Hoeveel procent Hongaars ben ik?

Hallo iedereen mijn overgroot oma is hongaars werkt het dan als volgt 100% overgroot oma 50% oma 25% moeder 12,5% ik of werkt het anders want ik ben wel een klein beetje getint en niet heel wit zoals de gemiddelde hollander

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
Deze hele vraag, en met name je opmerking over 'getint', en sommige reacties, gaan er van uit dat Hongaars en Nederlands (als volk/afkomst) duidelijk te definiëren en uit elkaar te houden zijn. Maar dat is niet zo. Zowel Nederlands als Hongaars verwijzen naar groepen mensen; die groepen zijn niet homogeen en de overeenkomsten/verschillen zijn binnen zo'n groep vaak net zo groot als tussen groepen.
Veel Nederlanders zijn 'niet heel wit', er is nu eenmaal grote variatie in huidskleur. Er is waarschijnlijk geen duidelijke link tussen je huidskleur en je Hongaarse afkomst.
Amadea
een jaar geleden
Je ziet over het hoofd dat jij acht overgrootouders hebt. Slechts één van de acht kwam blijkbaar uit Hongarije. Waar kwamen de andere zeven vandaan? Jij bent het kind van niet alleen een moeder, maar ook een vader. Je kunt tegenwoordig je DNA laten uitzoeken en krijgt dan een tabel met percentages van in welk landen jij wortels hebt. Is voor jou wellicht leuk om te doen.

Antwoorden (1)

Je berekening klopt, het is telkens de helft van de ouders.
Maar je vergeet een belangrijke kwestie: je bent dus ook voor 87,5% iets anders, en dat anders dat is ook opgebouwd uit wat de voorouders allemaal hebben.
Wie weet hebben ook wel andere voorouders van jou Hongaars bloed. Dan kan het zomaar meer dan 12,5% zijn voor jou. Of wie weet was jouw overgroot oma niet 100% Hongaars, dan wordt het weer minder Hongaars bloed voor jou.
Maar de opmerking 'want ik ben wel een klein beetje getint en niet heel wit' zal ongetwijfeld duiden op een van je voorouders, die wellicht meer getint was. Dat kan zowel uit de Hongaarse tak als uit andere voorouders komen.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Is Hongaar een ras?
crispy
een jaar geleden
Ik snap waarom je het vraagt. Maar nee, Hongaars is geen ras. Het is een nomadenvolk (de Magyaren) dat vanuit Rusland naar centraal Europa reisde in de 9e eeuw.
Heel apart is de taalgroep waar ze toe behoren, Finno-Ugrisch. Dat nomadenvolk dat vanuit Rusland richting Europa trok, heeft zich gesplitst en een deel is in het huidige Finland terecht gekomen, een deel in Hongarije (en omstreken, het was toen een groter gebied). De grammatica van het Fins en Hongaars zijn verwant, maar de betekenis van de woorden heeft elk een eigen ontwikkeling doorgemaakt en ze kunnen elkaar niet verstaan.
TurfGraver
een jaar geleden
Dan is de vraag, wat maakt of je een percentage van dat volk bent of niet?
crispy
een jaar geleden
De vraag is beantwoord op basis van de inschatting die ik maak van de bedoeling van de vraagsteller.
Ik ben uitgegaan van 'als bij mijn voorouder een bepaalde eigenschap voor 100% aanwezig is, hoeveel heb ik daar dan van?' Waarbij de eigenschap benoemd is als 'Hongaars', te weten 'van Hongaarse afkomst zonder te definiëren wat dat precies is'.