In de bijbel preekt men over onverderfelijkheid(onvergankelijkheid), onsterfelijkheid en het eeuwig leven. Is er een verschil in betekenis ? ;-)

onvergankelijkheid ( onverderfelijkheid) :

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs+15%3A53%2C54&id42=1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=38&idp3=17&idp4=36&idp5=18

Onsterfelijkheid:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Timote%FCs+6%3A16&id42=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=38&idp3=17&idp4=36&idp5=18

Het eeuwige leven:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+5%3A21&id42=1&id18=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=17&idp2=36&idp3=18

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Het beste antwoord

Wat betreft 1 Kor. 15:53-54:
De term 'vergankelijken' wijst waarschijnlijk op de mensen die al gestorven zijn. Zij zijn namelijk vergaan, hun lichaam is in staat van ontbinding. Deze mensen zullen volgens Paulus bij de terugkomst van Christus opgewekt worden met een onvergankelijk lichaam. Dit gebeurt door een transformatie die God mogelijk maakt.
In hetzelfde vers wordt ook gesproken over de sterfelijken. Dit gaat waarschijnlijk over de mensen die nog zullen leven bij de wederkomst van Christus. Zij zijn nog in leven, dus ze zijn sterfelijk. Ook zij moeten volgens Paulus een transformatie doormaken bij de wederkomst. Zij zullen door die transformatie onsterfelijk worden. Zij zullen namelijk nooit sterven door die transformatie.
Paulus heeft het over deze transformatie in vers 51 en 52. Hij zegt daar dat niet iedereen sterft, maar dat iedereen wel veranderd zal worden. Het algemene idee is dat Paulus geloofde dat de mensen ná deze tranformatie het eeuwige leven hebben, samen met Christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk het verschil uitgelegd tss onvergankelijkheid en onsterfelijkheid.
Daarom mijn keuze als beste antwoord ;-)

Andere antwoorden (3)

Normaal is het zo dat een gestorven lichaam vergaat. Alleen als het speciaal gebalsemd of gemummificeerd wordt kan het in de staat waarin het was toen het wezen nog leefde worden bewaard. Als het echter onvergankelijk is, dan blijft het altijd hetzelfde eruit zien. Maar als een wezen onvergankelijk is dan kan het nog altijd zijn gestorven. Dan is de ziel eruit verdwenen. Bij onsterfelijkheid blijft het leven er wel voor altijd in. Maar dan kan je het nog zien als iemand die in coma ligt. Zo'n persoon leeft, maar kan niet deelnemen aan de maatschappij. Pas als het bewustzijn en de ziel ook voor altijd in het levende en onvergankelijke wezen aanwezig blijven, dan kan je spreken van eeuwig leven.
Amadea
13 jaar geleden
Onverderfelijkheid gaat over goed en kwaad. Het woord verderfelijk betekent iets als ''een verderfelijke/slechte invloed op iemand hebben. Als je er een onverderfelijke levenswandel op na houd betekent dat dat je geen slechte dingen doet.
Onverderfelijkheid kan ook gaan over objecten zoals bijvoorbeeld een stoel. Het betekend dan meer dat iets niet kan vergaan. Als een stoel nooit zou slijten zou deze onverderfelijk zijn en altijd blijven bestaan.

Onsterfelijkheid kan ook over objecten gaan. Aangezien een object niet kan sterven is het onsterfelijk. Gaat het over levende wezens zoals mensen en dieren betekent het dat deze niet kunnen sterven.

Eeuwig leven betekent dat iets voor eeuwig leeft. Dat kan pas na dit leven aangezien we nu nog in een tijdsbestek zitten en niet in een eeuwigheid. Dit leven zou wel het begin kunnen zijn van de eeuwigheid. Je zou verwachten dat de eeuwigheid geen begin zou hebben omdat het dan niet eeuwig zou zijn, maar als iets begint en nooit meer stopt is het ook eeuwig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eeuwig leven:Engelen leven eeuwig maar zijn nog steeds afhankelijk van God om hun leven in stand te houden.

Moesten mensen nu eeuwig leven op aarde ,zou dit ook zo zijn,denk maar dat men alleen al moet eten en slapen om zijn leven in stand te houden.

Onverderfelijkheid,of onsterfelijkhei is iets anders:Het is eindeloos en onvernietigbaar leven.

God kan iemand dit vermogen verlenen om zichzelf onafhankelijk van uitwendige energiebronnen in leven te houden, in tegenstelling tot zijn andere aardse en hemelse schepselen.'Leven in ziichzelf 'hebben noemt men dit.

Jezus Christus heeft dit na zijn dood bij zijn hemelse opstanding gekregen.En ook zijn mederegeerders in zijn koninkrijk wordt dit in het vooruitzicht gesteld.