Verplicht de Bijbel het om aangesloten te zijn bij een kerk o.i.d.?

Staat er in de Bijbel dat je je bij een kerk moet aansluiten en je moet laten dopen? Of mag je ook op je ook op je eigen manier de Bijbel naleven? Ik geloof namelijk wel in God, Jezus, de Bijbel etc., maar ik denk niet dat er een kerk ofzo is waar ik het helemaal mee eens ben. (Ze hebben allemaal iets moois ook, maar elke heeft denk ik wel regels waar ik me niet in kan vinden).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
10K

Het beste antwoord

In de bijbel staat nergens dat degene die gelooft in de God van Abraham, zich moet laten aansluiten bij een kerk.

Toen Jezus zich wou laten dopen door Johannes de doper zei hij : "laat me begaan,... want we moeten alles doen wat God van ons wil' . Mattheus 3:15
Vanaf toen deed hij alles wat zijn Vader Y-H-W-H hem had opgedragen en en begon voor Jezus een nieuwe levenswijze.

Van gelovigen die dit voorbeeld van Jezus willen volgen, wordt verlangt dat zij zich laten dopen.

Na Jezus tijd werden gelovigen vervult van de heilige geest
en er werden al snel christelijke gemeente's opgericht.

Over de hoeveelheid en de grootte's van die christelijke gemeente's kan men in de bijbel niets terugvinden.

Al snel werden christenen vervolgt, men kan er vanuit gaan dat christelijke gemeente's toen drastisch slonken, en na de dood van de laatste apostel is er relatief weinig bekent over het leven van christenen.

In onze tijd is het nog steeds belangrijk dat een gelovige zijn leven ten dienste stelt van zijn schepper, op deze wijze volgt men Jezus christus na en kan dit tonen door de waterdoop.
Geloof en vertrouwen in God is het belangrijkste, de rest zal de Geest van God ons tonen.

Toegevoegd na 14 minuten:
correctie in zesde alinea : " na de dood van de laatste apostel is er een periode geweest, waarin relatief weinig bekent was over het leven van christenen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet exact bekend hoe groot de eerste gemeentes waren, maar als je de brieven van Paulus leest (wat er goed ging en wat slecht), zal het niet over 10 mensen hebben gegaan.
dat de gemeentes later slonken en het feit dat we niet goed weten wat er na de dood van de apostelen gebeurde, verandert mi niets aan de bijbelse opdracht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ gonzo, in al wat je schrijft spreek ik je niet tegen. Een christelijke gemeente in de eerste eeuw kan waarschijnlijk bestaan hebben uit méér dan 10 mensen, maar waarschijnlijk kunnen er ook gemeente's geweest zijn van minder dan 10 personen.
We knn er niets over terug vinden, daarom weten we het niet zeker. Wat de bijbelse opdracht betreft, een gedoopte gelovige (christen)dient zich ten dienste te stellen van zijn schepper, inclusief het uitvoeren van de deze opdracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het zeker mee eens, maar ik denk niet dat de grootte van de gemeenten relevant is.
ik denk dat het bijbels is om gemeenten te vormen. of ze nu uit tien of vijfhonderd mensen bestaan(dan stel je je ook ten dienste van je schepper,toch?).

Andere antwoorden (9)

Nee hoor; de Bijbel verplicht je tot niets! Als jij je geloof wilt beleven zonder kerk is dat helemaal geen probleem. Er zijn steeds meer mensen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch wel, je moet het geloof belijden en uitdragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat al zou "moeten" (van wie??), dan nog kan dat zonder kerk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"moeten" klinkt altijd zo negatief.
waarom zou je, als je in God en de bijbel gelooft, je níet bij een gemeente aan willen sluiten?
in de bijbel wordt wel degelijk opgeroepen om met elkaar gemeenten te vormen en sámen op te trekken.
als jij dolenthousiast bent over schaken, wil je ws ook graag bij een schaakvereniging om samen te kunnen schaken en over je passie te praten.
dat daar dan net wat mensen zitten die je normaal gesproken niet als beste vriend zou kiezen, maakt niet zoveel uit als je leuk met ze kunt schaken.
dat je verschillende inzichten hebt, kan juist ook heel verhelderend en boeiend zijn!
zo is het ook in een kerk. christenen zijn net normale mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
emma007, het geloof "delen" is een essentieel onderdeel van het christelijk geloof welk beschreven/omschreven is in de bijbel. Je hoeft hier niet voor naar een kerk maar daar vindt je wel gelijk gezinden en dat kan voordelen bieden. Zeker in moeilijke tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: Precies, christenen zijn ook gewoon mensen. Goed voorbeeld van de schaakclub ook. Maar je weet vast ook wel dat niet iedereen graag bij clubjes hoort. Ik bijvoorbeeld ben niet zo'n clubjesmens, ik heb me nooit ergens bij willen aansluiten. Daaruit kan ik denk ik wel concluderen dat er ook gelovigen zijn die niet de drang voelen zich ergens bij aan te sluiten. Juist ook omdat het ook gewoon mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je het helemaal gelijk Widar!
ik zal ook nooit beweren dat je geen christen kunt zijn, als je niet naar een kerk gaat (ik zal het alleen wél aanbevelen).
integendeel; er zullen ook mensen zijn die zich christen noemen, naar een kerk gaan, maar geen christen zíjn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo, ik heb kameraden die al levenslang christen zijn maar als ik oprecht informeer naar de dienst of waar Pasen ed. voor staat moeten ze geregeld niet thuis geven. Prima mensen ze houden zich zoveel mogelijk aan de tien-geboden en steunen mij indien nodig, maar ik heb altijd moeite om ze te categoriseren. Het lijkt wel eens een gewoonte ipv een keuze om naar de kerk te gaan/te geloven.
mijn moeder daarentegen gaat niet erg vaak naar de kerk maar gaat bewust naar een bijbelstudiegroep. Voor mij is zij juist het toonbeeld van een christen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is wat ik bedoel.
al kan je natuurlijk nooit in iemands hart kijken, dus zal ik ook nooit zeggen dat iemand een nep-christen is! ik zal iemand altijd adviseren om wél bij een kerk of bijbelstudiegroep te gaan. om meer kennis en inzichten te vergaren, is het MEESTAL beter om dat in groepsverband te doen, maar verplicht is het zeker niet.
bovendien heb je dan een vast moment waarbij je ook echt de tijd moet/kan nemen.
nee. je mag de bijbel lezen,op eigen houtje. Je hoeft je niet te laten dopen, je hoeft ook niet lid te zijn of te worden van een kerk ef iets wat daarop lijkt. Je bent voor 100% vrij om met de bijbel te doen wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel kan jou niet tot iets verplichten,
want de bijbel is een boek.
Het is een verzameling verhalen, door heel veel mensen bijelkaar geschreven en bijelkaar gevonden en samengevoegd.

De Bijbel is niet in één keer tot stand gekomen, maar is in de loop van duizenden jaren samengesteld.

Het Oude Testament is in feite de Hebreeuwse Joodse Tenach.
Ook het Nieuwe Testament is een verzameling boeken.

Dan heb je nog de talloze verschillende vertalingen en de eindeloze reeksen interpretaties van die bijbel....

Dus nee, de bijbel verplicht jou tot niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
matheus evangelie

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd,
17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.
18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,
20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

tja Christen zijn in je eentje is er niet bij
lijkt mij
Laat je niet verleiden door het vuur in je je te laten doven door je te laten afzonderen.
Elke kerk heeft zijn eigenaardigheden zelf al dragen ze wereldwijd dezelfde naam
het zal je verbazen hoe de verschillen zijn maar kijk naar de geestelijke zaken
en wees een discipel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet hoe je uit die tekst haalt dat je je bij elkaar aan zou moeten sluiten. Zou je dat misschien willen uitleggen?
capthavoc
12 jaar geleden
lijkt me logisch toch ? "leert hen onderhouden" dat is een opdracht, dus eerst wordt je daar leerling van en dan wordt jezelf een leraar van,....
Die zich aan dezelfde opdracht heeft gewijd dat is tenslotte je Dienst aan God.
De kerk is tenslotte een organisme dat groeit
zich splits en weer verder groeit afsterft en zaad draagt dan even terug naar de vraag
Ben je verplicht ???
nee maar iemand die zegt te geloven die wordt geleid
door de Geest en de Geest leidt naar de gemeenschap met de gelovigen.
Laat u dus toevoegen tot het bouwwerk van de Geest en nog dit
heb elkaar lief zoals ik u heb liefgehad wie alleen blijft wie zal hem liefhebben en wie zal hij lief hebben ? alleen de zijne ????
het is een kwestie van je leven onder een autoriteit te zetten, die van de liefde
Een gelovige kiest daar zelf voor als hij de liefde heeft en de Geest die in hem werkt leidt daartoe
en verdraagt zijn broeders en zijn broeders verdragen hem
als je het zo even wilt stellen . Geloof me geen kerk is perfect maar dat is je opdracht
en je werk terrein. en je opdracht begint met LAAT je dopen
en door wie kan je je laten dopen ? alleen door hen die reeds dezelfde weg zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand iets leren hoef je toch niet per se in groepsverband of welk vast verband dan ook te doen? Dat kan ook via een eenmalig gesprek bijvoorbeeld. Waar komt de doopverplichting volgens jou vandaan? (Gewoon nieuwsgierig)
capthavoc
12 jaar geleden
het zendingsbevel zegt toch "doopt hen en leert hen onderhouden,...." Jezus woorden. that, s a package deal Er is waarschijnlijk heel veel dat je weer zus en zo kan interpreteren
maar Doopt hen is zo expliciet als maar kan,... lijkt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Staat er vrij letterlijk en kun je weinig aan interpreteren, lijkt me.
Wat deed Paulus op zijn zendingsreizen?
Juist,gemeenten oprichten.
In zijn brief aan zo'n gemeente schreef hij :

(Hebreeën 10:23-25) . . .Laten wij zonder wankelen vasthouden aan de openbare bekendmaking van onze hoop, want hij die beloofd heeft, is getrouw. 24 En laten wij op elkaar letten ten einde tot liefde en voortreffelijke werken aan te sporen,  het onderling vergaderen niet nalatend, zoals voor sommigen gebruikelijk is, maar laten wij elkaar aanmoedigen, en dat te meer naarmate GIJ de dag ziet naderen.

Ik denk dat het bovenste wel heel duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
nee de bijbel geeft niet de verplichting om je bij een kerk aan te sluiten, bij welke kerk zou dat dan moeten zijn ? en je mag de bijbel ook op je eigen manier naleven want anders loop je een ander maar na

het kan wel aanmoedigend zijn om een kerk te bezoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
das al een begintje
Het staat er niet direct, maar indirect toch wel zoals in hebreen 10 vers 25 waarin staat dat we de samenkomsten niet moeten verzuimen als waarschuwing.

Dopen staat symbool voor je oude leven achterlaten
het onder water gaan en het nieuwe leven met Christus aandoen. De doop door onderdompeling.
Wie gelooft en gedoopt is, zal behouden worden" (Markus 16:15, 16a).

Kijk naar een brandend kooltje en haal het uit de
open haart, zie wat er gebeurt. Naar verloop van de tijd
gaat het kooltje uit en de haart brand eenvoudig verder. Zo is het ook met een eenzame gelovige,
God heeft het niet bedoeld om eenzaam te zijn, maar dat je broers en zussen om je heen krijgt die je ook warmte geven.
En natuurlijk zal er ook weleens broer of zus zijn die helemaal niet leuk is, maar dat is in een echt gezin ook het geval.

De ideale gemeente bestaat niet, zelfs de gemeente van de Here Jezus was niet ideaal, denk aan Judas.
Ook is er geen leerstelling wat 100 % zuiver is.
Waar het omdraait is de Here Jezus Christus, wie door Hem wordt vrij gemaakt is waarlijk vrij.
Vrij om een kind van God te zijn.

Zoek wel een gemeente die bij je past en waar de Here Jezus wordt verhoogd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel is een boek wat de christenen gebruiken om hun geloof te kunnen uit dragen. Als je alles moet doen wat in de bijbel staat zou je zelfs strafbaar zijn. Lees het boek Deuteronomium er maar eens op na. Ook staat in de bijbel dat je moet bidden tot God. Ik heb dat in mijn jeugd jaren lang gedaan door vóór mijn eten de woorden te bidden: "Here zegen deze spijze ,amen." Na het eten waren de woorden: "Here, dank u voor deze spijze ,amen." Ik ben in Afrika geweest en heb daar veel dingen gezien die ik niet kon rijmen met deze gebeden. Ik zou het ook nooit aan deze mensen kunnen uitleggen.
Wel kun je vanuit jouw christelijke overtuiging de woorden van Jezus naleven: Heb God lief boven alles en, daaraan gelijk: hebt elkander lief als jezelf! Als iedereen dat zou doen zou de wereld er veel beter uitzien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd van Paulus was de enige mogelijkheid om informatie te delen en mensen over het woord van God te leren, door bij elkaar komen. Verhalen gingen van mond op mond. Boeken bestonden toen nog niet.

In de huidige tijd kan je kan de Bijbel overal kopen en op andere manieren in contact komen met andere christenen dan alleen bij elkaar komen in de Kerk. Fora op internet of zelf Bijbelclubs vormen, bijvoorbeeld.

Veel mensen vinden het fijn om naar de kerk te gaan om de dominee of voorganger de Bijbel te horen uitleggen en contact met andere christenen te hebben. Maar niemand kan je verplichten om naar de kerk te gaan of je erbij aan te sluiten als je daar niets voor voelt. In de Bijbel staan richtlijnen, geen verplichtingen.