waar komen de hosti en het wijn van de katholieke kerk vandaan?

ik ben zelf officieel katholiek, maar ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Laatst was ik bij een katholieke kerkdienst en werd er wijn gedronken en brood(hosti) gegeten. Maar ik vraag me af waar de wijn vandaan komt? Komt dit uit de supermarkt en wordt dit gezegend?of is dit speciaal ergens vandaan gehaald? Hoe zit dit? En mijn vraag telt hetzelfde voor de hosti, waar wordt dit vandaan gehaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.9K

Het beste antwoord

Tot in de 15e eeuw werd uitsluitend rode wijn gebruikt, vanwege de symboliek van het H. Bloed van Christus[bron?]. In 1478 werd door paus Sixtus IV voor het eerst witte wijn als miswijn toegestaan[bron?]. Dat was praktischer omdat op kostbare liturgische gewaden en andere paramenten rode wijnvlekken goed zichtbaar zijn en zich slecht laten verwijderen. Tegenwoordig is witte wijn gebruikelijk.
In de middeleeuwen hadden veel kloosters een wijngaard om miswijn te maken.
Tegenwoordig zal het niet uitmaken waar het vandaan komt als het maar natuurlijke druivenwijn is.

De Nederlandse hostie komt uit Megen.
Veel katholieken geloven ook écht dat ze het lichaam van Christus eten, maar in feite is een hostie niets meer dan een stukje ongedesemd brood. De zusters Clarissen, een klooster in Megen, hebben een eigen hostiebakkerij waarmee ze inkomsten voor hun leefgemeenschap genereren.
Volgens zuster Esther worden er bij de Clarissen ongeveer vierduizend hosties per dag gebakken.

Of uit Sint-Michielsgestel.
Theerestraat 42
5271GDSt Michielsgestel

Er worden zo’n vijftig miljoen hosties per jaar gebakken, op een ambachtelijke manier, veelal door mensen met een verstandelijke handicap. De hosties worden gemaakt van een beslag van bloem en water.

Toegevoegd na 2 minuten:
De miswijn komt dus bijv. van de wijnhandel Jean Berger.
http://www.jeanbergerwijn.nl/index.php?cPath=30_73
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die hosties werden vervaardigd in sommige nonnenkloosters. (ik ken een voorbeeld , maar kan niet bevestigen of dat de regel is)
Bij wijn (die lang geleden nog rood moest zijn) , weet ik dat sommige abdijen een wijngaard hebben om de wijn te vervaardigen . (maar kan wederom niet bevestigen of het 'regel' is )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hostie is ongedesemd brood, in zuiver tarwemeel gebakken. (het avondmaalsbrood bij de protestanten is gewoon "consumptiebrood").

Over de wijn, hier een stukje uit een van de onderstaande links:

"Brood en wijn symboliseren tijdens de Eucharistieviering het lichaam en bloed van Christus. Bloed is rood, dus miswijn ook. Het ligt voor de hand, maar wijnhandelaar Wim Berger uit Roermond schudt lachend zijn hoofd. „Heel vroeger was miswijn rood, maar in de jaren vijftig kwam er steeds meer protest van de nonnen die de witte doekjes moesten wassen waarmee de priester de kelk droog veegt. Het was veel te veel werk om de rode wijnvlekken eruit te wassen. Sindsdien wordt bijna overal witte miswijn gebruikt.”

En niet de eerste de beste. Miswijn mag pas miswijn heten als er minimaal veertien procent alcohol in zit. Wijnen van vijftien en zestien procent zijn echter geen
uitzondering. Dat heeft niets met de drankbehoefte van priesters te maken. Met één fles haal je ongeveer acht missen. Om te voorkomen dat de wijn na een aantal dagen verzuurt, is het alcoholpercentage verhoogd"

Veel meer te lezen in de 3 links hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een speciale bakker die dit soort brood bakt? en gewoon rode wijn denk ik van de Gall & Gall ofzo.