waarom dragen sommige vrouwen in Rijssen zelfde uiterlijk zoals lang haar en kleding, lange rokken of zwarte hoeden tenminste wat ik zag vandaag...?

ik weet dat het iets met geloof te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel apart dat je dat op zaterdag zag trouwens... Is geen algemene kerkdag.

Antwoorden (6)

Rijssen en omgeving zijn streng christelijk (ligt in de bijbelgordel).
Voor vrouwen is lang haar (vaak opgestoken), bedekkende kleding en rokken (geen broek!) "voorgeschreven".
En op zondag lopend naar de kerk mét hoed.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook een keer meegmaakt ik dacht gelijk aan pinquins die gezamelijk het water opzoeken. Toch heeft het iets 'engs' vind ik persoonlijk maar ik woon zelf ook in Sodom dat Enschede heet, hoewel de meeste Rijssenaren vriendelijke open lui zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een soort voorschrift. + van een gewezen Rijssenaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar waar is die +? Utrecht, in ieder geval + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hing in de lucht :P Is nu aangekomen.
Ik denk dat je refo's bedoeld... Die zien er heel vaak zo uit, en vaak hebben ze dan ook nog vlassig haar erbij... Het is erg typisch dat je dit zo kunt zien, maar ik denk niet dat er een specifieke rede voor is. Het is meer een soort scene en dan doen mensen elkaar vaak (onbewust) na...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lange rokken, hoeden, donkere kleding, zijn voor sommige mensen voorschriften vanuit het christelijk geloof. Er staat ergens in de Bijbel dat je je hoofd moet bedekken, dus de vrouwen dragen hoeden. Er staat ergens dat vrouwen zich niet als man mogen kleden, dus ze dragen rokken. Donkere kleding heeft te maken met soberheid. Lang haar heeft geen directe reden, maar is wel gebruikelijk binnen deze stromingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap de min niet, want je antwoord klopt wel degelijk.
het hebben van lang haar voor de vrouwen, wordt trouwens ook op bijbelteksten gebaseerd.
een plus van mij.
Ik woon dichtbij Staphorst, dat is ook zo'n plaats. Voor die mensen heeft het wel te maken met hun interpretatie van 'geloof'. In feite is het 'traditie'. De mensen in die plaatsen dragen al generaties lang ongeveer dezelfde kleding en haardracht. Ze willen zo ook laten zien dat ze 'erbij horen' (bij die kerk, bij die woonplaats).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lang haar is iets wat veel gelovigen in de bijbel lezen als een gebod

er staat in dat het een eer voor de vrouw is om lang haar te hebben vandaar het lange haar, kort haar was vroeger in de bijbel alleen voor publieke vrouwen, zelfs tijdens de oorlog hier in nederland werden meisjes die het met duitse soldaten aan hadden gelegd hun haar afgeknipt , echt een schande dus

lange rokken dienen om het lichaam zoveel mogelijk te bedekken en omdat een vrouw geen mannenkleding mag dragen volgens de bijbel dragen ze altijd rokken

de mannen zijn vaak in donkere pakken gestoken met donkere hoeden , omdat er in die soort van kerken gepredikt wordt dat de mens een zondig wezen is en dat laten ze dan zien door middel van hun sobere kleding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door teksten uit de bijbel erg letterlijk te nemen menen mensen uit bepaalde kerkelijke kringen dat lang haar voor vrouwen, en passende stemmige kleding, verplicht zijn. Bovendien geeft de sombere kleding aan dat men in feite in rouw is vanwege de zonden in het leven.