Mag ik meerdere religies aanbidden ?

Kan ik tegelijkertijd christen , boedhist, moslim, hindoe, etc . zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.6K

Het beste antwoord

Jouw geloof is persoonlijk. Je kunt geloven wat jij wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als jij gelooft in meer dan één religie en het een en ander kan combineren, houdt niemand je tegen. Er is naar mijn weten geen wetgeving voor "religieus vreemd gaan".

Toegevoegd na 1 minuut:
en mocht het verboden zijn vanuit een bepaalde godsdienst, dan vetrek je toch, want dan zal je dit geloof wel geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even iets rechtzetten, Zeppuhh - je aanbidt geen religie, maar een god/goden.....
Je bent druk bezig te onderzoeken wat er allemaal in de wereld te ontdekken is, en daar horen de verschillende religies en levensovertuigingen natuurlijk bij.
Maar zolang je nog niet weet bij welke stroming je je het meeste thuisvoelt, zou ik nog even geen etiketjes op m'n voorhoofd plakken, en nog even niets "zijn".
Tijd genoeg daarvoor als je je richting gevonden hebt....

En misschien pik je uit alles een beetje, om zo je eigen spiritualiteit samen te stellen - het gaat er toch maar om, dat je zo goed mogelijk leeft???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie conclusie, daar gaat het inderdaad allemaal om +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd hoor, een waarheid als een koe. +1
Tuurlijk mag dat. Ik ben zelf Omnitheïst: ik geloof alles als het maar een vrije dag oplevert.
Niemand kan je voorschrijven wat je moet geloven, of DAT je iets moet geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik zo interessant aan het Boeddhisme:
Dit geloof zegt: Je mag alles zijn wat je maar wilt en alle Goden aanbidden die je maar wilt...als je OOK maar Boeddhist bent.

Mocht je al met de vraag worstelen dan zou ik persoonlijk zeggen: Haal uit alle religies die op je pad komen de goede dingen, en laat de rest los.
En tja...dan kom je toch al snel bij het Boeddhisme terecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt minder ver uit elkaar dan je denkt..... Budhisme heeft geen goden, geen bovennatuurlijke zaken, niets van dat al....
Wel een manier hoe je in het leven zou kunnen staan....
Volgens zowel Christenen en moslims kan je alleen christen of moslim zijn en is het zelfs verboden om wat anders te aanbidden. Er is echter één wereldreligie die juist alle de door jou genoemde religies probeert samen te vatten: Bahai. Zij zien figuren als Jezus, Mohammed, Boeddha en Krischna ieder als profeten. Of je dat zinvol vind moet je zelf maar uitvinden op onderstaand linkje

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat mooie gebouw hieronder is een van hun tempels. Deze staat in New Dehli.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag het, wie zou het je kunnen verbieden?

Wel is het zo dat bepaalde religies onderling inconsistent zijn. Zo staat het idee dat je maar één god mag aanbidden (of soms dat er maar één god bestaat) aan de basis van monotheïstische religies. Ben je christen én hindoe (je aanbidt dus de christelijke god en de hindoeïstische goden), dan ga je dus automatisch tegen één van de belangrijkste regels van het christendom in. Hoe erg je dat vindt, moet je natuurlijk weer helemaal zelf weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, Suzy, ieder hindoe gaat hierop heel hard lachen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat erg...
ja, als je maar niet in de war raakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zonder twijfel. Ik doe het zelf ook, ik pak overal iets mee en pas het toe als het voor mij goed voelt en goed is. Dit is m.i. het belangrijkste doel in het leven, goed zijn voor jezelf en anderen en zo dicht mogelijk bij jezelf komen.

Ik zou niet voor één religie willen kiezen en daarmee mijn ogen sluiten voor zoveel mooie aspecten van andere religies. Hiermee zou ik mezelf tekort doen.

Hoe meer je openstaat, hoe meer je ontdekt, hoe meer je leert. Over het leven en over jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het jezelf lastig wilt maken kun je het proberen, maar zou er zelf voor kiezen om te geloven wat het dichte bij je staat. Kan me niet voorstellen dat iemand de opvattingen van 5 verschillende geloven als overtuigend kan beschouwen.