou komen.
Nee, je kan ergens om vragen en dan moet je gewoon vertrouwen dat het komt en ook het vertrouwen hebben dat als het niet komt op de manier zoals jij het wilt, dat dat ook goed is. Dat is dan op dat moment het beste voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike: Dus je moet vertrouwen dat iets komt. Of dat het niet komt. Ja, dat vertrouwen kan ik wel hebben, da's best makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, er staat áls het niet komt dan moet je er vertrouwen in hebben dat het op dat moment voor jou geen goed plan is en er dan vrede mee hebben. Want het komt soms op een andere manier dan jij vooraf hebt bepaald.
Als je iets half leest en zelf invult klinkt alles gek natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike: Het woordje "áls" maakt geen verschil hier. Het is nog steeds: het komt, of het komt niet. En beide moet je vrede mee hebben. Zoals ik al zei: dat is best makkelijk. Eigenlijk is dat hetzelfde als wat ik doe: gewoon afwachten en kijken wat er gebeurt. Het gebeurt, of het gebeurt niet en beide heb ik vrede mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je hebt gelijk! En ook lekker spannend om te zien hoe je met dingen omgaat.

Antwoorden (19)

Ik zie bidden ook als éénrichtingsverkeer, je krijgt immers geen antwoord, geen ontkenning, geen bevestiging en geen discussie. Het komt dus alleen van jouw kant indien je bidt.
Je bidt omdat je gelooft dat jouw god naar je luistert en dat is een geloof, je weet het echter nooit zeker, jouw gevoel bepaalt dit.
Als je echt bidt omdat je gelooft dat een God je helpen zal, steunen /beschermen en waarvoor je ook maar tot hem bidt , ben je altijd verzekerd van een luisterend oor.
Je kunt jouw problemen of dankbaarheid of whatever altijd met iemand delen (voor jouw gevoel althans) en dat zegt alles in de spreuk; 'Zalig zij die geloven', want die mensen zullen veel steun in hun geloof vinden en hebben.
Het is dan ook een feit dat juist in nood de mensen bidden om niet het gevoel te hebben dat ze er alleen voor staan en het alleen moeten opknappen, dat niemand ze steunt, dat ze helemaal alleen zijn in hun angst/verdriet enz.
Al kan je je sores alleen in je hoofd kwijt, je bent het kwijt, je kunt er iemand deelgenoot van maken, ook al is het een denkbeeldig iemand en je vestigt er hoop mee, want immers hoop doet leven.

Daarom bidden mensen volgens mij althans.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi amc, ik denk inderdaad ook dat dat is waarom mensen bidden en zelfs waarom het voor mensen een steun kan zijn. maar stel nou even dat er wel iemand is die luistert en antwoord geeft, hoe zou dat dan werken? kan me er nog niet veel bij voorstellen, behalve telepathie, maar dat wordt door veel gelovigen juist heftig ontkend. wtf is het dan!?
amc
12 jaar geleden
Gebed is een vorm van telepathie. Een vorm van communicatie met de spirituele wereld. Telepathie gaat altijd volgens de geest. Ik ben gelovig en ik ontken het niet. God praat dan wel niet terug, maar waarschuwt wel.
Of is dit natuurlijk instinkt? Dit werkt bij mij feilloos en is dit ook niet door hem ingegeven? Interessant hè, als je het zo bekijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bidt om je heer te bedanken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een godheid alles is, dus alles gemaakt heeft, in alles zit, overal is, alles weet..... dan lijkt mij telepathie niet nodig?
amc
12 jaar geleden
Waarom zou je dan bidden? Je wilt toch af en toe het idee hebben contact met hem te hebben, althans ik voel het zo.
Als hij jouw diepste gevoelens oppikt, kan dat volgens mij alleen door telepathie. Voor mij is dat communicatie via de geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan, kan heel goed.
Om je vraag te beantwoorden voor zover ik kan: om zelf heel geconcentreerd te kunnen verwoorden misschien?
amc
12 jaar geleden
Waarom en tegen wie wil je dan verwoorden?Is het in je eigen gedachten zoals alles op een rijtje zetten? Bid je eigenlijk tegen jezelf dan? Je richt je gebed tot God en denkt dat deze het zal oppikken, je bid opdat hij het zal horen.Omdat woorden niet door de lucht gaan als je niet hardop bidt, gaan in feite je gedachten als woorden door de lucht en als een God ze dan opvangt en je gebed verhoort (of niet) kan die overbrengeng toch als een soort telepathie gezien worden, althans zo denk ik. Kan het niet anders verklaren. :}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx
amc
12 jaar geleden
You're welcome.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen gaan er van uit dat je geen antwoord krijgt. D.i. zij denken geen antwoord te kunnen krijgen. Je kunt wel degelijk antwoord krijgen.
Niet door telepathie. Dit zou betekenen dat God daar is en ik hier ben.
Nee, Je bent één met God, jouw Hogere Zelf is God en die geeft wel degelijk antwoord in je hart.
Dat iemand dat zelf niet ervaart, wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dat iemand iets ervaart wil niet zeggen dat er iets gebeurt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker. Maar je kan er wel mee verder, zelf iets mee doen.
Gelovige denken dat als ze bidden God naar ze luisterd, dit gaat niet via telepathie maar het is het geloof in God dat er voor zorgt dat het gebed gehoort wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi nelly, als het niet werkt via telepathie, hoe werkt het dan wel? door iets simpelweg te geloven maakt het toch nog niet waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloven is niet iets wat als waarheid gezien kan worden, dan was geloven wel zeker weten.
Dus het ' werkt' niet, tenzij jij denkt dat God je hoort, je gedachten kan lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het alleen werkt als je gelooft dan betekent het eigenlijk dat het dus allemaal in je eigen hoofd plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God luistert altijd naar je als je met hem bidt. Je praat dan namelijk eigenlijk met God.
Nelly: bidden is geen bevel ofzo, dat God er voor zorgt dat het verhoord wordt, want dat gebeurt ook niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je kan bidden tot je een ons weegt, als God vind dat iemands tijd gekomen is gaat hij dood, komt je verdwaalde kat terug na flink bidden is je gebed verhoord.
Het is God zijn bedoeling, wij mensen kunnen dat niet begrijpen. God heeft met iedereen een plan.
Ik ken alle clichés.
In plaats van verhoord had ik gehoord moeten typen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God heeft een plan...
Met een Tsunami waarbij 150.000 mensen omkomen?
Met een busongeluk waarbij 22 schoolkinderen omkomen?
Fijn plan moet dat zijn, dat stelt me echt gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt AdrieK, ik kan er ook niet bij, maar dat zijn de standaard antwoorden die ik krijg van gelovige als ik me dergelijke dingen afvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK : dat is het geloof dat mensen in hun god(en)/godin(en)hebben. je zou het kunnen zien als middel van de godheid tegen overpopulatie (zet zoals wij doen als er ergens teveel dieren zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@burdy: dat is dan wel een buitengewoon cynische oplossing waarbij duizenden mensen, ongeacht geloof of levensstijl op gruwelijke manier omkomen.
waarom niet de slechterriken? of een pijnloze methode?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zou je de bijbel eens moeten lezen.
daar staat niet dat ongeluk alleen ongelovigen zal treffen.
bovendien is God soeverein, Hij is aan niemad verantwoording schuldig.
uiteindelijk is de ellende in de wereld bij de mens begonnen. daar kun je God de schuld niet van geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo: God heeft de mensen geschapen, en is bovendien almachtig en alwetend.
Hij wist dus van tevoren dat er narigheid van zou komen! Hij is aan Mij verantwoording schuldig. Als Hij het nodig vond om in Zijn Alwetende Almacht de mensheid inclusief al zijn slechtheid te scheppen heeft hij aan mij heel wat uit te leggen. Als hij daarentegen niet alwetend en almachtig is, is hij ook de naam God niet waard en kunnen we al die aanbidding wel achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga er verder maar niet op in,want ik vind echt dat je vreselijk spot met God en ik wil jouw schuld tegenover hem niet nog groter maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wouw, 13 minnen.
Terwijl dit antwoord me toch ingegeven is door mijn christelijke opvoeding.
Als ik mijn handjes vouwde en ' ik ga slapen, ik ben moe', zong, met mijn oogjes dicht, geloofde ik toch echt dat God naar me luisterde.
Wat een desillusie dat dat niet blijkt te kloppen.
Het werkt niet, tenzij je jezelf als degene ziet, die je gebeden verhoort, want verder is er niets of niemand die jouw gebeden hoort of verhoort.
Dit zegt ik vanuit mijn positie als iemand die absoluut niet gelooft in zo iets als een opperwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog nooit, op geen enkele manier zelfs maar aannemelijk gemaakt dat bidden ergens voor helpt behalve dat sommige mensen er zich beter door voelen.
(Dat laatste is op zichzelf heilzaam, net als sommige homeopathische middelen voor sommige mensen heel goed werken.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat klopt AdrieK. gerandomiseerd onderzoek met een controlegroep heeft zelfs 2 opvallende zaken aangetoond: 1. mensen waarvoor wordt gebeden hebben niet minder ernstige complicaties dan mensen waarvoor niet wordt gebeden.
2. als mensen weten dat er voor hen gebeden treden er vaak juist meer serieuze complicaties op. de verwachting is dat dit komt omdat mensen waarvoor die weten dat er voor hen gebeden wordt een soort 'druk' voelen om beter te worden. @moolkeesje: ik zit ook op dit lijn, maar dan nog begrijp ik de techniek niet in het geval dat het wel zou werken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Alknobe: dit onderzoek ken ik niet, maar ik weet wel van een onderzoek waarbij twee groepen werden vergeleken: voor groep 1 werd gebeden tot God, en voor groep 2 werd door mensen heel intensief aan ze gedacht, en er werden hen goede wensen toegedacht, zonder dat deze wensen aan een hogere macht waren gericht. Er waren geen verschillen in het ziekteverloop. Maar wat toont zoiets aan? Ik weet niet hoe het 'werkt' bij God boven, dus ik weet niet hoe ik het effect van mijn gebed kan meten. Ik weet uit de Bijbel dat een gebed niet altijd beantwoord wordt op een manier die wij als mensen wel goed hadden gevonden, maar dat het soms heel anders gaat. Misschien weigert God wel me te doen aan dit soort experimenten. Of misschien is hij wel zo ruimhartig dat hij een positieve gedachte (van groep 2) die niet aan hem gericht is, óók opvat als gebed. Ik bedoel maar: weten wij veel. Je kunt het effect van een middel pas meten, als je weet welk effect het zou móeten hebben. En bij het aanroepen van een hogere macht is het nu juist zo dat wij als mensen het 'uit handen geven', omdat we erop vertrouwen dat God weet wat goed is, ook als dat soms anders is dan wat wij zelf dachten of gewild hadden. Als ik pretendeer mensen te kunnen genezen door gebed, dán kun je dat meten. Maar dat pretendeer ik niet, en er zijn ook maar weinig christenen die dat pretenderen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schijnt hier niet te mogen aangeven, dat je niet gelovig bent, want dan komen de anonieme gelovigen onder hun steen vandaan, om te werpen met hun banbliksem, in casu minnetjes.
Maar gelukkig ,zoals een een weldenkende GVer ooit schreef, zullen die minnetjes mij aan mijn achteruitgang oxideren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, flauw is dat. Ik min nooit bij menings- of religieuze kwesties, omdat ik het heel onzuiver vind worden als mensen gaan minnen puur omdat ze het niet ééns zijn met een antwoord. Al vind ik dat jij de vraag niet echt beantwoord, maar ik min dan bewust niet, omdat ik niet zeker weet of ik dat onderscheid goed kan maken. Maar troost je: andersom is het net zo goed een punt. Bij vragen over de bijbel of over religie wordt héél kwistig gemind zodra je aangeeft dat je christen bent, ook als het antwoord feitelijk juist is. Want zoals ik pas ook ergens zei: op een vraag als "wat staat er in de Bijbel over.." kun je gewoon een controleerbaar antwoord geven, daar zit weinig geloof of mening bij. Zo ook bij deze kwestie: VS wil weten hoe mensen die bidden, geloven dat dat werkt. En toch krijgen mensen die uitleggen hoe zij ervaren/geloven dat het werkt, evengoed minnen. Zonder uitleg, uiteraard. C'est la vie, Moolkees ;-). We moeten het ermee doen. Met oxiderende achteruitgang of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelfs durven beweren dat bidden wel zou kunnen werken (voor jezelf) maar dan net als een placebo. Bidden naar elke andere godheid/opperwezen/pak melk (zolang je er maar een soort in gelooft) werkt dan dus net zo goed. Ik denk zelfs dat dat ook steeds meer mijn vraag beantwoordt over waarom mensen blijven geloven in een onhoudbare stelling; het werkt blijkbaar voor ze, en blijkbaar zelfs zo goed dat ze de meest bizarre teksten in bijbehorend geloof kunnen en willen verdedigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werkte de tandenfee ook bij mij en sinterklaas deed dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, vele gebeden worden idd niet verhoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom, of mensen persoonlijk erváren of iets werkt: of het nou wel of geen placebo-effect is. Als het werkt smaakt het naar meer.
Maar wat ik me afvraag: waarom is dat dan zo erg?
Als mensen er blij van worden/zijn, als het ze helpt, als ze er anderen geen kwaad mee doen: who cares?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is als mensen geloven dat het werkelijk waar is, ze een drive hebben deze verhalen als waar aan hun veels te jonge kinderen te vertellen. Dat is in mijn ogen anderen er kwaad mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik en ben ik deels met je eens. Maar dat doen alle ouders op elk gebied: dat heet een kind dingen leren en is ook een vorm van indoctrineren. Dat is niks nieuws en kan ook niet anders. Het is dan aan het kind om er later voor zichzelf iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De resultaten van al die onderzoeken, en het verloop van het leven op aarde, laten zich uitstekend verklaren als je niet gelooft in hogere machten.
Als je wel in een (goede) God gelooft moet je je wel in heel veel bochten wringen om de oorlogen, hongersnoden, tsunami's en andere narigheid te verklaren.
Met de dooddoener 'in het hiernamaals is alles beter' kom je wat mij betreft niet weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK: is dit een reactie op mij?
Zo ja: helemaal met je eens.
Maar wat mij betreft gaat het daar niet om.
Gelovige mensen denken wèl (ongeveer?) zo... en wat als ze geloven, dat het in het hiernamaals beter is? Wat heeft dat met jou te maken dan? Waarom komen "ze" daar niet mee weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb anders veel verhalen gehoord (van mensen die te vertrouwen zijn) dat zijzelf of anderen van een chronische ziekte of iets dergelijks zijn genezen. als je tot jezelf zou bidden vindt ik dat wel erg vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HJTH
blijkbaar zijn er nog vééééél meer mensen waarbij het niet werkt en wellicht is dit wel een reden om er niet in te geloven. (waaronder mensen hier op GV) andere geloven weer dat het een straf is om ziek te zijn, dat het welk nut dan ook zal hebben (men leert andere dingen waarderen) en/of dat men in het paradijs (om maar iets te noemen) gezond zal zijn en zelfs kleupelen dartelen. do NOT sign me in voor een volgende ronde die hierna zou moeten volgen waarin alles koek en ei zou moeten zijn.
(haha zou totaal van slag zijn en niet lekker in mijn vel zitten als ik 'normaal' zou zijn en kunnen functioneren dus sla mij maar over) garantie is er gewoon niet te geven,en bovendien bestaan er ook medische wonderen dus kan men m.i. nooit zeggen dat dit enkel en alleen komt door het bidden.
de meeste dingen zijn niet te voorkomen (oorlog, ziekte, kinderen die sterven aan kanker, verkeersongelukken zoals de bus met kinderen wat onlangs in het nieuws is, en ga zo nog maar even door). ik zie het een beetje als: ik stomp je nu voor je waffel en je ziet maar hoe je die bloedneus stelpt. je redt je maar fijn, maar weet: ooit kom ik met een ijszak aan om het te verzachten als je er maar in geloofd. ja, dág!!!dat job zich liet naaien en zich alles af liet pakken moest hij fijn zelf weten. mocht ik mezelf moeten zien als een testpersoon (ff met fantasie) ik slaag niet voor die test.
ff een vergelijking:
welke herder laat zijn lammeren creperen om andere lammeren te zeggen: zie je!! dát gebeurd er als je niet naar mijn luisterd én niet in mijn geloofd.
en als het dan toch gebeurd: tja, oops...ehhh, dan heb je een nieuw plekje gereserveerd voor de ronde hierna (wat is het verschil tussen lam 1 en lam 2 ze zijn beiden naar de euwige 'heide') als ik voormezelf mag praten schiet mijn fantasie en geloof in aannames tekort om het te zien als handvaten en vertrouwen op betere tijden. ik leef in het hier en nu en creëer mijn eigen mogelijkheden in het hier en nu. (geloof enkel in mezelf als ik het even heel egoistisch mag stellen) neemt natuurlijk niet weg dat ik het voor anderen heel prettig vind dat ze heel veel steun aan het geloof kunnen hebben. want ken ook mensen die zich door dingen heen wisten te slaan waarbij het geloof een hele grote en belangrijke rol heeft gespeeld. ik heb hier respect en bewondering voor, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het daarom net zo wil zien en vooral ook zo kán zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waarom alle rampen e.d. aan God wordt toegeschreven. Die heeft er absoluut niets mee te maken.
Dat mensen dat interpreteren uit wat er in de de bijbel staat, maakt voor mij de bíjbel ongeloofwaardig.
Mensen doen alles gewoon zelf hoor! En niet eigen schuld dikke bult, want de gedachtengang van de mens is meestal totaal onbewust. Door groei en evolutie wordt de mens gaanderweg bewuster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@meike2: hij is alwetend en almachtig, dus hij laat willens en wetens al het kwaad geschieden, natuurrampen gebeuren en al die mensen sterven. 'Wil God het kwade voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij het, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij het en wil hij het?
Waar komt het kwade dan vandaan?
Kan hij het niet en wil hij het niet?
Waarom noem je hem dan God?'
(http://www.humanistischecanon.nl/atheisme)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gelooft dat God iets is dat buiten jou staat, ergens ver in de lucht, zou je kunnen geloven dat die God zoiets doet, dan hoef je zelf geen verantwoording te nemen.
Zoals veel mensen de bijbel interpreteren, ja.
Maar ik geloof niet in de bijbel, dat is het geschiedenisboek van de Israeliers en ook het N.T. is geschreven door gewone mensen die hun eigen interpretaties aan de dingen gaven. Het zegt mij verder niets! Hooguit kun je de dingen die Jezus zei serieus nemen, hoewel die gezegden dan letterlijk zouden moeten zijn opgeschreven. Zeer waarschijnlijk komt ook daar weer een hoop eigen interpretatie bij kijken van de toenmalige schrijvers.
Dat wil nog niet zeggen dat ik niet in God en Jezus geloof. Maar op een hele andere manier.
God is enkel liefde en kan enkel liefde geven, iets anders kent Hij niet.
Ik ga er van uit dat menselijk denken de oorzaak is van hun eigen sores. Mensen die enkel hun denken richten op wrok, wraak en nog steeds wakker liggen van hun Christelijke indoctrinerende opvoeding, komen niet verder en gebruiken hun denken destructief, en zitten gevangen in hun eigen koppige denkwijze en staan ook weinig open voor andersdenkenden.
Bidden = eerbiedig aanroepen van God. Alleen spreken tot God is niet noodzakelijkerwijs een gebed.
Bij gebed is toewijding betrokken, alsook vertrouwen, respect en een gevoel van afhankelijkheid jegens degene tot wie het gebed wordt gericht.
Er ligt de gedachte in opgesloten van vragen, verzoeken, een smeekbede of smeking richten tot, met aandrang, ernstig of dringend verzoeken, smeken, gunst afsmeken, zoeken, navraag doen, alsook loven, danken en zegenen.
God is de „Hoorder van het gebed” (Ps 65:2; 66:19)
Hij heeft de macht om iets te doen voor degenen die tot hem bidden (Mr 11:24; Ef 3:20).
Wie Gods geboden onderhoudt en ’de dingen doet die in zijn ogen welgevallig zijn’, heeft de verzekering dat God hem een horend „oor” schenkt. — 1Jo 3:22; Ps 10:17; Sp 15:8; 1Pe 3:12.
Wie tot God bidt, moet geloven dat hij bestaat en „de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken” (Heb 11:6). Hij moet „in de volle verzekerdheid van het geloof” naderen (Heb 10:22, 38, 39).
Hoewel het in de oudheid wel voorkwam dat God met bepaalde personen een tweezijdige communicatie onderhield, was dit niet gebruikelijk en meestal beperkt tot speciale vertegenwoordigers van God, zoals Abraham en Mozes (Ge 15:1-5; Ex 3:11-15; vgl. Ex 20:19).
Zelfs in deze gevallen werden Gods woorden blijkbaar door bemiddeling van engelen overgebracht, met uitzondering van de keren dat God over of tot zijn Zoon sprak terwijl deze op aarde was. (Vgl. Ex 3:2, 4; Ga 3:19.)
In de meeste gevallen werd het antwoord op een gebed door bemiddeling van een profeet gegeven of doordat het verzoek al dan niet werd ingewilligd.
Wanneer God gebeden verhoorde, was dit vaak duidelijk te herkennen, bijvoorbeeld wanneer hij zijn dienstknechten van hun vijanden bevrijdde (2Kr 20:1-12, 21-24), of wanneer hij hun in tijden van nijpende schaarste in materieel opzicht te hulp kwam (Ex 15:22-25).
De verhoring bestaat er meestal uit dat de persoon in kwestie morele kracht en geestelijke verlichting ontvangt (2Ti 4:17, Mt 9:36-38; Kol 1:9; Heb 13:18; Jak 5:13.)
Wil een gebed aanvaardbaar zijn, dan moet het gericht worden alleen tot God; moet er om dingen worden gevraagd die in overeenstemming zijn met Gods voornemens; moet het opgezonden worden via Christus Jezus; en moet het met de juiste beweegreden en vanuit een rein hart worden opgezonden. (Vgl. Jak 4:3-6.) Bovendien is het nodig dat wij aanhouden in het gebed. Jezus zei ’te blijven vragen, zoeken en kloppen’, en het niet op te geven (Lu 11:5-10; 18:1-7).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens christen is bidden is een gesprek met God. Je zegt tegen God wat er op je hart ligt. Het is geen eenrichtingsverkeer, want God verhoort gebeden, en geeft antwoord op gebeden. Bidden is de adem van het geloof. als je leeft, adem je. als je gelooft, bid je. door te bidden uiten we ons naar God toe, en door bijbel te lezen kunnen we naar Hem luisteren en ook soms antwoorden krijgen op vragen die we hebben en getroost worden in moeilijkheden. maar die antwoorden hoef je niet alleen te krijgen door het bijbel lezen, maar ook door gebeurtenissen in het dagelijks leven.

Mattheus 7:7. Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook tot een pak melk bidden, met hetzelfde effect.
http://whywontgodhealamputees.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tity: ok, maar wat is dan het verschil met bijvoorbeeld astrologie enzo. ook daarin lees je een algemeen verhaal en haalt eruit wat op jou van toepassing is toch? overigens is de min niet van mij. @adrieK: dat idee heb ik zelf ook altijd XD!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pak melk, wat en waarin geloof je dan? Dat pak melk kan mij niet helpen. Maar dat is even goed zo met de sterren ze twinkelen wel mooi, maar die helpen mij ook niet. Alleen een Jezus die weet van mijn bestaan, die van mij houd, zoveel dat hij voor mij gestorven is, daar heb ik wat aan, daaraan heb ik alles. Eens merkte een bioloog op: de kans dat de aarde door toeval is ontstaan is ongeveer even groot als het ontstaan van de complete werken van shakespeare door een explosie in een drukkerij. Waar een ontwerp is ook een ontwerper. Dus een God is heel wat anders dan een pak melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand beweert dat de aarde door toeval is ontstaan. waar een ontwerp is is inderdaad een ontwerper, maar er is geen sprake van ontwerp. anders had de wereld er heel anders uitgezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tity Dat argument is al lang onderuit gehaald. De denkfout die je maakt is dat je de aarde zo als hij nu is als een soort perfect einddoel ziet. Als je echter bedenkt dat de aarde er ook op oneindig veel andere manieren uit had kunnen zien (met of zonder mensen) of op oneindig veel manieren levenloos had kunnen zijn of nooit had kunnen bestaan is dit gewoon een van de ontelbare mogelijkheden waarin we nu zitten. Dat sommige dingen nu ontzettend complex zijn/lijken komt doordat ze heel langzaam beetje bij beetje zo geëvolueerd zijn. Een mutatie die beter hoort/ziet/rent/verstopt zal beter overleven, vandaar dat je steeds complexere wezens krijgt. Het idee dat jesus van jouw weet zal je misschien verder helpen, net zoals dat sommige mensen wat hebben aan astrologie, boeddhisme of islam. Dat is echter geen bewijs voor het bestaan van iets. Daarnaast is er nog een denkfout die je maakt; zelfs als wat wetenschap op dit moment zegt niet klopt is dat nog geen bewijs dat daarom jouw specifieke god bestaat of dat er daarom überhaupt een god bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Alknobe: Wat bedoel je daarmee? Dat de zon precies zo ver staat als dat hij nu staat, zodat er leven op aarde mogelijk is. En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen zoals de dampkring. zonder één van die dingen zou er geen leven op aarde kunnen zijn. dat moet toch een ontwerper zijn geweest? hoe zie jij dat dan? waarom had de wereld er dan anders uit gezien?
@Mrtomaat: Ik zie de wereld niet als perfecte einddoel. Dat heb ik ook niet gezegd. Maar na deze wereld komt er een goede wereld. Niet eentje die door de mensen is verknalt. Want God heeft de wereld goed geschapen, Maar de mens wilde het beter weten dan God, daarom is de wereld zoals hij nu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat de zon precies zo ver staat als dat hij nu staat, zodat er leven op aarde mogelijk is. En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen zoals de dampkring. zonder één van die dingen zou er geen leven op aarde kunnen zijn. dat moet toch een ontwerper zijn geweest?" En weer maak je een paar klassieke denkfouten, ik zou je willen aanraden The God Delusion te lezen (http://nl.wikipedia.org/wiki/God_als_misvatting) hierin wordt precies ingegaan op alle voorbeelden die je hier aanhaalt en stap voor stap uitgelegd dat de schijnbaar onmogelijke kans die het leven op aarde lijkt (als je een god buiten beschouwing laat) heel weinig met kans te maken heeft. Maar zelfs als alleen een ontwerper voor alles nodig zou zijn, waar haal je dan vandaan dat het precies de ontwerper is die je nu aanhangt en niet een van de vele anderen of een die zich uberhaupt niet kenbaar maakt/kan maken? De bijbel kan je niet aanvoeren als bewijs, aangezien je dan direct bij een cirkelredenering terecht komt. En dan kom je bij het grootste probleem van alle geloven, jij gelooft wat je nu gelooft zeer waarschijnlijk omdat je ouders/keek je dat op veels te jonge leeftijd er in hebben gestampt/laten slijten. Het exact zelfde geldt voor een moslim die net zo overtuigd is als jij, op zijn minst heeft een van jullie ongelijk, de meest logische uitkomst is echter dat jullie er allebei naast zitten (en dan laat ik dus nog in het midden of er wel of geen ontwerper is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en jij moet dan maar eens 'Jezus Feit of Fictie' lezen.
Je eigen omschrijving klopt wel aardig hoor. "Telepathisch" is niet een woord dat wij in de kerk zullen gebruiken, maar het komt er wel op neer dat we geloven dat God ons bidden "hoort", zélfs als we alleen in gedachten tot hem spreken. Dat zou je inderdaad telepathisch kunnen noemen. Dat geldt trouwens voor meer dan alleen bidden: de Bijbel zegt dat God onze gedachten kent, dus niet alleen als wij bewust in gedachten ons tot hem richten, maar ook op andere momenten.

Heel simpel begint een gebed met het aanspreken van God. Ik ben christen, dus ik spreek Jezus aan, of God. Een gebed kan beginnen met alleen de naam van God, en vervolgens kun je dingen aan hem vertellen, vragen, hem danken voor iets, of je gevoelens delen. En soms blijft het daarna stil, dan wil je alleen maar het gevoel krijgen dat je dicht bij God bent, en wil je niet direct iets zeggen. Een gebed kan hardop uitgesproken worden, of alleen in gedachten. Je kunt je handen vouwen en je ogen dicht doen, maar je kunt ook op de fiets of in de auto je God aanroepen. Christenen, Joden, en volgens mij ook moslims, geloven dat God hen altíjd kan horen, dus dat je niet per se in de 'gebedshouding' hoeft te zitten.

En of het altijd eenrichtingsverkeer is? Dat is een kwestie van geloof, en ik denk dat velen zullen zeggen dat het inderdaad eenrichtingsverkeer is. Maar als ik zou geloven dat gebed alleen eenrichtingsverkeer was, zou ik snel uitgepraat zijn. Maar ik geloof dat de Bijbel het woord van God is. Dus je kunt een stukje lezen uit de Bijbel, en daarna gaan bidden, of andersom, of afwisselend. Dan wisselen spreken en 'luisteren' elkaar af. En soms gebeurt er iets dat eigenlijk een antwoord is op je gebed, of vertelt iemand je iets wat je verder helpt, of snap je ineens iets over God, iets wat je eerder nooit zo gezien had. Ook dat kun je zien als een antwoord van God. Toegegeven: dat moet je willen zien, en dat moet je kunnen zien. En je moet er ook mee oppassen, want het is al te vaak gebeurd dat mensen hun eigen inzichten, toeschreven aan God. Je moet dus nooit zomaar beweren dat God jou dit of dat heeft verteld, maar je kunt soms wel voor jezelf het idee hebben dat God iets te maken heeft met een bepaalde gebeurtenis in jouw leven, en dan gewoon afwachten wat er verder nog gaat komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow lies, prachtig omschreven vanuit een religieus standpunt maar toch genuanceerd en logisch. dikke plus voor je persoonlijke antwoord! bedankt.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb een tante die Christen is, zij vertelde mij dat ze een paar keer God echt tegen haar heeft horen spreken. Zelf ben ik een atheïst, dus ik kan me dat moeilijk voorstellen, maar ik wil ook niet zo maar aannemen dat mijn tante tegen mij loopt te liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@heervoldemort: het kan natuurlijk zijn dat je tante gelooft dat god tegen haar praat zonder dat dat zo is. dan liegt ze niet, maar klopt het ook niet helemaal wat ze zegt. er zijn vele gevallen bekend van mensen die stemmen horen die later schizofreen bleken te zijn of dat er sprake was van een tumor die op bepaalde plekken tegen de hersenen drukte. er zijn legio meer plausibele verklaringen dan een god die in je hoofd praat voor iemand die een stem hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof wel dat God soms heel duidelijk tegen mensen spreekt. Mijn eigen ervaring is dat het vaker een ingeving is, een gedachte die ineens opkomt, waarvan je je afvraagt hoe je daar zo bij komt, maar die wel in zekere zin een antwoord is. Ik geloof dat God vaak werkt door onze eigen gedachten heen, en door mensen heen, om ons zo iets duidelijk te maken. Maar je moet er wel erg voorzichtig mee zijn om zo'n ingeving zomaar aan God toe te schrijven. En ook als je echt een stem hoort, hoe weet je dan zeker dat dat God was? Dat het niet een product is van je eigen geest, of de buurman die de TV hard had aanstaan? Ik geloof oprecht dat God spreekt tegen mensen, op allerlei manieren. Maar ik geloof ook dat mensen soms iets te graag willen dat God X zegt, en dan ineens X horen. Of dat ze het daardoor niet zien als God hen Y probeert duidelijk te maken. En ja: soms krijg ik wel degelijk duidelijk antwoord op mijn gebed. Niet altijd. Het is niet gemakkelijk om een relatie te hebben met iemand die je niet kunt zien, maar zoals met alles is het ook met gebed en met de communicatie met God: oefening baart kunst. Als je jezelf erin verdiept, leer je God steeds beter begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lies: heel mooi gezegd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lies, ik vind je beschrijving heel mooi.
ik wil er wel iets aan toevoegen: als je God wilt aanspreken bij Zijn naam, dan moet je wel weten wat Gods naam is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je X wil aanspreken bij zijn naam dan moet je wel X zijn naam weten. Je zou het niet verwachten :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL @ MrTomaat. God staat onder heel veel namen bekend. Gewoon "God" is ook goed. Kinderen zeggen soms "meneer God". In de Bijbel wordt de naam van God vaak vertaald met "Aanwezige" of "Eeuwige". "Vader", noemt Jezus hem. "Heer", is ook een veelgebruikte aanspreekvorm. Maar ik geloof dat God almachtig is, dus weet hij het ook wanneer hij wordt aangesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik twijfelde tussen dit antwoord en dat van marleen. uiteindelijk heb ik ervoor deze gekozen om geen 'beste antwoord' te kiezen. op zich beschrijf jij wel het beste van de gelovigen hier hoe het voor jou werkt, maar je gaat er van uit dat als anderen dit niet ervaren dat zij dit niet zouden 'willen' of 'kunnen' zien terwijl het natuurlijk best zo zou kunnen zijn dat het placebo effect van marleen het dichtste bij de waarheid zit. iets is er of iets is er niet, de wil om dat te kunnen zien zou daarin niets uit moeten maken. bedankt in ieder geval, het is me wel iets duidelijker geworden.
Jezus gaf ons (in de Bijbel) zelf een voorbeeld van een gebed, toen hij zei: "Bid daarom als volgt:
Onze Vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden, laat uw koninkrijk komen en uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat wij nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. " (Matteüs 6:9-12 uit de Nieuwe Bijbelvertaling)

Dit gebed geeft duidelijk weer om wat voor dingen we kunnen bidden en hoe. Eerst spreek je 'Onze Vader' aan, dat is dus God in de hemel. Dan geef je aan dat je het belangrijk vindt dat Zijn wil gedaan zal worden. En dan pas vraag je iets voor jezelf. Je vraagt alleen maar om het hoogstnoodzakelijke (brood voor vandaag en vergeving).

Elders in de Bijbel blijkt dat je niet opzichtig in het openbaar moet gaan staan bidden, maar het voor jezelf ergens binnenshuis doet. Het doet er niet toe of je je ogen dicht of open houdt en of je zit, knielt, staat of ligt. Als je maar met eerbied voor God bidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat uw wil gedaan worden, is een goeie. Maar als je gelovig bent, in de penarie zit, omdat b.v. een geliefde dreigt te sterven aan terminale kanker en bidt,dan vraag je juist niet dat zijn wil, maar de jouwe gedaan wordt en in veel gevallen is dat, dat alle wetten van het universum, voor jou, onbeduidend schepsel, even aan de kant gezet worden! Hoe logisch kan dat zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, Zijn wil is , dat eindelijk Gods Koninkrijk komt waar zovele mensen al zoo... lang voor bidden. Dit koninkrijk zal ons verlossen van alle ellende en het oorspronkelijk doel waarvoor de mens is geschapen herstellen. Dit is Zijn wil waarvoor we bidden, ook de Wil van vele christenen. Het feit dat mensen ziek worden en sterven is een gevolg van... . Dit is eigenlijk niet Gods Wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: het ligt er dan wel aan wát je bidt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat: Het feit dat mensen ziek worden en sterven is een gevolg van… . Dit is eigenlijk niet Gods Wil. Dat is dan wel weer gemakkelijk, alleen de goede dingen zijn Gods werk en de rest zal dan wel van de duivel, of een andere kwaadwillende afkomen.

@Wendy,welke intentie moet je dan hebben, om je gebed ge- en verhoord te krijgen?
Is vragen om genezing voor je ernstig zieke kind niet voldoende?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet Moolkeesje... wat ik wel weet is, dat vragen vrij staat.
Stel er bestaat een godheid en stel je ernstig zieke kind zal (wetenschappelijk gezien) niet meer herstellen, maar als een kasplantje leven.... wat vraag je dan?
Is je intentie bijvoorbeeld ik-gericht en vraag je om herstel, omdat je je kind niet wilt missen?
Of is je intentie te vragen om herstel voor het welzijn van je kind, dus voor je kind?
Of een combi?
Of vraag je om een zacht einde voor je kind?
Ofofofof.... En wat jij schreef in je eerste reactie: stel iemand is terminaal en je vraagt om diens herstel.... moet jouw wens dan vervuld worden? Is dat legitiem? En al die anderen dan, die terminaal zijn? Of in erbarmelijke omstandigheden leven? Ofofofof...etcetcetc....
Ik weet het echt niet. Stel er is een alwetend opperwezen... ik weet niet eens wat alwetend is, kan me daar geen voorstelling van maken. Kan daar niets bij bedenken, kan me er niets bij invoelen.
Heb ik ergens recht op dan, als nietig micro-onderdeeltje van alles?
Ik weet het echt niet: ik heb geen antwoord, geen mening, geen idee, geen overtuiging en geen geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heb je wel een mening, Wendy, anders reageerde je niet, maar met de rest van je laatste
zin ben ik het wel eens.
Stel dat er een opperwezen bestaat, wat ik overigens niet geloof, waarom is ie dan zo onverschillig en bemoeit ie zich niet meer met de mensheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende geloof heb ik geen vastgestelde mening.
En op je vraag heb ik dus geen antwoord....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Moolkeesje, als je niet gelooft dat er een 'opperwezen' bestaat, dan kun je niet tot dat wezen bidden. Je kunt niet iets vragen aan iemand in wie je niet gelooft. God is trouwens niet onverschillig en bemoeit zich wel degelijk met de mensheid. Je kunt te weten komen op welke manier God dat doet door de Bijbel nauwkeurig te onderzoeken.
Een belangrijke reden om tot God te bidden is omdat hij ons daartoe uitnodigd. Filippenzen 4:6,7 zegt weest over niets bezorgd maar laat door gebed en smeking te zamen met dankzegging uw smeekbeden bij God bekend worden, en de vrede van God die alle gedachten te boven gaat zal uw hart en uw geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Jezus Christus.
Je kan dus ergens om vragen maar het is ook belangijk om in je gebed God te bedanken voor de dingen die hij voor je doet.
Bidden versterkt ook je band met God.
Echt geloof houdt meer in dat alleen maar weten dat God bestaat en dat hij gebeden hoort en verhoort. Geloof blijkt uit onze daden. We moeten in onze hele manier van leven duidelijk laten zien dat we geloof hebben.
Waar kun je om bidden de bijbel zegt dat ongeacht wat we vragen overeenkomsig zijn wil hij ons hoort.
Bidden is net zo iets als praten met een goede vriend, je kan alles zeggen wat op je hart ligt.
God luisterd zeker naar gebeden en zal ze dus ook verhoren als het overeenkomstig zijn wil is.
Het is vaak genoeg gebeurd dat iemand die oprecht vraagt om bijvoorbeeld de bijbel beter te leren begrijpen bezoek kregen van iemand die hun daarbij kon helpen, dit is dan hoe God die persoon helpt.
God verhoort niet alle gebeden gelijk, hij doet dat zowiezo alleen als het overeenkomstig zijn wil is en op zijn tijd. Door te blijven vragen, blijven zoeken en blijven kloppen (lukas 11:5-10) kun je laten zien dat je iets heel graag wilt.
Ook neemt God niet altijd problemen weg maar kan hij er wel voor zorgen dat we ze met zijn kracht aankunnen. Je zou dus zeker kunnen zeggen dat het tweerichtingsverkeer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te bidden hoef je geen versje op te dreunen.
Echt bidden doe je met je hart en ziel.
Het maakt niet uit in welke taal, welk geloof of wat dan ook.
Dan worden gebeden verhoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eerste 3 regels kan ik nog inkomen, al begrijp ik nog niet hoe het werkt.
de laatste regel is echt onzin. stellen dat 'gebeden worden verhoord' als je maar bidt met hart en ziel; dat kan natuurlijk onmogelijk waar zijn. als iemand hartstochtelijk bidt en het gebed wordt niet verhoord, ligt dat dan aan de bidder of de aanbedene?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstochtelijk bidden, dat deed ik ook weleens als kind, toen ik nog echt geloofde. Nooit wat gehoord/verhoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zielen bestaan niet. Ja, alleen in filosofische zin. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het met alknobes reactie eens.
Lieve mensen; bidden is zo groot en rijk. Geen eenrichtingsverkeer, God antwoord ons op onze gebeden. Maar daar is wel een luisteren voor nodig naar Zijn Stem. Hij antwoord ons vanuit Zijn woord, de Bijbel. God, die zo groot is en wij die zo klein zijn, samen in gesprek. Vol eerbied, vanuit liefde die Hij ons tot Hem gegeven heeft. Vanuit geloof, bidden doe je niet tot iemand waarvan je niet geloofd dat Hij bestaat. Niet alleen vragend, wensend, maar ook Hem wijzend op Zijn eigen beloften die Hij de bidder geeft, ook vanuit Zijn woord, de Bijbel. Bidden is ook steeds weer een nieuwe ontmoeting met onze God zoeken en vinden. Zo wordt Hij steeds groter, hoger en liever in ons hart en leven. Als ik mijn God toch niet had........ daar zijn geen woorden voor, hoe arm en leeg en loos mijn leven dan zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover bidden werkt, beperkt zich dat tot de werking van een placebo.

Er is vrij uitgebreid onderzoek naar gedaan, met verschillende groepen patiënten :

- patiënten die geloofden en wisten dat er voor ze gebeden werd
patiënten die niet geloofden en wisten dat er voor ze gebeden werd
- patiënten van beide soorten die niet wisten dat er voor ze gebeden werd
- patiënten van beide soorten die DACHTEN dat er voor ze gebeden werd, ook al was dat niet zo.

Een groep vrijwilligers werd gevraagd dagelijks voor deze mensen te bidden, deels wel en deels niet op de hoogte van voor wie ze beden.

De enige factor van belang die statistisch interessante uitslagen liet zien, waren de mensen (gelovig of niet gelovig, de gelovigen iets meer) die wisten of dachten dat er voor ze gebeden werd. Die leken iets sneller en vaker te herstellen. Of de bidders anoniem of gericht of helemaal niet voor ze baden, maakte niet uit.

Kortom : bidden an sich doet niks, maar kan wel kracht geven, zowel aan de bidder als de ontvanger. Dat staat echter geheel los van de religie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit was de conclusie van het onderzoek xoals ik het me herinnerde. Ik heb er echter een link bijgezocht en daar een (zelfdde of ander?) onderzoek gevonden waarbij de resultaten van bidden zelfs averechts lijken te zijn. "Als er voor me gebeden wordt, zal het wel beroerd met me gaan'.

Dat concluderende werkt bidden zelfs niet alleen niet (zeker niet als je laat weten voor iemand te bidden), maar kan het zelfs schadelijk zijn. Niet meer doen dus !

(Het gaat inderdaad om een later onderzoek ; dat wat ik beschrijf is van ruim voor 2006 ; jaren 90 ofzo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ken het onderzoek wat je aanhaalt ook. dacht toen gelezen te hebben dat het ook met druk te maken had. dus bij mensen waarvoor gebeden werd traden niet minder of meer complicaties op, behalve als ze wísten dat er voor hen gebeden werd. een mogelijke verklaring die werd gegeven is dat mensen die wisten dat er voor hen gebeden werd een soort druk voelden om beter te worden en dat leverde stress op wat kan leiden tot complicaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God had dit natuurlijk in de smiezen en heeft dit onderzoek moedwillig verstoord. Net als dinosaurusbotten, koolstofdatering, licht wat al miljarden jaren door de ruimte reist zijn dit allemaal trucs om zijn bestaan onlogisch te laten lijken zodat hij zijn zelfgecreëerde ongelovigen naar een plek kan sturen waar hij pas echt kan laten zien hoe veel hij van zijn schepsels houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover het natuurlijk al niet het werk van de duivel is ; da's ook een dankbaar afschuif-instrument ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij ging de vraag meer over de techniek van het bidden en niet of het zou werken.
bovendien zullen er weinig gelovigen pretenderen dat je minder kans maakt op ziekte/ rampspoed als er voor je gebeden wordt, dus dit onderzoek vind ik hoe dan ook flauwekul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig gelovigen? Er zijn er horden die dat wel geloven. Ik kom uit een orthodoxe stad, ik spreek uit eigen ervaring. Daarnaast: geen werking = geen techniek. Dat is het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is JOUW antwoord en dat is prima hoor!
zoals ik al zei is het dus lastig uit te leggen HOE het werkt, omdat daar geen meetbaar antwoord op te geven is.
als het voor jou niet te meten/ verklaren is, kan het voor jou blijkbaar niet bestaan.
tja, daarom heet het GELOOF.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet mijn antwoord. Hooguit mijn interpretatie van Marleens antwoord. Ik kan de zwaartekracht ook niet verklaren, maar daarom bestaat 'ie nog wel voor me.
Als je uitgaat van een godheid, die alles weet, alles zelf heeft gemaakt en alles en iedereen persoonlijk en tot in de kleinste détails kent: dan wéét/kent deze je gebeden, gedachten en alles en alles.

Als je uitgaat van energie, een allesomvattende, doorwerkende, overal inzittende energie en dat alles en iedereen daardoor met elkaar in verbinding staat en dat alles en iedereen bestaat uit die energie, dan wéét/kent die energie alles.

Misschien werkt het zoals in beide bovenstaande voorbeelden.

Bidden heb ik wel eens horen omschrijven als zeer bewust, open en eerlijk denken en voelen.
Of bidden hetzelfde is als telepathie ...... het zijn m.i. beide woorden en de gevoelswaarde daarvan is van persoon tot persoon verschillend. Je zou ook bijvoorbeeld woorden als "denken" of "mediteren" kunnen noemen.
Het ligt aan de mens die er gebruik van maakt.

Of er bij bidden sprake is van éénrichtingsverkeer: vele mensen hebben er iets aan, voelen zich gesterkt, zeggen dat gebeden zijn verhoord. Dan zou je zeggen, dat het geen éénrichtingsverkeer is, in ieder geval niet voor deze mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Gonzo!
Je bidt tot een een god. Dat doen mensen omdat ze in die god geloven of omdat bang zijn voor die god (zo van: 'als ik nooit bidt, kom ik niet in de hemel' bijvoorbeeld).
Een god die je straft omdat je niet bidt, is volstrekt onlogisch volgens zintuigen die je al dan niet van die god gekregen hebt. Als je die zintuigen van die god gekregen hebt, moet die god niet zeuren dat je niet bidt. Als je die zintuigen niet van die god gekregen hebt: dan moet die god ook begrijpen dat het niet vreemd is dat men niet bidt.
Als de aangebeden god dus bestaat, blijft er over: dat mensen geloven dat het helpt, zal helpen of ooit geholpen heeft.
Dat het ooit geholpen heeft: de media (die graag zijn media/verhalen wil verkopen) werkt daar heel graag aan mee. Recent zal ik een reportage over een ongeluk waarbij de auto doormidden brak en waarbij de chauffeur het overleefde. Het werd een wonder genoemd. Alleen god kan natuurlijk wonderen verrichten. Dus wordt met het overleven van een iemand bij een verkeersongeluk onterecht beweerd dat er een god bestaat. Want pak simpelweg de statistieken erbij, en zie: bij vele andere ongelukken overleven mensen het niet. Waarom is het DAN geen wonder dat men het NIET overleeft? Waarom is iets alleen een wonder als men het WEL overleeft? Dikke onzin om zoiets een wonder te noemen. Dan negeer je die ongelukken waarbij men het niet overleefde. Dat is gewoon ronduit oneerlijk naar die mensen/nabestaanden toe. Als er een god bestaat, heeft 't geen zin voor ons mensen als dit een slechte god is. De god dan aanbidden heeft dan geen zin. Dus als er een god is, heeft het alleen zin als die goed is. Een goede god zal niet oneerlijk zijn. Als er een god bestaat, zal die niet willen dat de mensen oneerlijk zijn. Dus zal die god ook niet willen dat we het een wonder noemen als iemand een zwaar ongeluk overleeft. Kortom, het is eigenlijk godslastering om zoiets een wonder te noemen. Dat weerhoudt media er niet van om zulke dingen al gauw een wonder te noemen.

Ik heb zojuist bewezen dat je niet op waarneembare wonderen hoeft te rekenen. Immers, waarom de één dan wel en de ander niet? Blijven over: de onwaarneembare wonderen. De wonderen waar alleen mensen zelf, alleen en privé van kunnen genieten. Maar ook dat zou voortrekkerij zijn t.o.v. anderen. Een goede god trekt geen mensen voor. De wonderen waar men dus in gelooft, spelen zich dus dan ook puur af in gedachten (men gelooft erin, zonder dat het waar is).

Zo werkt bidden dus: _geheel niet_.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bidden met telepathie te maken heeft daar heb ik nog nooit zo over nagedacht maar het is wel een goede opmerking. Als ik bid dan vraag ik eigenlijk nooit iets in woorden want die zijn zo moeilijk als je met iets zit dat je niet eens in woorden kunt omzetten. Ik sta voor een beeld of iets dat heilig is en mediteer, ogen dicht en verstand op nul. Je voelt wel dat je wordt verhoord. Soms denk ik ook, dat is zoveel dat ik vraag dat durf ik niet eens te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidden is? gewoon op je gemak met God praten ,en je problemen voor leggen.
Dat geeft rust in je hoofd. En in je leven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is hoe 't werkt, niet wat 't is. Van mij een min.
burgos
12 jaar geleden
Mij best.
Het is een vorm van meditatie en zelfreflectie. Je bent stil, dwingt jezelf tot rust te komen en formuleert alles wat je dwarszit, en komt daarbij zelf tot handvatten om er iets mee te doen. Je zou het een vorm van zelfhypnose kunnen noemen, maar voor degene die het doet krijgt het een extra dimensie omdat het hel gevoel geeft dat je je problemen kunt delen met iets dat groter is dan jezelf. Je stort niet je hart uit op de schouder van een kennis die vervolgens alles doorlult of een psycholoog die alleen met z'n nieuwe wereldreis bezig is, maar met iets dat niet stoffelijk en ongrijpbaar is.
Het is een manier om zonder hulp van anderen op krachten te komen.

Heeft het effect? Ja, iemand die er de tijd voor neemt heeft minder last van stress of hoge bloeddruk, en maakt oxytocine aan. Het heeft een gezondheidsbevorderend effect dat vergelijkbaar is met knuffelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben overtuigd atheïst, maar heb wel respect voor mensen die bidden en in god geloven.

Wat ik waarneem en denk, is het volgende.
De bidder concentreert zijn gedachten. Dat is meditatie. Die gedachten zijn prettig, hoopvol, accepterend.
Daardoor verandert de attitude. De persoon wordt rustig en verzet zich minder tegen de werkelijkheid.

De werkelijkheid is de wetenschappelijke term, voor wat Christenen 'God' noemen. Het is echt hetzelfde.
Ik kan daar diep op in gaan, maar ik volsta met het volgende.
Een leuk spreekwoord is:"De mens wikt, God beschikt". En je kan dit vertalen als:"Het vechten tegen de realiteit is zinloos: dingen gebeuren zoals ze gebeuren en niet zoals jij dat wil".

Het opgeven van dit zinloze gevecht, spaart dus veel energie. Deze vrijkomende energie is het resultaat van het gebed. Je kan er weer tegenaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en respectvol antwoord.
Deze zin: "Het vechten tegen de realiteit is zinloos: dingen gebeuren zoals ze gebeuren en niet zoals jij dat wil."
vind ik zeeeeeeer waardevol!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy, en fijn dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jouw vertaling van 'De mens wikt, God beschikt' wel mooi, maar weet ook zeker dat er heel veel gelovigen zijn die niet bereid zijn jouw uitleg voor waar aan te nemen. Die denken dat ze een persoonlijk appeltje met hun god kunnen schillen en geloven in gerechtigheid na de dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Klaas! + Ben het ook met Wendy eens wat dat zinnetje betreft. Dat is een hele belangrijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel, dat kan, daar is het ook *geloof* voor.
Maar de beschreven wijsheid is heel oud. In het Taoïsme heet het: "alles heeft zijn eigen tao". Dat geloven in gerechtigheid na de dood, Stippel, daar wordt ik droef van. Blijkbaar zijn die mensen monddood gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas: Ik dacht er al iets taoïstisch in te herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel: ik respecteer als gelovige het antwoord van Klaas, wat niet wil zeggen dat ik het er mee eens hoef te zijn (dat het eigenlijk hetzelfde is).
waarom zou je iemands antwoord voor waar aan moeten nemen?
ik geef een plus voor het antwoord, omdat het een goed antwoord op de vraag is, maar niet omdat ik er hetzelfde over denk als klaas.
ben wel blij dat er tenminste iemand is die respectvol blijft naar de gelovigen.
Bidden wordt vaak omschreven als 'praten met god'. De bidder richt zich op god en gaat ervan uit dat god in zijn gedachten weer gedachten / gevoelens van hemzelf teruglegt. Sommige mensen beweren ook daadwerkelijk een stem te horen, een voorbeeld hiervan is Samuël in de bijbel, waar het verhaal gaat dat Samuël 's nachts geroepen wordt. Ook Mozes en Abraham hoorden gods stem en uiteraard ook Jezus.

Tegenwoordig zijn er dus ook mensen die aangeven daadwerkelijk gods stem horen.

Jouw term 'telepathie' stuit mogelijk op geprikkelde reacties, omdat de associatie met telepathie in het paranormale is, waar vaak de mens en zijn eigen goddelijkheid een centrale rol spelen en Christenen zien mensen juist als niet-goddelijk en afhankelijk van god.

(Ik heb ervoor gekozen om god met een kleine letter te schrijven, om mijn antwoord wat neutraler te doen overkomen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een stukje van je opvoeding de ene gaat naar de moskee de ander naar de kerk tis waar je, je zelf het beste bij voelt.bidden doe je om te bedanken voor wat je hebt voor het eten bijvoorbeeld,of voor het slapen gaan. tis je eigen gevoel daarbij. tis niet om iets te vragen tis iets voor je zelf dat je blij bent dat jij een mooie dag hebt gehad of je lekker eten voor je hebt staan.
als iemand erg ziek is kan je niet vragen OH god laat hem of haar niet dood gaan . het is een leerproces wat wij allemaal moeten doormaken.
dus samengevat .... bidden doe je voor je zelf . niet om iets te vragen..... dat moeten wij allemaal zelf doen.
als het je een goed gevoel geeft WAAROM NIET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag was eigenlijk hoe het werkt (de techniek waardoor het gebed bij een god aankomt), niet zozeer waarom je het doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het waarom niet is, de geschiedenis kennende, makkelijk te beantwoorden: er is uit naam van allerlei goden en geloven zoveel mensen zoveel leed aangedaan dat dat feit alleen al genoeg zou moeten zijn om niets met welke geloofsorganisatie dan ook te maken te willen hebben. Dat laat eenieder wat mij betreft wel vrij om zijn/haar eigen geloof te beleven zoals hij/zij dat wil, zolang hij/zij anderen daar maar niet mee belast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min van mij, om de reden die Alknobe al heeft aangehaald. Het is simpelweg geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel gek dat marleen voor haar antwoord dan wel weer 6 plussen heet gekregen, terwijl ze ook geen antwoord geeft op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen geeft wel antwoord: er is geen werking buiten placebo. Simpel en duidelijk. Misschien niet wat je horen wilt, maar het is een antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet om het feit óf het werkt, maar hóe het werkt.
het gaat om de techniek (telepathie of gewoon heel hard denken, of.......)
als je denkt dat het een placebo-effect heeft, is dat wat mij betreft prima, maar geen antwoord op de vraag.