Wat is de kleinzoon van de broer van je opa?

een jaar geleden
6.1K
Amadea
een jaar geleden
Lees ook bij https://www.startpagina.nl/v/relaties/familie/vraag/658615/opa-broers-klein-kind/

Antwoorden (2)

De broer van je opa is je oudoom. Zijn kinderen zijn neven en nichten van je vader of moeder. Hun kinderen zijn achterneven en -nichten van je vader of moeder. Met een beetje goede wil kun je spreken over achter-achterneven en -nichten van jou.
In drie stappen zit je bij je neef: vader - diens broer - diens kind.
In jouw geval zijn het 5 stappen: vader - diens vader - broer - kind - kind.
Je ziet dus ook hier dat je het achter-achterneef zou kunnen noemen.
een jaar geleden
AnnBoo8146
een jaar geleden
Je hebt deels gelijk. In de spreektaal wordt soms gebruik gemaakt van meerdere keren "achter". Maar officieel kent het Nederlands dit niet.
De kleinzoon van de broer van je opa is van jou een achterneef.
In het Nederlands kennen we niet veel verschillende namen voor verre familieleden. Dat betekent dat vanaf een bepaald punt in je stamboom iedere bloedverwant een achterneef of -nicht is.
De zoon/dochter van je broer/zus is je neef/nicht.
De broer/zus van je vader/moeder is je oom/tante.
De zoon/dochter van je oom/tante is je neef/nicht.
De zoon/dochter van je neef/nicht is je achterneef/achternicht (maakt niet uit of de neef/nicht kind is van je broer/zus of van je oom/tante).
De broer/zus van je opa/oma is je oudoom/oudtante.
De zoon/dochter van je oudoom/oudtante is je achterneef/achternicht.
De zoon/dochter van je achterneef/achternicht is achterneef/achternicht.
een jaar geleden