Hoe weet je of een profeet een messias is?

"Van zo'n 8000 personen is bekend dat zij beweerden een boodschap van een godheid te hebben vernomen" aldus http://nl.wikipedia.org/wiki/Profeet

In de geschiedenis zijn er verschillende profeten geweest die beweerden de/een messias te zijn. De Joden wachten nog op de echte, volgens de christenen was jezus de enige echte, en volgend de islam is het mohammed.

Maar wat maakt iemand nu de echte messias? Er kan er toch maar 1 de echte zijn, dus een van de drie grote religies zit er grandioos naast?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K

Het beste antwoord

De messiah in het Oude Testament is een zoon van koning David die met een groot leger Assyrië zou verslaan en naar de naam Emmanuel zou luisteren. Dit zou allemaal in een tijd gebeuren dat de Nijl zou uitdrogen en er in Egypte de taal van de Kanaän gesproken zou worden.

Welnu, die zonen van koning David zijn allang dood, Assyrrië bestaat niet meer en werd door geen van die 800 profeten verslagen door een Emmanuel in een periode dat de Nijl was opgedroogt. Daarnaast is de taal van de Kanaän uitgestorven, dus deze profetie zal nooit en te nimmer meer uitkomen.

Kortom, de Messiah heeft nooit bestaan en zal er ook nooit komen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat de echte messias nooit zal beweren een boodschap van god te hebben. De uitstraling en de daden zullen laten zien dat zij de messias is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je niet. Je kunt het namelijk niet ff checken.

Het is dus afwachten. Overigens verkondigen Jezus en Mohammed niet eens zo veel verschillende zaken. Echte verschillen zijn vooral regio- en cultuurgebonden.

Toegevoegd op 26-06-2009 10:31:28
Misschien was Brian het wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij op water loopt en de doden tot leven wekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Magic: LOL. Voor sommige kinderen is het inderdaad waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met andere woorden: Wie een messias wordt is een kwestie van definitie...
Als er maar genoeg volgelingen zijn heb je een messias/ volksverlakker/gek (vul je eigen waarheid in).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben enige echte messias, maar officieel mag ik dat pas 21 juni 2012 bekendmaken. De goeden zullen dan beloond worden en de slechten gestraft. Nog even geduld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dezelfde manier waarop alle zekerheden in een religie tot stand komen : je moet het gewoon geloven.
Zeker weten doe je het niet, zelfs niet achteraf.
Voor Christenen was Jezus de Messias, maar Joden en Islamieten accepteren / erkennen hem uitsluitend als profeet.

Messias betekent zoveel als Verlosser, Bevrijder.
Wat dat betreft heeft Renée Descartes voor de hedendaagse niet-gelovige wellicht nog de beste papieren - al zal hij door het type verlossing dat hij bracht nooit geeerd of aanbeden worden in die hoedanigheid. Maar het is zeker een jongen war we vandaag de dag nog veel aan te danken hebben.

Toegevoegd op 26-06-2009 11:58:04
Oh, laat ik Voltaire en Montesqieu niet vergeten...foei.

Toegevoegd op 26-06-2009 11:59:49
Letterlijk betekent het overigens de Gezalfde , wat in die tijd en koning , vorst of troonopvolger aanduidde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je pas als hetgene wat de betreffende messias voorspeld heeft, uitkomt. En dat moet dan toevallig net tijdens jouw leven gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toekomst zal het uitwijzen of de man gelijk had... of de stroming, of de sekte, of het geloof...

Nee het kunnen er veel meer zijn dan één... Als het mislukt, dan komt er later nog een, als die mislukt, dan komt er later nog een, als die... Enz enz...