waarom werden de eerste mensen gemiddeld 900 jaar?

voor de zondvloed waren leeftijden rond de 900 jaar doodnormaal. maar naar de zondvloed ging dit hard achteruit in de bijbels staat dat god een maximum leeftijd instelde van 120 jaar. alleen heeft dit wel een paar generaties naar noach geduurd voordat de eerste niet ouder werd dan 120.
Als we er van uit gaan dat dit waar is, Is hier een logische wetenschappelijke verklaring voor?
draaide de aarde voor de ramp sneller en remde die door die natuurramp af? of was het simpelweg inteelt wat de mens zwakker maakte?

Toegevoegd na 10 minuten:
hoe onlogisch het voor veel ook klinkt ga er even van uit dat deze leeftijden kloppen. er is ook niet in 1 keer overgegaan naar een ander soort kalender aangezien je in de grafiek kan zien dat dit een geleidelijk proces is geweest.

Toegevoegd na 1 uur:
een jaar kan sneller gaan als de aarde sneller om zijn as draait of een minder grote tol beweging maakt.
feit is ook dat de aarde afremt in zijn rotatie als is het minimaal.
Is er geen verklaarbare theorie te bedenken die de aarde in een periode van 500 jaar hard deed afremmen?
een aarde met minder zwaartekracht zou ook voor de grote dinosaurussen leefbaarder zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
9.3K

Het beste antwoord

Een gedachten-experiment dus.
Stel dat de aarde heel snel draait en de mens daardoor veel meer jaren telt. Dan zouden die jaren netto maar net zo lang zijn als nu, of je moet er van uit gaan dat de stofwisseling evenredig versneld zou zijn. Zie je het voor je? De hele wereld in een soort fast-forward modus.

Als je een situatie zou willen creeren waarin mensen veel langer kunnen leven dan de ongeveer 80 jaar die ze nu gegeven is en je laat de rotatie van de aarde er buiten, zou dat op verschillende manieren kunnen:

- je zou hun lichamen kunnen beschermen tegen de invloed van kosmische straling (die nu tot veroudering en celverval leidt). Verzin een leuke genetische manipulatie die hier voor zorgt.
- je zou hun lichamen een veel groter zelfherstellend vermogen kunnen geven (nanotechnologie? wetware? genetische manipulatie?)
- je zou hun lichamen veel ongevoeliger kunnen maken voor invloeden van buitenaf (onderdelen vervangen door slijtvastere, vervangbare onderdelen --> wij worden cyborgs).

Als de mens veel ouder zou worden, zou er ook een mechanisme moeten zijn waardoor de natuurlijke bevolkingsaanwas sterk terug zou lopen, anders wordt het hier wel erg overvol, of er zou een massale migratie naar de ruimte op gang moeten komen.

Als de mens veel ouder zou worden, zal de maatschappij enorm veranderen. Mensen zullen hun plannen veel meer op de lange termijn baseren. Hierdoor zullen we waarschijnlijk een betere bewoner van de aarde worden omdat we beter na moeten denken over de consequenties van ons handelen.

Er van uitgaand dat dat in 'bijbelse tijden' zo was, dan is ons dus op een of andere manier technologie 'afgepakt' die we toen wel hadden. Er zijn wel schrijvers die daar leuke dingen voor bedacht hebben zoals de val van een hoogtechnologische Atlantis-beschaving. Wat dan weer leuk samen kan vallen met die zondvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je beredeneert nu waarom het anno nu niet zou kunnen
maar heel vroeger kon het misschien wel?

Andere antwoorden (26)

Het klimaat was voor de zondvloed anders. Er zijn wel theorieën over maar die ken ik niet uit mn hoofd.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog even een linkje voor je opgezocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen bewijzen voor de stelling dat mensen inderdaad leeftijden van 900 wisten te bereiken. Het is aannemelijker dat er andere rekenmethoden zijn gehanteerd (met andere woorden: een jaar zoals gebruikt in het oude testament komt niet overeen met de lengte van een jaar zoals wij die kennen). Een andere mogelijkheid is dat de verhalen waarin mensen dergelijke leeftijden halen verzonnen zijn en de genoemde leeftijden ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de laatstgenoemde mogelijkheid. Die mogelijkheid past goed bij onze kennis van de culturen destijds, en van de bijbehorende overleveringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schrijf foutjes wellicht. vroeger hadden ze geen backspace. !! dus wellicht een nulletje te veel neergezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere rekenmethoden zijn niet aannemelijk, dan zouden mensen kinderen gekregen hebben terwijl ze zelf nog maar een klein kind waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo genaamd ik weet van alles,maar eigenlijk weet ik niks triest zeg. het lijkt wel hoe harder jullie schreeuwen dat jullie je zelf aan het overtuigen zijn. Kom op nou zeg denken jullie nou werkelijk dat jullie het mysterie kunnen oplossen. Denk nog eens terug aan je wonderlijke kinder jaren hoe speciaal het leven toen was zonder dat je besmet was met een blik op het leven die je nu heb, die jou beïnvloedt. Als je denk dat God bestaat zie je andere dingen en kleuren in het leven als je denkt dat het niet bestaat. wat je geloofd beinvloed je blik op dingen ook de kans bestaat dat je het niet meer ziet zoals het bedoelt is. Zien jullie het prachtigen niet in het leven de vogels die zelf vleugels hebben laten aangroeien,om dat ze wisten dat ze er mee konden vliegen. Of het fruit dat er is ik weet niet soms lijkt het net of het voor mij bedoelt is ,appels, bananen, meloenen, mandarijnen ,enz zoooo lekker fantastisch ongelooflijk,en als je dan nog bij de dokter komt dat ze tegen je zegt je bent wat witjes zou je niet wat fruit nemen daar zitten de vitamines in die JE NODIG HEB. En een vlinder die als ze haar vleugels open gooit twee groten ogen er op heeft staan om zich zelf te beschermen. ONGLOOFLIJK DAT JULLIE DAT NIETY ZIEN er is te veel samenhang in het leven om die onzin van jullie te geloven,geloof ik ja wie ben ik das ook weer zo. Net zo veel als jullie in iedergeval,dus mischien net zo niet waar als dat van jullie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is er maar 1 die schreeuwt carlo. relax man!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik schreeuw niet maar ben het best wel zat zeg maar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik geloof zeker in God en daar kan je dan natuurlijk niks aan veranderen. Ik snap best dat jullie niet in de bijbel geloven maar dat jullie met 100% uitsluiten dat God bestaat kan ik niet begrijpen, Vind ik kortzichtig. Cryootje super geschreven echt Mooi. En het is ook wel wat ik om me heen zie zondags in de kerk,bv een kind die niet wil stil zitten om dat ie het saai vind,en ouder zich schaamt om dat zijn kind niet luistert,en dat een stukje extra woede op brengt bij de ouder en een reden,om hem streng toe toe te spreken.
Sommigen mensen snappen het christendom niet,ik snap het oude testament eigenlijk ook niet. WAnt de heren Jezus doet ook anderen gebruiken toe passen,bv de vrouw die op overspel betrapt word,en de joden hem vragen wat ze met haar moeten doen. en dan het antwoord van jezus is laat de eerste zonder zonde de eerste steen werpen,dat betekend dus dat er niemand in het oude testament gestenigt had mogen worden. want Jezus is de waren God in het vlees om alles recht te zetten. In het oude testament staat u zult u vijand haten,en Jezus zet het recht, ik zeg u,u zult zelfs u vijand lief hebben. Wat ik eigenlijk wou zeggen is dat de puurste vorm van het christendom jouw niet in een kuil had geworpen,het is de interpretatie van de mensen om je heen geweest die jou in een kuil hebben geworpen. En ik denk dat het oude testament een verkeerde invloed kan hebben als je het verkeerd begrijpt,zoals ook de joden hadden die Jezus hebben veroordeelt. Waren ook zo hard. Ik ben wel benieuwt hoe je nu tegen het leven aankijkt,
want volgens mij ben je wel spiritueel meen ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee carlo! welcome back!!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Carlo, ik geloof niet in god. Sterker nog, ik geloof dat er geen god bestaat - niet de christelijke, niet een anderen, niet een "universum" dat dingen doet zoals sommige zwevers geloven. Echter, ik sluit de mogelijkheid niet uit. Dat kan ik niet. Het is altijd mogelijk dat Baäl toch bestaat. Of dat god toch bestaat. Wat de kuil betreft: in mijn beleving IS het geloof de kuil. En ja, ik dacht tot een jaar geleden nog dat ik niet spiritueel was. Ik associeerde 'spiritueel' met het zweverige, met het geloof in allerlei geesten en machten, met het geloof in bovennatuurlijke zaken. Veel mensen die in zulke dingen geloven, doen namelijk net alsof dat *gelijk staat* aan spiritualiteit. Dankzij GV heb ik echter ontdekt, dat ik enorm spiritueel ben. Maar dan niet op de zweefmanier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is spiritueel zijn dan ?
dit is onmogelijk hier wetenschappelijk antwoord op te geven mensen konden en zullen geen 900 jaar oud worden...
een mens zou gek worden als hij zo oud zou kunnen worden.
geen mens houd dat vol zo lang kunnen leven, zou jij dat kunnen ? dag in dag uit 900 jaar lang werken en het zelfde doen en zien.. de kans op een dodelijk ongeluk word daar mee ook nog eens vergroot. zo kan je de 900 jaar niet eens halen al zou het kunnen. ziektes en dergelijke spelen ook een rol....

de bijbel moet je niet letterlijk nemen deze is 2000 jaar geleden geschreven toen geloofde ze nog dat de zon over de hemel werd getrokken door paard en wagen......
en dat de aarde plat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 Dat er misschien geen goede verklaring te bedenken valt en dat het dus niet aannemelijk is dat mensen ooit zo oud geworden zijn ben ik met je eens. Maar het feit dat iets 2000 jaar geleden geschreven is maakt het niet per definitie minder waar, te meer daar je met een voorbeeld komt over zon met paard en wagen en platte aarde. In het boek Job: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=job+26&id42=1&id18=1&id16=1&mv2=1&mv2en=0&id7=1&id6=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=17&idp3=8&idp4=7 valt al te lezen dat er wordt uitgegaan van een ronde aarde, dit boek is overigens al veel langer dan 2000 jaar geleden geschreven. Daar komt dan nog bij dat je argument van 2000 jaar oud ook op zou gaan voor wat bijvoorbeeld de oude Grieken hebben geschreven, die zouden dan ook niet geloofwaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou van god niet weten wat ik met die link aan moet. kan er niet veel uit opmaken. ook omdat ik dat niet wil. maar daar spreek je of over mythologie die geloven in meerdere goden en dergelijke. wat ook nonsens is met zeer onmogelijke gebeurtenissen. ook toen geloofde men dit. veel dingen zijn geschreven en werden toen der tijd als waarheid beschouwd. veel mensen konden toen niet lezen of schrijven dus werd het voorgelezen met veel gebaartjes en geloofwaardige harde stem.
wat bepaalde dingen geloofwaardiger deed over komen. veel mensen geloven dat nu nog steeds terwijl deze al lang zijn verklaard als onwaar. hoe dat kan al sla je me dood. nog zo iets als je in cirkel gaat zitten met mensen en je verteld de persoon aan je linkerkant. een zin en deze moet hij door geven. dan komt de zin altijd anders bij je terug. zo is dit ook met de bijbel gegaan naar mijn mening. 2000 jaar is een lange tijd en dat boek is erg vaak herschreven. ik weet zeker dat bepaalde gebuurtenissen te overdreven zijn neergezet of verwijderd. je moet niet vergeten dat in die tijd het leven zeer zwaar was, mensen hadden grip nodig en hou vast in het leven. en voor die mensen was de bijbel bestemt.
zeker de helft van deze mensen waren zwaar depressief. door slechte oogsten, diefstal ,moord, ziektes. niet weten of je de morgen wel zou halen. ja dat boek was voor hen een verlossing.
een mens gelooft alles het is maar net hoe zijn omstandigheden zijn en waar zijn wieg staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn bepaalde gebeurtenissen die zijn opgeschreven niet gebaseerd op de werkelijkheid, dat geldt voor iets wat ik nu kan opschrijven net zo goed als voor iets dat 2000 jaar geleden is opgeschreven. Alleen als je puur de leeftijd wilt gaan aanhalen als reden waarom het onderwerp van deze vraag niet waar kan zijn dan klopt er iets niet. Als ik nu opschrijf dat het vandaag vriest is dat over 2000 jaar niet minder waar omdat het dan toevallig enige tijd geleden is dat ik het opschreef. Je wilt niet veel uit de link opmaken, beetje vreemd eigenlijk, ik zeg namelijk niet dat mensen wel zo oud werden als in de vraag wordt beweerd, maar jij beweerd ten onrechte dat mensen dingen geloofden over een platte aarde, het boek Job, waar de link van is is voor zover ik me dat goed weet te herinneren zo'n 2800 jaar oud, daar wordt al op zijn minst de suggestie gewekt dat de aarde rond is, het lijkt me dan ook onjuist wat je beweert over wat mensen geloofden over een platte aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel raar hoe jij dat formuleert allemaal. desalniettemin.
dat boek waar je het over hebt zegt een speculatie gewekt te hebben dat de aarde rond was. daar zeg je het zelf een speculatie. !!
veel mensen rond die tijd konden niet lezen en veel zeemannen dachten dat ze van de aarde af zouden vallen als ze te ver de zee in zouden gaan. dus dacht men dat de aarde plat was of 1 persoon dat nou al niet ontdekt had of niet. veel verhalen in de bijbel zijn broodje aapverhalen. omdat deze onrealistische gebeurtenissen omschrijven. die al lang zijn verworpen door moderne wetenschap.
of gewoon niet te bewijzen zijn, maar te verwerpen door logisch te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat veel dingen niet te bewijzen zijn is niet mijn punt hier. Ik beweer niet dat mensen inderdaad 900 jaar oud werden. In je antwoord schrijf je letterlijk: "de bijbel moet je niet letterlijk nemen deze is 2000 jaar geleden geschreven toen geloofde ze nog dat de zon over de hemel werd getrokken door paard en wagen…...
en dat de aarde plat was." Mijn vraag is alleen maar, waarom zou je iets vanwege de ouderdom niet letterlijk moeten nemen? En en passant merk ik op dat je bewering over "de zon over de hemel werd getrokken door paard en wagen…...
en dat de aarde plat was." niet noodzakelijkerwijze correct is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op die manier moet je ook helemaal niet dat antwoord opvatten. kijk men dacht dat vroeger allemaal wel.
wij weten tegenwoordig wel beter.
maar daar bedoel ik niet mee dat alle oude antwoorden niet goed zijn. ze kloppen alleen niet meer voor deze moderne tijd dat is alles. omdat men in de ouder dom geheel andere normen en waarden hanteerde die niet overeen stemmen met deze moderne tijd waar wij nu in leven. tenzij jij nog steeds gelooft dat de zon om de aarde draait. ? en word voor getrokken door paart en wagen? dat moetje helmaal zelf weten.
ze zijn alleen al lang ontkracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, daar ben ik het mee eens, dat er toen heel andere opvattingen en dergelijke golden is uiteraard waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu zou het zo vreselijk grappig zijn als ze dit over 2000 jaar teruglezen en denken, "wat een nonsense kraamden die mensen toen uit..nu weten we veel beter..."
sterredag
13 jaar geleden
mensen konden en zullen geen 900 jaar oud worden… Men heeft de leeftijd van kleine organisme (wormen dacht ik) 5 x zo lang weten te maken als normaal, onze leeftijd is genetisch geprogrammeerd, als ze dit gen zodanig kunnen manipuleren, zou het heel goed mogelijk zijn dat: EN in de toekomst dit wel degelijk gehaald zou kunnen worden. EN dat dit gen zo lang geleden nog wel zodanig werkte dat ze destijds wel degelijk die leeftijden haalde die genoemd zijn in de bijbel. Het valt dan niet wetenschappelijk te bewijzen, maar om te zeggen dat het dus toen niet waar was en dat het nooit zou kunnen vind ik erg vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is helemaal niet raar. en zeer logies als je er over na denkt.
het is erg lang geleden, men had toen ook fantasie.
en het is gewoon niet mogelijk men had toen niets. de bijbel is grotendeels fantasie. als ieder mens 900 jaar oud word krijg je ongelooflijk veel nageslacht denk je dat we genoeg plek hebben op de aarde ? je word over groot opa of oma x 10 als je dan na gaat dat men 2 kinderen neemt per zoon of dochter per 100 jaar dikke verdubbeling .. moet er niet aan denken zo groot je familie zal zijn. !! al die kleinkinderen. :P maar nee het is misschien mogelijk op genetisch niveau maar de aarde kan dat niet onderhoudenen het is niet verstandig en de evolutie zal tot een stil stand komen.
+ men sterft dan aan een ongeluk of ziekte de 900 haalt men nooit !!zelfs als je dat gen kan isoleren en dergelijke want ik weet dat het mogelijk is ,
heb het gelezen over die plat wormpjes maar deze beesten kan je in 10 stukken snijden en alles groeit weer nieuw aan en je hebt 10 nieuwe worpjes probeer dat eens bij een mens!!, die worm en mens zijn erg verschillend maar in de toekomst wie weet. de kans is alleen erg klein. en zeg nou zelf zou jij het willen zou oud worden?
wat zal dat wel niet doen met je gedachten al die herinneringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bijbel is méér dan 2000 jaar geleden geschreven, en toen geloofden ze helemaal niet dat de aarde plat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o nee wat dan vierkant ? laat mij het bewijs zien. waar letterlijk staat dat hij rond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jesaja 40:22 ern als je het nou leest hou dan een op zo dom te schreeuwen over iets wat je niet kent. pfff zo moe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kom op carlo, even een tabletje onder te tong en rustig tot 10 tellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik krijg hier bijna hart problemen van. tjonge jonge zeg ongelooflijk wat kan ik me irriteren wist ik ook niet van me zelf hoor.. pfffffffffffffff ik denk dat ik even een paar dagen niet meer op goeie vraag kom even pauze haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och kom, wat geeft het nou dat we het niet met je eens zijn. jij bent het toch ook niet met alles eens wat ik zeg? dat is je goed recht. je kunt je wil nu eenmaal niet aan een ander opleggen en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou mijn wil,eigelijk beledigen jullie constand onze God,het is net of je me moeder uitscheld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik probeer altijd om zo objectief mogelijk de discussie te voeren. ik denk alleen dat god niet bestaat en dat de bijbel een boek is dat vol staat met aantoonbare onjuistheden en tegenstrijdigheden. als je dat beledigend vindt kan ik daar niet zoveel aan veranderen, maar dat is gewoon mijn mening. jij hebt de jouwe. prima toch? probeer je niet zo te laten opfokken. als jij er wel in gelooft dan is dat toch genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@woodknight "als ieder mens 900 jaar oud word krijg je ongelooflijk veel nageslacht denk je dat we genoeg plek hebben op de aarde ? je word over groot opa of oma x 10 als je dan na gaat dat men 2 kinderen neemt per zoon of dochter per 100 jaar dikke verdubbeling .. moet er niet aan denken zo groot je familie zal zijn. !! al die kleinkinderen. :P" Waar zijn al die mensen dan die er zouden moeten zijn als de aarde miljoenen jaren oud was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan blijft nog steeds mijn vraag: Waar zijn al die mensen dan die er zouden moeten zijn als de aarde miljarden jaren oud was? Het zou een stuk drukker moeten zijn als de aarde miljarden jaren oud was.
Dat kan alleen als de aarde heel snel om de zon draait, dus totale onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was helemaal geen jaartelling. Dus het is niet een reëel beeld. Wat er toen als jaar gelde is onbekend
13 jaar geleden
Het verhaal van de bijbel is doorverteld/vertaald/herschreven. Dus de verhalen zijn helemaal uit hun verband gerukt. Je ziet het zelfde als je een verhaaltje aan iemand verteld en die het weer door verteld. Het verhaal van de bijbel is niet te bewijzen, wie gelooft er nog in een boek van 2000 jaar oud? In de wetenschap doe je onderzoek en boek je progressie en ga je uit van hypotheses die je moet bewijzen, dat zie je daar niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe meer tijd er tussen de gebeurtenis en het opschrijven ervan zit en hoe onnauwkeurige de verhalen zijn die we nu kunnen lezen.

Wat ik hierboven nog niet zie staan is het volgende: Abraham wordt in de bijbel genoemd als één en dezelfde persoon. Het is denkbaar dat de historische figuur uit twee Abrahams heeft bestaan. Niet alleen naar aanleiding van zijn onwaarschijnlijke leeftijd, maar ook gezien de reis die hij zou hebben gemaakt, een reis van enkele duizenden kilometers.

Dit doet overigens niets af aan de religieuze waarde van de bijbelse figuur Abraham.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld is geschapen in ongeveer -4750 vóór Christus , dus de zondvloed moet later geweest zijn.
Lang vóór de schepping waren de Neanderthalers , mastodonten en mammoeten al uitgestorven .
De laatste echte ijstijd , die NIET tot het huidige Nederland kwam was 5000 jaar vóór de schepping.
Het klimaat was duidelijk kouder tijdens de schepping , Babylonië had een Middellands Zeeklimaat.
De zondvloed verwijst naar een Aramese berg , dat moet in de Kaukasus zijn op zo'n 5000 meter hoogte. Die berg was toen 2 of drie meter lager . Dus het zeeniveau moet tijdens de zondvloed 5KM hoger geweest zijn .... waar al dat water naartoe is blijft een bijbels mysterie.
De zondvloed is er geweest , maar het Gilgamesh verhaal ligt dichter bij de waarheid. Na e Weichselien ijstijd is de Zwarte zee volgelopen , met catastrofale overstromingen ,dat moet gebeurd zijn enkele duizenden jaren vóór de schepping; (zie link).
Voor de rest zag de Aarde er 99,99 hetzelfde uit dan nu ( - hetgene de mens zelf veranderd heeft). .
900 jaar zal wel een beetje overdreven zijn door de schrijver van de bijbel , die schrijver had ook geen kaas gegeten van aardrijkskunde , geschiedenis en biologie.
Zou 30 jaar niet waarschijnlijker zijn dan 900 jaar , zoals in dat boekje van georkestreerde bangmakerij , dat voor mij religie in wezen is.

Toegevoegd na 10 minuten:
bijbel en wetenschap het zal nooit wat worden.
Maar Uw vraag was zonder twijfel één om controverse uit te lokken.
Maar aangezien U de vraag stelt onder 'wetenschap'en niet onder 'religie' antwoord ik er op zo 'welonderscheiden en helder' als ik kan.

Toegevoegd na 10 minuten:
bijbel en wetenschap het zal nooit wat worden.
Maar Uw vraag was zonder twijfel één om controverse uit te lokken.
Maar aangezien U de vraag stelt onder 'wetenschap'en niet onder 'religie' antwoord ik er op zo 'welonderscheiden en helder' als ik kan.

Toegevoegd na 10 minuten:
bijbel en wetenschap het zal nooit wat worden.
Maar Uw vraag was zonder twijfel één om controverse uit te lokken.
Maar aangezien U de vraag stelt onder 'wetenschap'en niet onder 'religie' antwoord ik er op zo 'welonderscheiden en helder' als ik kan.

Toegevoegd na 10 minuten:
bijbel en wetenschap het zal nooit wat worden.
Maar Uw vraag was zonder twijfel één om controverse uit te lokken.
Maar aangezien U de vraag stelt onder 'wetenschap'en niet onder 'religie' antwoord ik er op zo 'welonderscheiden en helder' als ik kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werden ze dus niet. Er komen wel meer uitspraken in de bijbel voor,die aantoonbaar onjuist zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja haalt eenn verhaaltje aan en verwacht een wetenschappelijke verklaring. Dat is net zo min mogelijk als wetenschappelijk verklaren hoe het kan dat Assepoester opeens een mooie jurk en glazen schoentjes had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun je er in vredesnaam van uitgaan dat deze leeftijden kloppen??
Denk even logisch na, en je weet dat het onzin is.

De oorzaak van de verhalen die hierover zijn opgeschreven, kunnen hun oorsprong hebben in een andere manier van leeftijdstelling: Misschien werd hele wijze mensen wel een oudere leeftijd toegeschreven, of telde men een maand als een jaar (ik zeg maar wat).

In ieder geval is er nog nooit een mens geweest dat een dergelijke leeftijd heeft bereikt.
Dat soort leeftijden zijn slechts voorbehouden aan sommige bomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kun je dat nu weten de eerste mensen hadden helemaal geen besef van tijd en ruimte of denkje dat de eerste mensen met een dikke rolex om hun pols heen liepen die mensen die wisten niks van leeftijden en jaren af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
***zucht*** deze verhalen zijn geen wetenschappelijke geschiedschrijving. Het zijn mythen. Een manier om te zeggen: "heel heel lang geleden werden de mensen heel heel oud.
We gaan toch ook niet schamperen over de Grieken en Romeinen, die ook heel wat rare verhalen vertelden, over wezens die half paard, half mens waren, of half stier, snuiters die met vleugels van was naar de zon vlogen.
maar nooit hoor je iemand zich beklagen dat die Griekse mythologie toch vol tegenstrijdigheden zit. Vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo eenzaam bent als Adam was, dan lijkt je leven inderdaad wel 900 jaar te duren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot dat hij eva tegenkwam, toen werd het pas gezellig.
Sorry hoor... maar dat geloof je toch zeker zelf niet?
dan kan je ook een vraag stellen: ''waar zijn de groene mannetjes gebleven?''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat betekend eigenlijk dat ze heel oud werden, maar geen 900 jaar. net zoals met de (aantal) broden, en vis, daarmee bedoelde ze, er is genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik denk niet dat de aarde sneller draaide. Maar bij Adam zaten er geen mutaties in het DNA, want God had de mens volmaakt geschapen. Daarom waren er ook geen erfelijke ziekten, en konden de mensen ook veel ouder worden. Later kwamen er steeds meer mutaties, want dat gebeurd met alles wat zich voortplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de meeste mutaties negatief zijn en enkele positief, is het net zoiets als -2+1 en daar komt nog altijd -1 uit. Daarom snap ik evolutie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar die heeft sommige belangrijke eigenschappen verloren van de zwakke die later heel goed van toepassing kunnen zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je mag mutaties alleen optellen wanneer de drager overleeft. Stel er komt één van de vele negatieve mutaties. De drager daarvan zal ofwel meteen sterven, ofwel zwakker zijn waardoor hij en zijn eventuele nakomelingen minder kans hebben. In dat laatste geval zal het hooguit een paar generaties duren voor de mutatie uitsterft. Dus komt er een keer een -1, dan zal die snel weg zijn. De overlevenden zullen allemaal nog het oorspronkelijke niveau hebben. Een tijd later komt er toevallig eens een positieve mutatie. Een +1 dus. Die mag je niet bij de vele -1's optellen, want die -1's zijn al weg. Je hebt nu dus vanuit het oorspronkelijke niveau een +1 erbij. Een stap voorwaarts dus. Een verbetering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drager kan ook negatieve mutaties hebben waarvan hij niets merkt door de omstandigheden waaronder hij leeft. hij kan op dat moment de sterkste zijn en dus overleven terwijl de anderen van de soort uitsterven. als de omstandigheden daarna veranderen (ik denk dat dat hier bij de zondvloed geweest kan zijn), merkt de drager wél de gevolgen van de negatieve mutatie.
en nu hebben we het nog maar over één mutatie, maar meestal zijn er meerdere mutaties per drager.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat klopt. De door jou genoemde mutatie is echter op dat moment niet positief en niet negatief. Daardoor zullen er zowel individuen zijn die de mutatie niet hebben, als individuen die de mutatie wel hebben. Die leven dan naast elkaar en door elkaar heen. We zien dit bijvoorbeeld in de praktijk gebeuren bij de verschillende bloedgroepen, verschillende haar- en oogkleuren, mensen die hun tong wel of niet kunnen krullen, enzovoort. Pas op het moment dat de omstandigheden veranderen, is het mogelijk dat één van beide soorten een betere overlevingskans heeft dan de andere. Vooraf is echter niet te voorspellen of de niet-gemuteerde individuen beter af zullen zijn, of juist de wel-gemuteerde individuen. Beide zijn mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo kan het dus ook bij de leeftijden gegaan zijn, dat na de zondvloed er een heel ander klimaat was, en als de individuen die de mutatie wel hebben overleven, kan zo de leeftijd omlaag zijn gegaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zou kunnen, zou kunnen - het zou ook kunnen dat de mens vroeger, toen er nog geen verkoudheidsvirussen bestonden, 900 jaar oud werd. Op een gegeven moment ontstonden er verkoudheidsvirussen. Of dat nu door evolutie/mutatie gebeurde of dat ze door de duivel zijn bedacht, maakt niet uit. De regelmatige verkoudheden reduceerden de levensverwachting tot ongeveer 10% van wat ze ooit was. Zou kunnen, toch? Wat denk jij: is dit verhaal nu een goede reden om in dit verhaal van de verkoudheidsvirussen te geloven?
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed, we hebben nu twee mogelijkheden: 1. De mens werd vroeger 900 jaar. Toen kwamen de verkoudheidsvirussen, en door hun aanvallen wordt de mens tegenwoordig nog maar 90 jaar. 2. De mens werd vroeger 900 jaar. Er waren altijd al verkoudheidsvirussen, maar de superieure mens had daar geen last van. Tot er negatieve mutaties optraden. Die maakten de mens zwakker. Daardoor hebben we nu wel last van verkoudheid. Beide verhalen zijn PRECIES even waarschijnlijk. Hoe kun je dan ooit voor één van beide kiezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou niet weten welke juist of onjuist is, misschien is het wel een mengeling van de twee mogelijkheden geweest.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed, dan een ander verzinsel. Een bekende mythe, in dit geval: die Griekse knaap die vleugels maakte om te kunnen vliegen. Hij vloog te hoog, kwam te dicht bij de zon, de was smolt, en hij stortte te pletter. Hoe geloofwaardig vind je dat verhaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het verhaal even geloofwaardig als jij het vindt.
Wat wil je hier mee zeggen? Dat de leeftijd van mensen net zo ongeloofwaardig is?
ik heb geprobeerd om uit te leggen hoe het komt dat mensen zo oud werden. Hoe wil je dit dan gaan uitleggen?
Cryofiel
13 jaar geleden
De reden dat ik deze vragen stelde is, dat ik zie dat jij dingen gelooft die voor mij heel ongeloofwaardig zijn. Je hebt geen speciale reden om ze te geloven - in feite geloof je bepaalde onwaarschijnlijke dingen gewoon, "zomaar". Ik probeer er achter te komen waarom je sommige ongeloofwaardige dingen wel gelooft, en andere ongeloofwaardige dingen niet gelooft. Vanwaar die voorkeur voor de dingen die je wel gelooft? Wat maakt die dingen dan anders, behalve dat jij erin gelooft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is het ongeloofwaardig dat mensen vroeger zo oud werden? Bij de mythe van die Griekse knaap gelooft niemand dat het echt gebeurd is. maar dat mensen vroeger zo oud werden gelooft ongeveer een miljard mensen. Waarom is het dan zo ongeloofwaardig?
Cryofiel
13 jaar geleden
Vroeger geloofde 100% van de mensen dat de aarde plat was. Betekent dat, dat de aarde dan plat was? Nee, dat doet het niet. Je derde zin kunnen we dus weglaten. Blijft over: de vraag waarom het geloofwaardig zou zijn dat mensen vroeger zo oud werden, en waarom het ongeloofwaardig zou zijn dat Icarus zou hebben gevlogen. Ofwel: die twee verhalen zijn beide precies even geloofwaardig. Hoe kun je nu het ene verhaal afwijzen en het andere aanvaarden? Wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger dachten ze helemaal niet dat de aarde plat was. In de middeleeuwen waren er wel mensen die dat dachten, maar al in de 3e eeuw v. Chr. was bewezen dat de aarde rond was. dus zeker niet 100% van de mensen geloofde daarin. En het staat ook in gedeelten van de bijbel die al meer dan 2500 jaar oud zijn. Noem eens argumenten voor het feit dat Icarus zou hebben gevlogen? En noem eens argumenten voor het feit dat mensen vroeger zo oud werden? voor het laatste heb ik in mijn antwoord een argument gegeven, en in verschillende andere antwoorden staan ook argumenten. vraag op GV om argumenten of bewijzen voor de mythe van de Griekse knaap. Je zult zien dat die er niet zijn. Wat is nu geloofwaardiger?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zei net: Goed, we hebben nu twee mogelijkheden: 1. De mens werd vroeger 900 jaar. Toen kwamen de verkoudheidsvirussen, en door hun aanvallen wordt de mens tegenwoordig nog maar 90 jaar. 2. De mens werd vroeger 900 jaar. Er waren altijd al verkoudheidsvirussen, maar de superieure mens had daar geen last van. Tot er negatieve mutaties optraden. Die maakten de mens zwakker. Daardoor hebben we nu wel last van verkoudheid. Zijn dit geen argumenten? heb je ook zulke mogelijkheden voor het verhaal van Icarus?
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, dit zijn geen argumenten. Dit zijn verzinsels. Argumenten komen ergens uit voort - en dan niet uit de menselijke fantasie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn geen verzinsels, het zijn conclusies uit bewezen dingen.
dus dat is zeker geen fantasie, het zijn natuurwetten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Welk onafhankelijk bewijs heb je voor de stelling dat de mensen vroeger 900 jaar oud werden? (En natuurwetten zijn het met zekerheid niet.)
Volgens mij is de vraag hier niet of het klopt, maar of er een mogelijkheid/interpretatie is waar we van kunnen begrijpen hoe deze verhalen de wereld in zijn gebracht.

Er gaan theorieën rond, dat oude beschavingen, vooral uitgingen van de maan i.p.v de zon. Dus dat ze maanden rekenden is helemaal niet zo vergezocht. en lijkt mij ook de meest voor de hand liggende verklaring als je er dan van uit kan gaan dat iemand toen 90 kon worden.

Als ze echt veel ouder werden, kan dit te maken hebben met inteelt als we uitgaan van de theorie dat er na een grote ramp (zondvloed?) er nog maar 2000 mensen waren die alles weer moesten herbevolken.
Het DNA van iedereen op de wereld(die ze getest hebben) schijnt terug te leiden naar een kleine groep mensen uit afrika(vandaar de craddle of civilization thema op het wk)
In theorie zijn we toen meer dan 90% van onze diversiteit verloren en misschien zat daar de eigenschap lang leven bij. Normaal gesproken had de natuurlijke selectie er voor moeten zorgen dat nu iedereen zo oud zou worden, maar helaas hebben we alleen de goede zwemmers overgehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen werden vroeger geen 900 jaar. Het is zelfs heel goed mogelijk dat mensen vroeger veel korter leefden als wij nu, aangezien we nu wat betreft gezondheidszorg, voedsel, huisvesting, sanitaire voorzieningen veel verder zijn dan dat men vroeger was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal je nog eens iets vertellen, wat het nog interessanter maakt: de profeet Adam (vzmh) werd niet alleen heel oud, maar was ook heel groot: 29 meter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De informatie die je als uitgangspunt neemt is uit 2e hand Net als alles wat in e bijbel staat.
Een vraag die op grond van dergelijke informatie gesteld wordt is niet juist te beantwoorden.
Het verouderingsproces heeft totaal niets te maken met de snelheid waarmee de aarde draait en als deze sneller draait dan nu dan is er geen spraken meer van een jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je nu 90 jaren leeft van 365 dagen of 900 jaren van 36,5 dag maakt voor de ouderdom geen reet uit. het mensenleven telt wel meer jaren, maar de jaren zijn veel korter waardoor je uiteindelijk net zo lang leeft. en jobbi1: dat de informatie uit de bijbel uit 2e hand is is zelfs nog wat optimistisch. vaak zijn er honderden of duizenden jaren overheen gegaan voordat mondelinge overleveringen een keer werden neergepend. geen wonder dat er geen touw aan dat boek is vast te knopen.
om dat zij schlimmer waren dan de huidige vraagsteller!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom? Dat is toch heel simpel, omdat God het zo ingesteld had en het later ingekort heeft. Elke soort heeft zijn gemiddelde leeftijd, dat is zo bij de schepping vastgelegd. De wetenschappelijke verklaring zou eventueel kunnen zijn dat Hij het DNA heeft gewijzigd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als Bron noem je "Kennis"? Wat een afgang!
Ik denk dat dat moest, omdat de voortplanting veel te langzaam zou gaan als dat niet was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien waren mensen 12 keer per jaar jarig (niet stom bedoeld) dus elke maand zeg maar jarig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De logische/geloofwaardige uitleg voor deze op het eerste gezicht onlogische/ongeloofwaardige bewering is: er is een vergissing gemaakt. In plaats van 'jaren' worden 'maanden' bedoeld.
Dan zijn 900 jaren: 900 maanden = 75 jaar.
11 maanden geleden