Tot welke leeftijd zijn vrouwen echt vruchtbaar?

Als een vrouw kinderen wilt,wanner moet ze dan echt aan beginnen en wanneer is het echt laat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
40.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen antwoord, maar wel een aanvulling op beide prima antwoorden : Met het toenemen van de leeftijd neemt ook de kans op (chromosomale) afwijkingen bij het kind (door "veroudering" van de eitjes/ het DNA) toe, net als die op complicaties bij de zwangerschap en vroeggeboorte. Het is dus wel verstandig op tijd aan kinderen te beginnen, mede omdat het wel prettig is als je zelf ook nog lichamelijk in een goede conditie bent. Je hoort wel vaak dat oudere ouders rustiger en geduldiger zijn, maar mijns inziens geldt dat alléén als ze daarvóór al een nestje gehad hebben. Anders zijn het ook op hun veertigste gewoon nog kersverse jonge ouders hoor, met alle (en misschien nog wel meer) onzekerheden die daar bij horen. Ook zijn ze soms minder flexibel in het aanpassen van hun leefstijl aan de kinderen. De beste leeftijd, lichamelijk en geestelijk, om kinderen te krijgen ligt ongeveer in de tweede helft van de twintiger jaren, en de 5 jaren daarvoor en daarna zijn weer beter dan de jaren dáárvoor en dáárna. Allemaal met hun eigen problemen. Als je 70 bent ben je echt definitief te laat. Zo ongeveer 100 % van de vrouwen heeft dan de menopauze achter de rug. Maar in de praktijk is rond de veertig al een behoorlijke "valreep".

Antwoorden (2)

Je blijft vruchtbaar tot aan de menopauze. Natuurlijk blijf je niet de hele tijd even vruchtbaar: naarmate je ouder wordt, verkleint de kans op een zwangerschap steeds meer.

Op je 35e bijvoorbeeld, ben je nog maar half zo vruchtbaar als toen je 25 was. En zeker boven de 35 verkleint de kans op een bevruchting in snel tempo.
Tussen je 45 en 60 jaar word je onvruchtbaar.
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Precies; er is geen harde grens. Er zijn vrouwen, die op hun 30e al moeite hebben om zwanger te worden, en vrouwen van 45 die moeiteloos zwanger worden.
Daar zijn natuurlijk geen harde cijfers over te geven, behalve statistieken die iets zeggen over je gemiddelde káns om zwanger te worden op een bepaalde leeftijd, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt.

Statistieken zijn gebaseerd op grote groepen en op gemiddelden, dus waar gemiddeld genomen een vrouw van achter in de veertig nog maar een hele kleine kans heeft om zwanger te worden, zegt dit niets over een individuele vrouw. Er zijn immers vrouwen die nog zwanger worden als ze vijftig zijn, en er zijn ook vrouwen die als ze achter in de dertig zijn al niet meer vruchtbaar zijn.

Gemiddeld genomen neemt na je dertigste je vruchtbaarheid elk jaar al een beetje af en vanaf je vijfendertigste gaat dat wat harder. Rond de 35 á 36 jaar is de kans op zwangerschap per cyclus nog ongeveer de helft ten opzichte van voorin de 20, rond de 39 á 40 is dit nog maar 10-20%. Daarna neemt de kans elk jaar fors af, en rond 48-50 jaar is de kans op in elk geval een spontane zwangerschap vrijwel nihil, maar vrouwen die vroeg in de overgang komen zijn uiteraard minder lang vruchtbaar dan vrouwen die laat in de overgang komen.

Maar zoals gezegd: het verschilt per persoon. Daarbij is het ook weer niet zo dat je kansen om zwanger te worden als je 35 bent zo slecht zijn. De kans per cyclus om zwanger te worden is dan wel al fors minder dan toen je 22 was, maar zo'n 85% van de vrouwen van 35 met een kinderwens, is na twee jaar zwanger.

Toegevoegd na 42 minuten:
*is na twee jaar zwanger of zwanger gewéést natuurlijk: als je kijkt over een periode van twee jaar, dan raakt in die tijd 85% zwanger. Mijn formulering hier boven is wat onhandig.