Waar in de bijbel staat dat de zon om de aarde draait?

Een Christen die ik ken beweert dat dit niet in de bijbel staat en dat als het er wel in staat doet hij afstand van zijn geloof. Nou, staat het er in of niet? Mag ik meteen weten waar het staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
6.8K

Het beste antwoord

Dat staat er niet. Je kunt wel aan komen dragen met zo'n tekst uit Jozua, maar daar staat niet dat de zon om de aarde draait. De bijbel is niet duidelijk over de vorm van de aarde of de positie van de planeten, de ene keer staat er dit de andere keer weer dat. De voor- en tegenstanders gebruiken weer alleen die teksten die zij kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat staat echt niet in de bijbel. Zoek maar op de woorden "zon" en "aarde" bij http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=zon+aarde&idq=19&q1=1&qall=1&qids=fffffffffffffffffffffff&id42=0&pos=0&l=nl&set=10
Amadea
13 jaar geleden
Het enige wat ik kon bedenken is de geschiedenis van Jozua, als hij de zon stil laat staan om de dag langer te maken, om zodoende de slag te kunnen winnen.

12 Toen sprak Jozua tot de HEERE op de dag dat de HEERE de Amorieten aan de Israëlieten overgaf, en hij zei voor de ogen van Israël: Zon, sta stil in Gibeon, en maan, in het dal van Ajalon!

13 En de zon stond stil en de maan bleef staan, totdat het volk zich aan zijn vijanden had gewroken. Is dit niet geschreven in het Boek van de Oprechte? De zon stond stil in het midden van de hemel en haastte zich niet om onder te gaan, ongeveer een volle dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vele passages waaruit blijkt dat de zon bewogen wordt (Joz. 10:12-13; de zon en de maan worden stilgezet; 2. Kon 20:9-11; de schaduw gaat tien graden achteruit.

Deze kun je mooi koppelen aan verzen als bijvoorbeeld 1. Kron. 16:30; "Vast staat de wereld, ze wankelt niet." en Job 9:6 "De aarde schudt hij van haar plaats,
zodat haar zuilen wankelen." en Ps. 104:5; "U hebt de aarde op pijlers vastgezet, tot in eeuwigheid wankelt zij niet." welke impliceren dat de aarde in elk geval vast staat.

Als de zon blijkbaar beweegt, maar de aarde vast staat, zal het dus zijn dat de zon om de aarde draait.

Het zou misschien ook interessant zijn om de verklaring van je kennis hiervoor te vragen; Galileo kreeg levenslang huisarrest van de kerk omdat hij het dogma van een geocentrisch universum in twijfel trok op basis van zijn waarnemingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens, het is gewoon de logische conclusie als God de Aarde als woonplaats voor de mens geschapen heeft. Stellen dat de Zon het middelpunt is, werd beschouwd alsof God misschien nog een schepping had gemaakt met zonmensen.