Waar kan ik informatie vinden over Familie naam Koops van 'tJagt?

Mijn oma haar naam was Henderika -
Berendina Koops van 'tJagt.
Ze was getrouwd met mijn Opa
Klaas Dekker en samen hadden ze 9
kinderen. Mijn moeder was daar 1 van. Mijn vraag is kan iemand mij meer vertellen over de naam
Koops van 'tJagt ? Mijn moeder heeft een stamboom gehad waar ik en mijn kinderen in vermeld stonden maar om de een of andere reden is de stamboom zoek geraakt. Kan iemand mij hierover meer vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op je vraag , maar wel suggesties , je kan zoeken op Google naar die achternaam , of je kan kijken op familiesites , er zijn site's zoals www,mijnstamboom.tk (link werkt alleen via Google Chrome , daar kan je informatie vinden over je familie hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

Het beste antwoord

Henderika Berendina Koops van 't Jagt, geboren te Hijkersmilde (Smilde) op 29-09-1881. Dochter van Lambert Koops van 't Jagt, beroep: landbouwer, en Henderika Oevermans.

Lambert Koops van 't Jagt werd geboren op 27 augustus 1844 in Assen. Hij overleed, 65 jaar oud, op 28 april 1910 in Smilde. Hij was de zoon van Jan Koops van 't Jagt en Elisabeth Rengers.

Jan (Koops) van 't Jagt werd geboren op 1 oktober 1810 en overleed 10-12-1878 in Assen. Zijn beroep was: arbeider. Hij was de zoon van Lammert [of Lambert] Harms (van 't Jagt) en Grietje Geerts.

Lammert Harms (van 't Jagt), 02-02-1763 tot 26-04-1845, was de zoon van Harm Wolters en Jantien Koops (Boer).

Het bijzondere is dat er ook gegevens zijn over Jan Koops Jagt, dus zonder 'van 't'. Dezelfde persoon. Zie http://gw.geneanet.org/hennysavenije?lang=nl;p=jan+koops;n=jagt
Maar verder blijf ik in een kringetje ronddraaien. Waarom de familienaam van oermoeder Jantien Koops gekoppeld werd aan [van 't] Jagt krijg ik niet gevonden.

Toegevoegd na 16 uur:
Volgens het Drents Archief was Jan Koops zijn voornaam, en Van 't Jagt de achternaam. Koops werd bedoeld in de betekenis van "de zoon van de dochter van Koop". Dus Koop was de voornaam van vader van Jantien. En die was boer.
https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Jan+Koops++van+%27t+Jagt

In http://www.historien.nl/de-geschiedenis-van-de-achternaam/ staat dat in Oost-Nederland dikwijls de naam van de boerderij waar men woonde werd aangenomen als toponiem, waar men tot dan patroniemen (vadersnamen) als familienaam had. En daar blijkt inderdaad de oplossing te liggen: in Drenthe kon het voorkomen dat iemand zijn oorspronkelijke toenaam ruilde voor de naam van de boerderij waar hij was ingetrouwd. Er werden lokaliserende voorzetsels bij gebruikt, maar die zijn later toch in vaste geslachtsnamen versteend. (Bron: http://www.dbnl.org/tekst/loon006morf01_01/loon006morf01_01_0001.php)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Knap gevonden! Je komt een stuk verder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor u reactie. Ben nu heel wat meer te weten gekomen.
Via de link ga ik verder zoeken.
Gr. Diny
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de informatie van Amadea ben ik veel meer te weten gekomen over mijn familie .

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is op internet.

Er zijn ongeveer 71 naamdragers bekend nu: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_naam=Koops%20van%20%27t%20Jagt&nfd_naam=Koops%20van%20%27t%20Jagt&info=aantal%20en%20verspreiding&operator=eq&taal=

Verder kun je hier je oma vinden en nog andere familieleden: http://www.stamboomzoeker.nl/search.php?l=nl&s=0&fn=&sn=koops%20van%20%27t%20jagt&bd1=&bd2=&bp=&m=1&uy=&un=&t=1 (klik op de naam)

Toegevoegd na 6 minuten:
De ouders van je oma staan hier: Kind: Henderika Berendina Koops van 't Jagt, geboren te Hijkersmilde (Smilde) op 29-09-1881, dochter van Lambert Koops van 't Jagt, beroep: landbouwer; oud: 36 jaren, en Henderika Oevermans, beroep: zonder.

En met Lambert kom je hier verder: http://www.genealogieonline.nl/stamboom-schuilenburg/I225.php Zijn vader was dus: Jan Koops van 't Jagt ????-> 1847 en zijn moeder: Elisabeth Rengers 1802-1847 Bij Jan kom ik met deze gegevens niet meer verder maar dit is dus de opa van je oma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle bedankt. Hier kan ik mee verder.