Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moeten/mogen de kleinkinderen van je oom/tante jou noemen?

Is dat (oud)oom/tante of achterneef/nicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

ik kom uit op achterneef/ achternicht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het schema bekijk dan worden de kleinkinderen van je oom inderdaad achterneef/nicht genoemd. Maar hoe noemen ze joú? Want meestal ben je van een generatie eerder...is dat dan ook achterneef/nicht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is ook achterneef/nicht. Dat is een beetje een verzamelnaam voor iedereen die wat verder weg is in de familie. Bovendien wordt in het Nederlands neef/nicht zowel door oom/tante-zeggers (frans neveu-nièce) als voor neef/nicht-zeggers (frans cousin-cousine) gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat kleinkind op het startpunt zet kom je volgens mij ook uit op achterneef/nicht.
Dat mag je natuurlijk zelf bepalen. Het gaat inderdaad om je achterneef/achternicht. ALs ik vanuit mijn eigen perspectief bekijk, is de vraag dus hoe ik de neven en nichten van mijn ouders noem. Toen ik ze nog wel eens zag, noemde ik die gewoon bij de voornaam. Maar als je moeite hebt met het generatieverschil, kun je natuurlijk ook oom.... en tante.... zeggen, al zijn ze dat dan niet. Maar wij noemden de buren vroeger ook oom Jaap en tante Gerda, iemand hoeft geen oom of tante te zijn om zo genoemd te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het zo dat ik inmiddels mijn ooms en tantes ook gewoon bij de voornaam noem. Alleen de ooms en tantes van mijn ouders 'heten' in mijn mentale systeem nog oom... en tante..., al zie ik ze nooit meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn achterneefjes en -nichtjes mogen mij bij mijn voornaam noemen. Maar toen ik zo oud was als zij was het gebruikelijk om mijn oudooms en -tantes met "oom" en "tante" aan te spreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding