Wat heeft de vrijheid van Godsdienst voor een invloed op de maatschappij?

Hoe kun je het beste uitleggen wat de invloed is van Godsdienstvrijheid op de maatschappij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Antwoorden (5)

Probeer je eens te verdiepen in mensen met een ander geloof. Wat voor situaties zei zullen ondervinden.
En hoe kijkt u aan tegen bepaalde religies. De bijdrage van iedereen levert een bijdrage aan de maatschappij. Dus vrijheid om een 'ander' geloof te hebben , en daardoor dus andere gewoontes , hebben wel degelijk invloed op de maatschappij omdat iedereen iets doet met zijn eigen gewoontes. Voorbeelden kunt u vast zelf verzinnen! Hopelijk is dit een antwoord op de vraag.
Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat dit niet zo veel uitmaakt.
Zie maar hoe religieus de ex sovjetstaten zijn!

Je moet maar pas een religie verbieden om ze te doen bloeien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent dat een mens vrij mag in zijn geloof en deze mag belijden, wel overeenkomstig de wet van het land.

Kijk naar landen zoals Noord Korea waar geen vrijheid van godsdienst is en je de gevangenis in wordt gegooid als je gelovig wordt. Het beperkt daar de vrije wil van een mens.

Hier komen ook goede dingen voort uit het geloof,
kijk eens naar de voedselbank en de opvang van het leger des Heils in Nederland wat oorspronkelijk
gestart is door christenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godsdienstvrijheid is aan de ene kant een groot goed, omdat het deel uitmaakt van een groter pakket van vrijheden, voor mensen om te denken en te leven zoals ze dat zelf willen. Aan de andere kant is er soms een spanningsveld tussen de vrijheid van godsdienst van de één en de vrijheid van een ander.

Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen katholiek.
Toen ze mij kwamen halen
...was er niemand meer die nog kon protesteren.

Martin Niemöller, duits theoloog en verzetsstrijder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godsdienstvrijheid houdt in dat elk mens vrij is zijn of haar eigen godsdienst te hebben en uit te oefenen. Er wordt niet door de staat opgelegd wat de mensen wel of niet mogen doen qua religie.

Godsdienstvrijheid heeft tot gevolg dat er heel veel religies (en daarnaast ook atheïsme en agnosticisme) bestaan in het land. Doordat veel mensen hun godsdienst openlijk uiten hebben de 'normen en waarden' van die verschillende godsdiensten invloed op de samenleving. Soms ontstaan er ook botsingen door al die verschillen.