Heb bij My Heritage een DNA test laten doen maar hoe betrouwbaar is dat eigenlijk?

een jaar geleden
6.8K
Minako
een jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen dat sites zoals My Heritage je DNA vergelijken met mensen die al in de database staan. Je zou dus best een familielid kunnen vinden mits die persoon ook een DNA test heeft laten doen bij My Heritage. Maar als jouw DNA aangeeft dat jij voornamelijk uit land X. komt en nog (bijna) niemand uit dat land heeft ook een DNA test daar laten doen is die dus niet zo betrouwbaar want geen of te weinig vergelijkingsmateriaal.

Antwoorden (1)

Dit soort DNA tests zijn niet erg betrouwbaar.
Het TV-programma Radar heeft in 2018 dit getest met een DNA-samples dat onder een valse naam naar drie bedrijven is gestuurd, die dit soort DNA-tests uitvoeren. Hierbij zat ook de DNA-test van My Heritage.
De test kon globaal aantonen, waar de proefpersoon vandaan kwam.Dit was te vergelijken met de stamboom, die de proefpersoon zelf al over haar voorouders had gemaakt. Maar het is zo globaal, dat je niet verder komt dat een (deel van) een werelddeel. Denk hierbij aan West-Europa of Zuidoost-Azië. De herkomst op deze globale schaal gaat ook bij de test van My Heritage redelijk goed (volgens de test van Radar).
Vaak wil het bedrijf ook aangeven uit welk land je voorouders komen en dan wordt de betrouwbaarheid veel minder. Dan kan het heel goed zijn dat je voorouders volgens de test uit Duitsland of Groot Brittannië komen, terwijl ze al generaties in Nederland wonen.
Dus als je de test gebruik om te achterhalen uit welke werelddelen je voorouders komen, dan is de test van My Heritage redelijk betrouwbaar. Maar als je ook wilt achterhalen uit welke landen ze komen, dan is deze test niet goed te gebruiken.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Prima antwoord. My Heritage is een commercieel bedrijf dat warm wordt aanbevolen door veel influencers, Dat zegt genoeg over de kwaliteit.
Zie ook: Dit moet je weten vóórdat je een DNA-test laat doen (VPRO, 27 augustus 2020).
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lees/artikelen/2020/weten-voor-dna-test.html