Wanneer is een fatwa officieel?

Ik lees dat moefti's een fatwa kunnen ADVISEREN. Maar wie kan hier nu een bindend juridische uitspraak over doen? Is dat per land de nationale regering? En wat is dan weer de rol van een grootmoefti?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (2)

Wat je allereerst goed moet weten is dat een fatwa geen doodsoordeel is, maar een gefundeerde opinie van een geleerde. Moslims hebben niet altijd voldoende kennis van het hele rechtsstelsel. Daarom is het de gewoonte in de moslimwereld om uitleg te vragen aan een geleerde.

Het komt voor dat de legale opinie van een geleerde maar door een kleine groepering gesteund wordt, en zelf door de meerderheid van de moslims wordt verworpen. Tevens mag bij het uitspreken van een fatwa niet gegeneraliseerd worden in de zin van 'alle moslims', of vanuit de koran spreken. Het gaat maar om 1 geleerde die iets beweert, waarbij andere geleerden of moslims het hier dus volstrekt mee oneens kunnen zijn.

Een fatwa is niet de absolute waarheid, het is een klein deeltje van wat belangrijk is in de Shari'a. Als iemand een fatwa niet goed vindt, kan hij of zij naar een ander persoon gaan en een andere fatwa aanvragen, net zolang tot het die persoon wel zint.

Het is dus ook geen rechtspraak, de fatwa's gelden alleen voor het hiernamaals. Er zijn een paar radicale geleerden die extreme fatwa's uitvaardigen, als je dit vergelijkt met het aantal miljoenen moslims in de wereld zijn dit er maar een heel klein aantal. Een fatwa wordt uitgesproken wanneer men zich niet kan verhalen op enige jurisprudentie. Een een fatwa is niet altijd bindend, danwel verbonden met de regering.

In het Arabisch betekent moefti ‘hij die een Fatwa’geeft’. Fatwa’s zijn niet bindend; een moefti is dus geen rechter. Er zijn uitzonderingen. Fatwa’s over huwelijk, scheiding en erfrecht zijn wél bindend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens wikipedia:

n the early days of Islam, fatwa were pronounced by distinguished scholars to provide guidance to other scholars, judges and citizens on how subtle points of Islamic law should be understood, interpreted or applied. There were strict rules on who is eligible to issue a valid fatwa and who could not, as well as on the conditions the fatwa must satisfy to be valid.

According to the usul al-fiqh (principles of jurisprudence), the fatwa must meet the following conditions in order to be valid:

1. The fatwa is in line with relevant legal proofs, deduced from Qur'anic verses and ahadith; provided the hadith was not later abrogated by Muhammad.
2. It is issued by a person (or a board) having due knowledge and sincerity of heart;
3. It is free from individual opportunism, and not depending on political servitude;
4. It is adequate with the needs of the contemporary world.

Today, with the existence of modern independent States, each with its own legislative system, and/or its own body of Ulemas, each country develops and applies its own rules, based on its own interpretation of religious prescriptions. Many Muslim countries (such as Egypt and Tunisia) have an official Mufti position; a distinguished expert in the Sharia is appointed to this position by the civil authorities of the country.