Is het toegestaan,dat een dalai lama trouwt of sexuele betrekkingen met een vrouw onderhoudt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Het beste antwoord

Leken volgen de 5 voorschriften en een daarvan is:

3] Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van seksueel wangedrag.

Bij de Acht Voorschriften wordt het derde voorschrift van de Vijf Voorschriften vervangen met een striktere versie:

3] Ik onderneem de training van het afzien van al het seksueel gedrag.

Dit is meer ascetisch, maar nog steeds bedoeld voor leken.

Een Boeddhistische monnik zal over het algemeen niet trouwen.
En de Daila Lama dus zeker niet.
Die geeft overal het goede voorbeeld.

En dan:
De Japanners voerden het Japanse boeddhisme in waardoor monniken konden trouwen, onvegetarisch mochten eten en geestelijken zich niet aan het celibaat hoefden te houden.
Als anti-Japanse protest deden de boeddhisten niets van deze Japanse dingen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er staat dus nergens dat het verboden is.

Maar het punt is: Het Boeddhisme is een hele liberale religie.
Je wordt niet meteen ge-excommuniceerd ofzo
als je je niet aan de voorschriften houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt Tanja, het is over het algemeen boeddhisten niet verboden vlees te eten.
Maar zij zullen niet zo maar een dier doden om het op te eten.
En het zal ook afhangen van tijd, van plaats, van omstandigheden.

Andere antwoorden (2)

de dalai lama is een boedistische monnik. dat betekent geen huwelijk en geen sex.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 6e dalai lama dacht daar heel anders over!
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
er zijn wel meer geestelijken die een eigen invulling geven aan celibatair leven. laatste tijd helaas geregeld in het nieuws.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die Tsangyang Gyatso was wel een behoorlijk buitenbeentje onder de dalai lama's.
Celibatair leven is zijn 'lot'. Zit er dus niet in....