Mag een jehova getuigen zich laten reanimeren? En hoe denken zij over euthanasie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.8K

Het beste antwoord

Jehovah's Getuigen aanvaarden alle middelen van medische hulp, dus ook reanimatie.

Alleen bloed aanvaarden zij niet omdat bloed in de ogen van onze schepper iets heiligs is.

Wat euthanasie betreft: indien het medisch team het er unaniem over eens is dat de toestand van de terminaal zieke
echt hopeloos is, kan en mag een Jehovah's Getuige besluiten tot euthansie.

In zulke gevallen is er geen schriftuurlijke reden om te staan op mediscge technologie die een vergevorderd sterfproces zou verlengen.

Indien het medische team verdeeld is over hun mening, zal er niet tot deze beslissing worden overgegaan.

Het zijn moeilijke en hartverscheurende situaties en daarom zal iedere JG hierin gewetensvol beslissen of Hij/zij ermee instemt of niet. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, goeie uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

nee, dit mag niet
ook euthanasie is verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf een Jehovah's getuigen, en volgens onze lectuur is het toegestaan, maar wordt het niet aanbevolen. Iemand moet in overeenstemming met zijn eigen geweten een beslissing nemen over deze kwesties.
Reanimeren mag gewoon, omdat er geprobeerd wordt om iemand in leven te houden.
Wat betreft euthanasie: er zijn twee soorten: actieve en passieve euthanasie. Actieve is niet toegestaan, maar passieve wel. Dus als iemand een lange tijd ziek is, en er is geen hoop op genezing, mag er euthanasie gebruikt worden.